Hirdetés
Hirdetés

Örökség és vendéghűség - Balatoni nyárösszegző Keneséről és Zamárdiból

SZERZŐ: Király Márton
2023. szeptember 27.
A nyár végével hagyományosan beköszönt az őszi számvetés ideje. Nincs ez másképp Közép-Európa legnagyobb tavának partján is. A Balatonnak idén egy olyan nyári szezon után kell levonni a tanulságokat, melyekről a sajtóban hideget-meleget egyaránt olvashattunk.
Hirdetés

A Dining Guide felkeresett néhány vendéglátóegységet, hogy az ő szemszögükből mutathassa meg a 2023-as nyár tanulságait és viszontagságait, kihívásait és sikereit, hiszen mindből jócskán adódott ebben a kiszámíthatatlan szezonban.

„Szeretnénk kommunikálni a hagyományainkat, az örökségünket, a delikátot és a bisztrót egyensúlyba hozni.” – Kenesei nyárértékelő a Pörc Bisztró és Delikátból.

A balatonkenesei Pörc Bisztró és Delikát a családi hagyományokat töretlenül folytató, hentesüzletet bisztróelemekkel ötvöző egység, amelynek történetéről már korábban beszámoltunk. A mostani alkalommal a nyári szezon tapasztalatairól kérdeztük Kocsis Jenőt és Pichner Júliát.

„Ami a mi tapasztalatainkat illeti, elmondhatjuk, hogy kiegyensúlyozott szezont zártunk. Júliusban és augusztusban ebéd- és vacsoraidőben is szinte minden nap ugyanannyi vendég érkezett hozzánk, így kiugróan erős vagy gyenge forgalmú napok nem voltak.

A siker mögött Kocsis Jenő sejteni véli az egyik kiváltó okot is:

„Rengetegen visszajárnak, a törzsvendégek idén is minket választottak. Nekik is köszönhető, hogy idén is jó nyarunk volt.”

Ez a pozitív értékelés nem jelenti azt, hogy a kihívások teljes egészében elkerülték volna a kenesei bisztrót. Azonban ara is van lehetőség, hogy egy-egy nehézségből előny kovácsolódjék.

„A nyár elején egymást követték az esős napok. Azt hinnénk, hogy a rossz idő miatt kevesebb vendég látogat el hozzánk, épp ellenkezőleg, ilyenkor nincs lehetőség strandolni, kirándulni, így az emberek figyelme az éttermek, bisztrók felé fordul.” – meséli Pichner Júlia.

Nem minden kihívás fordítható át ilyen könnyedén, és az idei nyár is megmutatta, ha a magyar vendéglátás legtöbbet emlegetett, legégetőbb kérdésén múlik, akkor még a hentesbisztróban sincs kolbászból a kerítés.

„A szakemberhiány okozta a legtöbb gondot. Mi sem tudtunk teljes csapattal dolgozni, így a szokásos nyitvatartás helyett csak öt napig tudtuk a vendégeket fogadni. Miközben pedig igény lett volna a hosszabbra is, hiszen hétfőn ugyanannyian tértek volna be hozzánk, mint hétvégén.”

A vendégek pedig egyaránt érkeztek itthonról és külföldről is:

„Meglepően sok külföldi vendégünk volt idén, és ez nem csak a Covid utáni világ következménye, hanem a lokációnké is: Veszprém, amely idén Európa Kulturális Fővárosa cím birtokosa és ahol idén nyáron rengeteg programnak adott otthont, mindössze húsz kilométerre fekszik. Ez hatással volt a mi forgalmunkra is. A külföldiek, a turisták, ha betértek hozzánk az étterembe, szinte minden esetben vittek magukkal valamit a delikátból is emlékbe, szuvenírként.”

A szezonnak talán egyetlen, egyértelmű fénypontja nem emelhető ki, de ha mégis meg kellene nevezni néhányat, egyértelmű, hogy mi áll az első helyen:

„ Nagyon hálásak vagyunk, hogy a csapat helyt állt a szezonban, és sikeres nyarat zárhattunk. Minden hétre, minden napra esett valami kihívás, feladat, de meg tudtuk oldani, és azt éreztük, hogy csak repülnek a napok egymás után.”

A nyár tanulságait levonva elkezdődhet a felkészülés az őszi, és téli időszakra, és a most még távolinak tűnő jövő nyárra is:

„A jövőben nagyobb hangsúlyt fektetünk a hosszú távú tervezésre. Arra akarjuk fordítani az energiánkat, hogy egy állandó csapattal egész évben jelen legyünk a tóparton, egész évben nyitva tarthassunk. Ez a legnagyobb tanulsága az elmúlt évnek, hiszen a vendégeket az állandó minőség nem csak megnyugtatja, de vonzza is. Szeretnénk kommunikálni a hagyományainkat, az örökségünket, a delikátot és a bisztrót egyensúlyba hozni. Nekünk ez a legnagyobb értékünk, és szeretnénk is átadni.”

„Nehéz szezonban mutatkozik meg, mekkora értéke van a visszajáró, hűséges vendégeknek.” – Nyárösszegzés Zamárdiból.

Orbán-Juhász Zsuzsi és férje a Tiki-életérzés paradicsomi szeletét hozta el Zamárdiba. A Tiki Beach Bisztró alapító-tulajdonosát először szezonértékelésre kértük.

Fotó: facebook.com / Tiki Beach Bisztró

„Ki merem jelenteni, hogy nem volt könnyű szezon. A hangsúly erősen áttolódott a hétvégére. A Tiki közvetlenül a parton fekszik, nyilvánvaló volt a különbség a hétköznapok és a hétvégék látogatószáma között. Arról a rétegről, akik a mi vendégkörünket is alkotják, elmondható, hogy idén inkább a külföldi nyaralást választották. Korábban gyakran azt tapasztaltunk, hogy egy család egy egész hétre lejön a Balatonra, ez idén sokkal ritkább volt. Inkább azt láttuk, hogy a nagy nyaralást külföldön töltötték, a Balatonra pedig egy-egy hétvégére jöttek, amikor jó volt az idő.”

Ez nem csak a Tiki-teraszáról tett megfigyelés, hiszen a környékbeli strandbüfék, más vendégkört vonzó egyégek is hasonló tapasztalatokról számolnak be.

„A szomszédaink, akiknek a büféje évtizedek óta várja a vendégeket, szintén azt mesélték, hogy húsz éve láttak ennyi, hűtőtáskával érkező strandvendéget a parton. Visszatértek az önellátós nyaralásokhoz, amikor az emberek esetleg egyszer, a nyaralás végén mennek csak el étterembe, mintegy a szezon lezárásaként.”

Fotó: facebook.com / Tiki Beach Bisztró

A hétköznap hiányzó magyar vendégek helyére azonban a Covid évei alatt ritkán látott vendégek érkeztek.

„Sokkal több volt a külföldi vendég, mint a korábbi években. Németországból, Angliából, Franciaországból jöttek. Persze, ha éppen tart a Balaton Sound, akkor rengeteg turista megfordul itt, de a fesztivál idején kívül is sokkal nagyobb volt a nemzetközi forgalom.”

A kihívások között kevés dolog jelentett nagyobb segítséget a kiépült, visszajáró, törzsvendégekből álló gárdánál.

Fotó: facebook.com / Tiki Beach Bisztró

„Nehéz szezonban mutatkozik meg, mekkora értéke van a visszajáró, hűséges vendégeknek. Nagyon hálásak vagyunk nekik, hogy idén is minket választottak. Az idei nyár legnagyobb sikerének is azt tartom, hogy a Tiki meg tudta őrizni a törzsközönségét. Egy olyan hely, amely esetleg idén vágott bele, és még nincs meg a kialakult saját vendégköre, nem lehetett könnyű helyzetben. ”

Ilyen nyitásról azonban a szokásosnál jóval kevesebbet hallani.

„Ahogyan tavaly is, idén is beneveztünk az Év Strandétele versenyre, de míg az előző évben újonnan nyitott bisztrók, új nevezők tolongtak a versenyben, addig idén alig-alig akadt új jelentkező.”

Fotó: facebook.com / Tiki Beach Bisztró

A szokásosnál nehezebb pályán végigdolgozott nyár után pedig le kell vonni a tanulságokat:

„Minden nehézség ellenére pozitívan zárhatjuk a nyarat. Ez elsősorban a nagyszerű csapatunknak köszönhető. Régi, bevált gárdával sikerült dolgoznunk, ez is hatalmas érték. Nagy tanulság, hogy kisebb, de rugalmasabb csapattal mennyire hatékonyan működik a Tiki. Ez különösen felértékelődik itt a Balatonnál, hiszen az alkalmazottak hiánya szinte kétségbeejtő mértékű. Hiába hirdettük meg idejében a betöltendő pozíciókat, szó szerint nem akadt egyetlen jelentkező sem. Így nehéz hosszútávon építkezni. Ez alatt azt is értem, hogy egy év válságmenedzsment még rendben van, de a következő nyárnak már nem szabad ilyennek lennie.  Bízunk benne, hogy a következő szezon jobb lesz, és ami rajtunk múlik, azt meg is tesszük!”  

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram