Hirdetés
Hirdetés

Ízek és hangok harmóniája – Interjú Ledinger Carmennel, a Four Seasons Hotel Gresham Palace kulturális nagykövetével 

SZERZŐ: Nagy Kamilla
2024. április 23.
Az egyedülálló vendégélmény megkomponálását mindig összetett és alapos tervezés előzi meg. A jó hangulat ugyanis nem csak a felszolgált ételek és italok minőségétől függ, hanem kiterjed az egyszerre több érzékszervünk által befogadott ízekre, illatokra és hangokra is. Ledinger Carmennel, a Four Seasons Hotel Gresham Palace kulturális nagykövetével beszélgettünk a dallamok és a gasztronómia gördülékeny összehangolásáról és a megfelelő hangulat megteremtésének fontosságáról.
Hirdetés

“Zene nélkül mit érek én?” – teszi fel a kérdést magának a legendás énekes, Máté Péter az azóta klasszikussá vált dalában. Az emberiség történetében a zene, valamint a társasági események és vacsorák kapcsolata elválaszthatatlanná vált egymástól. 

Így tehát amikor ellátogatunk egy étterembe vagy a kedvenc bárunkba nem mindegy, hogy milyen aláfestő zenét hallunk, hiszen tudat alatt minden dallam hatással lehet az érzékelésünkre, hangulatunkra. A vendéglátó egységekben vagy szállodákban hallott megfelelő zene egyszerre képes megalapozni a jó hangulatot, maradásra bírni a vendégeket, valamint pozitív asszociációkat kialakítani az adott egység márkájával kapcsolatban. A Four Seasons Hotel Gresham Palace berkein belül mindig a vendég az első és az egyedülálló élmények átadása jelenti a luxus legmagasabb szintjének megtapasztalását. 

A Múzsa bár

Ledinger Carmen munkája összetett, hiszen a Four Seasons Hotel Gresham Palace kulturális nagyköveteként egy személyben ő felelős a Hotel egészének zenei repertoárjáért – legyen ez a Kollázsban egy villásreggeli közben, a háttérben futó kellemes aláfestő zene, vagy a Múzsa bárban egész estéken átívelő élőzenei programok megszervezése. 

Hazánkban még kevésbé ismert vagy elterjedt ez a munkakör a hoteleken kívül, amelyet magadénak tudhatsz. Hogyan kerültél ebbe a pozícióba?
A covid előtt nagybetűs zenész voltam, minden nap koncerteztem. Már akkor is a hotelek világán belül mozogtam, hiszen bárénekesnő voltam és nagyon szerettem ezt a munkát. Körülbelül hat éven át, itt a Kollázsban is énekeltem. Amikor megnyitották ezt a pozíciót, egy ismerős lány elküldte nekem üzenetben, hogy amikor elolvasta a hirdetést, azonnal rám gondolt. Egy nagyon kedves barátom és én korábban más szállodákban is segítettünk összerakni a zenei repertoárt, így volt ebben gyakorlatom, illetve a felsőoktatásban is ezen a területen végeztem. Úgy tudom, hogy annak idején rekordot döntött a jelentkezők száma erre a munkakörre. 

Amikor megkaptam az állást, a Kollázsban már akkor is voltak akusztikus előadások, ezért eredetileg a Múzsába kerestek valakit, aki megtervezi a zenei programokat. A munkám kezdetén nem volt egyszerű a helyzet, hiszen kitört a koronavírus járvány. Volt olyan, hogy a zárt szállodában ültünk és különböző helyszíneken egyesével próbálgattuk a háttérzenét a laptopon, hogy mi az, amit elbír az étterem, vagy pedig mi az, ami már sok. Aztán persze az évek során, ahogy változnak a trendek, illetve a vezetőség is, a zenei programokat, illetve a háttérzenét is mindig ahhoz igyekszem igazítani, hogy mi az elképzelés.

"…A Balett Estek, amit nagyon sokan keresnek és ez az a programpont, amiről a Múzsa igazán ismert."

A vendég, amint belép a Kollázsba, vagy a Múzsába, azonnal a munkád eredményét hallja, tapasztalja. Hogyan működik a tervezési folyamat? Milyen célokat tűztetek ki? 

A világ egyre gyorsabban változik, egyre inkább felgyorsul és vele együtt az emberek is. Ezért updatelni szerettük volna a dolgokat, hogy tartsuk a lépést. Például sokkal több elektronikus zene lett bevezetve. A mai napig vannak élő zenekarok, csak most már olyanok, akik csak bulisabb zenét játszanak hétvégente. Ez megadja az alaphangulatot ahhoz, hogy utána az emberek innen esetleg tovább menjenek szórakozni, vagy akár itt maradjanak e célból. Vannak DJ programjaink: például DJ hegedűnk és DJ fuvolánk is, nagyon színes a kínálat. Illetve a sztárprogramunk is fut a Balett Estek, amit nagyon sokan keresnek és ez az a programpont, amiről a Múzsa igazán ismert.  

Ahogy jönnek-mennek az évek, szerencsére van ennek tere, hogy mindig tudok színesíteni. Vannak latinosabb zenekaraink, de ha valaki a DJ-ket szereti vagy egy funky vagy soul zenekar kedvesebb neki az is van itt nálunk, úgyhogy mindenféle irányba elindultunk. Ha a heti bontást nézzük, akkor hétfőnként szóló zongoristáink vannak, szerdánkánt szóló előadóink, illetve csütörtökönként a jazz áll a középpontban. Nem tudok olyan zenekart mondani, akire ne lennék nagyon-nagyon büszke. Mindegyik zenekarunk teljesen más és én azt szeretem bennük, hogy nincs két ugyanolyan. Nem ugyanazt fogja látni két egymást követő estén a vendég, hanem hanem mindig mást. Szerintem ez nagyon jó.

"Mindegyik zenekarunk teljesen más és én azt szeretem bennük, hogy nincs két ugyanolyan. Nem ugyanazt fogja látni két egymást követő estén a vendég, hanem hanem mindig mást."

A repertoár napszakonként is elkülönül zenei tekintetben?

Igen, arra is lebomlik, hogy milyen napszakban vagyunk. Ugye most például (délután 6-7 körül - a szerk.) a Múzsában bossa nova szól, este pedig egy amerikai, soulosabb irányt vesz. A Kollázsban, ilyenkor úgynevezett poolside zene megy, ami kicsit behatárolhatatlan, de egy nyugodtabb hangulatot teremt, míg estére egy picit ritmusosabbá alakul át. A háttérzenét egy angol céggel közösen csináljuk. 

Az élő zenekarokat nem volt egyszerű összerakni, de mivel állandóan jövök-megyek a városban, ezért nyitva tartom mindig a szememet és a fülemet. Például  egyszer voltam vacsorázni és ott láttam egy nagyszerű énekes-zongorista fiút, adtam is neki egy névjegykártyát és megkértem, hogy írjon, keressen. Szerencsére keresett és azóta nálunk is fellép. Illetve szoktak Instagramon, Facebookon is megkeresni, valamint évente egyszer szoktam egy castingot is tartani. Előfordult már olyan, hogy volt valaki castingon, abban az évben nem tudtuk elképzelni, de a rákövetkezendő évben a Múzsában nagy kedvenc lett, úgyhogy mindig változnak a dolgok, nagyon klassz ennyi emberrel együtt dolgozni. Még talán jobban is szeretem, mint amikor énekeltem.

"Az ember szívesebben ül be olyan helyekre, ahol jó a zene és ahol élvezi az eltöltött időt."

Szerinted miért fontos, hogy egy étteremben vagy bárban jó zene legyen? Hogyan kapcsolódhat, adhat ez hozzá a kulináris élményekhez?
Ez egyszerű szerintem. A saját példámból kiindulva, nagyon rossz olyan helyen enni, ahol szörnyű a zene. Lehet az bármilyen etterem, ahová beülök - és ha mint egy fitneszteremben, szól a tuc tuc tuc - úgy vagyok vele, hogy menjünk már ki innen. Nagyon jó példa erre a Kopaszi-gát. Végigsétál az ember a sétányon és egyetlen egy étterem van, ahol jó a zene, ott ülnek a legtöbben. Még ha nem is tudatosan, de az ember szívesebben ül be olyan helyekre, ahol jó a zene és ahol élvezi az eltöltött időt. Jó, ha még van valahol kultúrája annak is, hogy élőzene legyen és a saját tehetségeinket megmutassuk, hiszen rengeteg nagyon-nagyon tehetséges művészünk van. Bár hozzáteszem, hogy nálunk nem csak magyarok lépnek föl, hanem a zenészek csapata is nemzetközi.

Milyen visszajelzéseket kaptok a zenei programokkal kapcsolatban a vendégektől?
Nagyon büszke vagyok a programra, hiszen sokszor érkezik egy-egy fontosabb ember és mindig megkérdezik tőlem, hogy aznap ki játszik. Amikor megnézem a programot, mindig megnyugszom, hogy jó lesz és tudom, hogy ő is élvezni fogja. Kár, hogy nem maradnak az emberek egy hónapon keresztül itt és nézik meg az összes zenekart, mert az is változó, hogy kinek mi jön be. 

Ha új egy zenekar, akkor a visszajelzéseket mindig begyűjtöm a staff-tól, a vendégektől, hogy mi volt róluk a vélemény. Mindenkit, akivel csak találkozom, meg szoktam kérdezni. Van olyan, ami nagyon tetszik valakinek és van, akinek nem, de nagyon-nagyon odafigyelek, mert érzékeny a fülem. De nem csak nekem, az ügyvezető igazgató úrnak (Thibaut Drege - a szerk.) is nagyon érzékeny a füle, mert annak idején versenyzongoristának készült. 

Hirdetés


A Kollázs esetében nemrégiben történt egy koncepcióváltás. Ebben az esetben a zene hogyan követte le a gasztronómiai változásokat?
Mr. Drege, az új ügyvezető igazgató hozott magával Franciaországból egy koncepciót, hogy ő milyen háttérzenét szeretne, és abból indultunk ki, hogy küldött át nekem dalokat. Beazonosítottuk, hogy ez milyen stílus, majd abból összeraktunk műsorlistákat, amelyekből végül kiválasztotta, hogy mi az, ami ebbe szerinte beleillik, és így szűkült a kör, hogy valójában mit szeretne. 

Az egész városban tapasztalható, hogy kezdenek kicsit alább hagyni az akusztikus zenekarok és másmilyen, gyorsabb, elektronikusabb irányba mozog minden. Ezért megtartottuk az akusztikus péntek szombatokat, de lesznek olyan esték, amikor különböző típusú zenekarok lesznek, méghozzá fúvóssal és bőgővel kiegészülve.

"Igyekszünk, hogy minden egyes formációban jelen legyen valami plusz, amitől különb és más lesz és erős maradjon a zenei program."

Igyekszünk, hogy minden egyes formációban jelen legyen valami plusz, amitől különb és más lesz és erős maradjon a zenei program. Ez azért jó, mert itt senki nem unatkozik. Sem a zenészek, mert ugye nem lenne olyan jó, ha minden este ugyanaz a zene szólna. A vendégek sem, hiszen bármikor jönnek, mindig más van repertoáron. Illetve a stáb sem unatkozik - ha pedig élvezik a zenét, akkor jobban élvezik a munkát is.

Miért lenne fontos, hogy a vendéglátóhelyek a zenére is jobban odafigyeljenek? Miért kéne beépíteni ezt a fajta tudást, amit adni tud egy kulturális nagykövet?
Minden helyre kellene egy olyan munkatárs, aki ezzel foglalkozik és nem csak zenerajongó, hanem füle is van hozzá. A vendégélmény miatt nagyon fontos lenne. A legtöbb hotel egyébként foglalkoztat külsős szakértőket. De ezen felül szükség lenne egy összművészeti szakszervezetre is az összes hotelben és akkor tudnánk mi is beszélgetni egymással arról, hogy mik a trendek, mik az új irányok, merrefelé megy a világ. Nem is gondolják végig az emberek, így a vendégek sem, hogy hogy amikor bejössz a szállodába, mi az a zene, amit először hallasz. 

Lehet, hogy el se jut egyébként a tudatos érzékelésig, csak jó érzés itt úgy leülni, hogy valami szó a háttében és nincs csönd, vagy mondjuk valami teljesen nem odaillő szól. Szerintem probléma, hogy az éttermekben néha nem odaillő zene szól, hanem csak valaki betesz egy zenét, amiről azt hiszi, hogy az most trendi és mindegy, hogy az adott helynek milyen az arculata.

Milyen terveitek vannak a programokat, zenei újításokat tekintve 2024 második felére?
Mindig van valami újdonság, folyamatos mindenhol a megújulás. illetve a zenészeket is arra ösztönözzük, hogy folyamatosan tanuljanak új dalokat. Hamarosan jön majd a Gresham-palota szülinapja, amire számos zenei programot tervezünk. De év végén a Szilveszter általában mindig nagy durranás, óriási buli szokott lenni, úgyhogy arra mindig nagyon odatesszük magunkat.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram