A Vasüzlet 5 hónap nyári pörgés után kicsit „szusszan egyet”. Huszár Mátyás, az étterem séfje szívvel-lélekkel tartja egyben a csapatát, amelyben a kezdetekkor – megfogalmazása szerint – szinte mindenki „nullkilométeres” volt, de hamar megértették és magukénak érezték a koncepciót. Most nem csak pihenni mennek, a látókörüket is szélesíteni akarják, és erre Huszár Mátyás szerint Budapesten van a legjobb lehetőség. Így a csapat egy része olyan éttermekbe megy tanulni, mint a Salt, vagy a Hilda, ahol Huszár maga is dolgozott. A kis kitérőnek sajnos kevésbé vidám oka is van, a Vasüzlet a mára főleg a vidéki gasztronómiát sújtó gazdasági válság következtében kialakult bizonytalan helyzetben inkább bezár az őszi és téli hónapokra, hogy márciusban újult erővel nyithasson ki. Huszár Mátyással azért derűsebb témákról, így az étterem Bib Gurmand-minősítésének a lehetőségéről is beszélgettünk.
Milyen mérföldkőnek számítana ha a Vasüzlet Bib Gourmand-minősítést kapna?
Meglepne, hiszen csupán 5 hónapja, áprilisban nyitottunk. Nagyon nagy elismerés lenne egy Bib Gourmand-minősítés, de nem ezeken szoktak járni a gondolataim, amikor hazamegyek esténként. Egyelőre a mostani helyzettel foglalkozom, ebből próbáljuk kihozni a legtöbbet. De már az is nagy dolog, hogy a Dining Guidenál felmerült a nevünk az esélyesek között. Akik a térségben biztosan megérdemelnék, az a Mór24, nekik nagyon drukkolok.
„Mégiscsak 5 huszonéves gyerek dolgozik itt. Már maga a kérdés is megtisztelő.”
Ha megkapnák a Bib Gourmand-minősítést, milyen hatással lenne az itteni vendégkörre?
A Bib Gourmand mindenféleképpen biztonságérzetet ad és elérhetőbb, mint a Michelin-csillag minősítés. Azt látom, hogy a Bib Gourmandban van egyfajta lazaság, én sokkal szívesebben beülök egy ilyen helyre, ember közelibbnek, nem olyan feszítettnek gondolom, mint a Michelin-csillagos helyeket, és ezekben az éttermekben is lehet igazi kincsekre lelni.
A balatoni vendéglátás színvonalát milyennek látja az étterem tükrén keresztül, mennyire nyitottak az emberek?
Amikor a Mór24 kinyitott Balatonfüreden, az emberek felbátorodtak, „elindult valami” a Balatonon, méghozzá a vendéglátás lazább, minőségibb, emberibb oldala. Ez nem a rántott húsos vonal, hanem valami új kezdődött. Jelentkeztek hozzánk dolgozni olyan fiatalok, akik tudtak azonosulni velünk, és még ebben a helyzetben is szerencsét akartak próbálni. Ez is egy visszaigazolás arról, hogy működik, amit csinálunk, munkavállalói és vendég oldalról is, értik a koncepciót. Budapesten sokkal könnyebb egy ilyen laza helyet nyitni, vagy színt vinni a kínálatba, ott erősebb a felvevőközönség, nyitottabbak az emberek és több a külföldi is. Szerencsére ide is elért ez a nyitottság. Nem panaszkodom, csodálatos nyarunk volt, sok olyan vendég volt, aki tudta, hogy miért jön, ha pedig nem tudta, akkor először meglepődött, de utána izgatottan tért vissza.
A vendégek összetételére mi jellemző? Helyiek, hazai turisták vagy külföldiek is betérnek?
Mi kiesünk Füred külföldiek által látogatott körzetéből, a vendégeim 90 százaléka magyar, helyiek és környékbeliek is vannak nagy számban. Őket külön is szeretném motiválni, hogy visszatérjenek, elkezdtem nekik „köszi, hogy vagy”feliratú kedvezményt adó kártyákat osztani. Persze olyan nyaralók is jöttek, akik nyitottak az újdonságok iránt, de ettek nálunk vendéglátós “kollégák” is a szabadidejükben. Ami különösen jólesett, hogy jöttek olyanok is, akik kifejezetten miattunk utaztak ide akár az ország távolabbi részéből is.
„Ez olyan, mintha koncert lenne nálunk, és ezért jönnének a vendégek, csak itt nem zenét hallgatnak, hanem megkóstolják a malacfület vagy egyéb, Vasüzletes ételeket.”
Nagyon fiatal mindenki. Ez meghatározza a közönség átlagéletkorát is?
Szerencsére nem. Jönnek idősebbek is, rendelnek többféle ételt, osztozkodnak, megkóstolják az izgalmasabb fogásokat. Nagyon jó, hogy nem csak a fiatalabbak érdeklődnek a progresszívabb konyhánk iránt. Ennek az is lehet az oka, hogy nincsenek fúziók, hanem próbálok tiszta lenni az ételekben. Így nem olyan „ijesztő”.
A forgalom hogyan alakult ebben az időszakban?
Ahogy már említettem, a nyár fantasztikus volt, de amikor tavasszal kinyitottam, akkor úgy álltam hozzá, hogyha egy ember jön, akkor ő legyen boldog. Szerencsére nagyon sokan betértek, a csapatom is nagyon jól helytállt, pedig előtte nem dolgoztak még ilyen helyen, így még izgalmas volt beleállni valamibe. A vendégek legnagyobb része is elégedett volt, persze voltak olyanok, akik azt mondták, hogy 40 fokban is a “csárdás” halászlé lenne a legjobb, velük kevésbé tudtunk mit kezdeni. De 5 hónap alatt talán összesen csak három eset volt, amikor nagyon nem értették, hogy hova jöttek. Amit megfigyeltem, hogy 40 értékelésből vagy 5 vagy 1 csillagot kapott a Vasüzlet, átmenet nem volt. Vagy nagyon bejön valakinek ez a stílus, vagy nagyon nem.
„Én egyébként egy rossz értékelésen hetekig tudok kattogni, most ezen kell dolgozom, hogy ezt el tudjam engedni, és csak a munkára tudjak koncentrálni.”
Véget ért a klasszikus balatoni szezon. Ősztől mi a terv?
Szeretnénk a vendéglátós barátokkal közösen pop up módon felhozni a Vasüzlet kínálatát és a csapatot is Budapestre, hogy megismertessük az ott élőkkel is, hogy mivel foglalkozunk. Itt a Balatonon pedig bezárunk, hogy szusszanjunk egyet.
Szusszannak, vagy inkább tartanak a következő hónapok bizonytalanságától?
Az egész kiszámíthatatlan helyzettől félek. Nem tudok mire készülni, ezért mondjuk azt, hogy a hosszútávú működés érdekében elővigyázatosságból bezárunk.
„Azt látom, hogy miután én is megérzem az áremeléseket, akkor a vendégeim is meg fogják érezni, jó eséllyel el fognak maradozni, és akkor nem tudnánk jól működni, egy-két asztalért nem maradunk nyitva.”
Ezért gondoltam arra, hogy segítsünk Budapesten a barátoknak, akár a Hildában vagy a Saltban, így a csapatom is többet lát és tanul, és márciustól ezzel a tudással tudunk visszajönni és tovább fejlődni. Sajnos annyira kiszámíthatatlan a helyzet, hogy nem akarom a hatodik hónapban elrontani, amit 5 hónap alatt felépítettünk.
Az északi parti összefogást megtartják?
Igen, mert nagyon jól működik, barátok vagyunk, és mindenki, aki benne van, próbálja a legtöbbet kihozni belőle. Ez nagyon jó kapocs. Ezekben az időkben muszáj még jobban segíteni a másikat, akár egy jó szóval vagy tanáccsal, hogy érezzük, hogy figyelünk egymásra.
Tovább olvasok:

A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2023-ban.