A legutóbbi cikkünkben az volt a téma, hogy az ázsiai éttermi kultúra mennyiben különbözik a magyartól. Ázsiában azonban a konyhák világa is teljesen más, a profi éttermi világban nagyon erős a munkamorál. Ez egy jól ismert tulajdonsága az ott élőknek, ők akkor érzik jól magukat, ha nagyon fegyelmezetten betartják a szabályokat, és kevésbé azon gondolkodnak, hogyan kerüljék meg azokat.
A főnök-beosztott viszony is teljesen más, mint nyugaton. Az Ázsiában élőkre híresen jellemző a nagy tűrőképesség és állóképesség, és óriási a munkafigyelmük. A főnököknek pedig nem kell erőt fitogatatni ahhoz, hogy a beosztottak tisztelettel végezzék a munkájukat, mert az a természetes, hogy mindenki nagy fegyelemmel áll a munkájához.
Ázsiában egyszerűen más a morál, nagyobb az emberi tisztelet a munka terén is, ezért kevesebb a súrlódás. Így összességében sokkal hatékonyabb a munkavégzés.
Nagyon lényeges, hogy ez a tisztelet nem csak a főnök és beosztott között működik, hanem a dolgozók a munkahelyüket is tisztelik. Meg akarják óvni az állásukat, hiszen a nagy presztízsű éttermekben kint valóságosan tömegek állnak, hogy ott dolgozhassanak, ezért nagyon igyekeznek, és próbálják kihozni magukból a maximumot. A hierarchikus rendszer nagyon jól működik náluk, és ők hisznek is az így felépített rendszerekben.
A főnök sosem tiszteletlen a munkatársakkal, és ez a respect kétoldalú.
Ázsiai sajátosság, hogy nagyon makacsok tudnak lenni. Ha nem kapják meg a kellő tiszteletet, ha valaki bántóan viselkedik velük, könnyen meg tudnak sértődni. Ha pedig a bizalom megszakad, onnantól már nehéz rendezni a viszonyokat. Csak egyszer játszhatod el a másik bizalmát, és nincs visszaút, nagyon haragtartók tudnak lenni.
Egyszerűen más a mentalitás
Ázsiában nem csapják be a másikat, és nem is használják ki egymást. Náluk, ha te odamész, és bevállalod a kemény munkát, a hosszú munkaidőt, és mindent, ami a vendéglátással jár, akkor rengeteget tanulhatsz, gyarapodhatsz, majd azzal a tudással mehetsz tovább. Magyarországon, úgy érzem, mintha lenne egyfajta nagy büszkeség. Sokszor lépnek fel nagy mellénnyel a dolgozók, mintha csak ők tennének szívességet a munkájukkal, a vendég és a vezetőség felé egyaránt.
Az alázatosság hiánya valóban óriási probléma
Problémának látom itthon, hogy a kialakult munkaerőhiánynak és a nehéz gazdasági helyzetben lévő cégeknek köszönhetően itthon mára „le lett butítva” a szakma. Sok hely nem tud szakképzett embereket alkalmazni, ezért ma már szinte bárki lehet felszolgáló, bártender, konyhai alkalmazott...
Hogy mi lehet a megoldás? Elsősorban az, hogy
tiszteljük egymást, főnökként és alkalmazottként egyaránt. Ezenkívül pedig a munkalehetőséget, a munkahelyeket is meg kell tisztelnünk a hozzáállásunkkal.
Ha csak ezeket az alapvető morális dolgokat betartjuk, sokkal jobb lesz itthon munkát adni, munkát vállalni és vendégként is jelen lenni az éttermekben. Ma különösen kiélezett ez a helyzet, és még jobban kell értékelnünk a mai válságos időszakban, ha van munkánk.
Én őszintén hiszek benne, hogy ha egymást jobban tiszteljünk, egy sokkal jobb környezetet tudunk biztosítani itthon is.
Tartsatok velem legközelebb is itt, a Dining Guide-on!
Rácz Jenő
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.