Hirdetés
Hirdetés

„Nekem nincs B tervem” – Pauli Zoltán a Palkonya lehetőségeiről

SZERZŐ: Knap Gábor
2023. november 17.
Átrendeződést lát a vendéglátásban Pauli Zoltán. A PalKonyha tulajdonosa szerint sokkal inkább a last minute foglalások és a rövidebb utazások felé mozdul el a belföldi turizmus. Rövidtávú célja, hogy jövőre pop-up éttermet nyisson a Balaton-felvidéken.
Hirdetés

Ha egy borvidéken lehet főszezonról beszélni, az leginkább épp az október-november. Hogyan teljesít a gasztroturizmus 2023-ban a Villányi borvidéken?

Nálunk főszezonnak valóban inkább az őszi időszak mondható. Az elmúlt 1-2 évben el voltunk kényeztetve, mert a Covid után nagyon felpörgött a hazai turizmus és a mostani ősz is szépen megindult. De jelenleg azt látjuk, hogy kivárnak az emberek. Mi lejjebb vittük az árakat, ezért a panzió megtelik, de más vendégeink vannak most, mint 1-2 évvel ezelőtt: sokan visszajöttek, akik minőségi szállást keresnek.

Ennek köszönhető, hogy néhány hónapja már csak azok foglalhatnak szállást önöknél, akik vacsora menüt kérnek? Drasztikus lépésnek tűnik…

Valóban, de hozzánk mindig is elsősorban a vacsoráért jártak a szállóvendégek. Hogyha a Bookingról érkezők, akik csak a szállás miatt foglalnak, megtöltik a panziót, elveszik a helyet a gasztronómia iránt érdeklődőktől. Ezt nem szeretnénk.

Egy szó, mint száz: a szobáinkat könnyen feltöltjük még úgy is, hogy immár nem csak hat, hanem tíz működik, de nagy energiákat fektetünk abba, hogy a korábban kialakított gasztronómia-központúság megmaradjon.

Az utóbbi időben egyébként megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy a vendégek csupán egy éjszakára jönnek, és ha tudnak, csak aznap foglalnak. És ez korántsem csak a mi környékünkön van így.

Fotó: PalKonyha

A PalKonyha egyszerre étterem, panzió, pékműhely, rendezvénytér, ráadásul mindez az egyik legnépszerűbb borvidékünkön. 2023-ban ennyire minden egyben kell legyen az eredményes működéshez?

Nálunk folyamatosan tolódnak a hangsúlyok a fenti profilok között, de a gasztronómia mindig összefogja az egészet. A pékműhely és a delikát a Covid idején született, mert ez a termelői irány fix és kevésbé érzékeny az ilyen helyzetekre.

Mindezek mellett azt mondanám, hogy a PalKonyha főképp az eseményekről szól. A kultúra, a zene és a gasztronómia együtt tölti meg a vendéglátóhelyet és ez segít a nehezebb időszakokban is. Nálunk nincs B terv, annál is inkább, mert az utóbbi időben nagyot fejlesztettünk. Szuper a műhely, és a vendégek kedvelik a vendéglátást, amelyet viszünk. A PalKonyhában bebizonyítottuk, hogy minimál személyzettel, családilag üzemeltetett vendéglátóhely is tud magas színvonalon működni. Ráadásul mi nem vagyunk kiszolgáltatva a fluktuációnak, és mivel nincs étlapunk, improvizatív menükkel megyünk, így a kreativitás és a frissesség mindig kulcsfontosságú.

Kialakulóban van Palkonya saját profilja?

Azt gondolom, hogy Palkonya kicsit olyan, mint Tokaj-Hegyalján Mád: önálló utakon jár.

A mi környékünkön is látszik a trend, hogy akik Palkonyára jönnek, nem feltétlenül látogatják meg Villányt és fordítva. Ez érdekes irányvonal.

A faluban van egy turisztikai egyesület, amely szervez egy nagyobb szabású rendezvényt minden évszakban. A legjelentősebb ezek közül a szeptemberi, szüreti esemény. Idén ezen is a gasztronómia lesz a főszereplő. Nem csak a pincék, hanem a településen működő négy-öt gasztroműhely is nyitva lesz, köztük természetesen mi is. Nem hívunk éttermeket, mint a SVÉT rendezvényeken, hanem csak a helyiek lesznek nyitva, mindenki kóstolófalatokkal készül.

2023. július 1-től a vendéglátó üzletek is csatlakoznak a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (NTAK). Ugyanakkor a PalKonyha, szálláshelyként már évek óta adatszolgáltató. Mire használják az NTAK adatait?

A szálláshelyünknél pár éve már kötelező az adatszolgáltatás, így ezzel kapcsolatban van már tapasztalatunk. Itt már egyértelműen látszik, hogy olyan valós idejű adatok állnak rendelkezésre, amelyek segítségével már célzott marketing tevékenységet tudunk végezni.

Fotó: PalKonyha

A vendéglátás területén most kezdjük az adatszolgáltatást. Tény, hogy itthon a vendéglátásban lenne mit optimalizálni. Szerintem körülbelül egy év múlva lesz érezhető a szoftverhasználat hatása.

Az optimalizálásban valóban segíthetnek az NTAK adatok. Palkonyán mely célcsoportban éreznek potenciált?

A mi közönségünket úgy szoktuk meghatározni, hogy „gasztronómiai utazók”, akik egy jó vacsoráért, egy-egy ínyenc élményért keresnek fel minket, és más részeit is az országnak. Ez egy nagyon élő, remekül működő szegmens, amely kevésbé árérzékeny, és összességében egy hálás, kedves közönség.

Kétségkívül értékes közösség, de vajon vannak annyian, hogy érdemes lehet akár országos turisztikai kampányokkal célozni ezeket az embereket?

Fotó: PalKonyha

Ez a réteg szerintem egyre növekszik. A SVÉT célközönségét épp ők teszik ki, a SVÉT rendezvényei pedig 3-4 ezer embert megmozdítanak. Szóval erre lehet már akár országos kampányt is építeni. Vannak is terveink, hiszen jól ismerjük a vendégeinket, rendszeresen beszélgetünk velük, igyekszünk megérteni, melyek azok a rendezvények, amelyek érdeklik őket.

A borvidéki főszezon után télen csendesebb időszak következik majd Palkonyán is. Ekkor szokták megtervezni a következő évet? Említette a jövő évi terveket, miért fontos ebből a szempontból a balatoni vendéglátás?

Kissé más koncepcióval, szeretnénk a Káli-medencében pop-up éttermet nyitni. Arra számítunk, hogy az ottani közönség is érteni fogja a vendéglátásnak azt a formáját, amit mi képviselünk

Szeretnénk megmutatni ezt az improvizatív vendéglátást a Balaton-felvidéken is, amiben „együtt mozdulunk” a vendégeinkkel. Jelenleg ennek a projektnek az előkészítésén dolgozunk.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram