Május 18-tól 21-ig a dániai Vejle ad otthont a világ egyik legrangosabb ételfotó fesztiváljának. A kétévente megrendezett esemény összehozza a világ gasztrofotózással foglalkozó szakembereit, legyen szó fotósokról, stylistokról vagy a kreatív oldalon dolgozó szakemberekről, ügynökségekről és a gasztrosajtó képviselőiről.
Az, hogy a vizualitás mennyire meghatározó a gasztronómiában, nem szorul magyarázatra. Mondjuk úgy, hogy a művészien megkomponált tálalás kéz a kézben jár a róla készült ételfotóval, és e két dolog mind az étterem, mind a séf munkájának elismeréséül szolgál. Az viszont már érdekesebb kérdés, hogy mindebben hol járunk mi, és hol jár a világ.
Bizony be kell látnunk, hogy van hová fejlődni. „Ha egy ételt le tudsz fényképezni, bármit le tudsz fényképezni.” – hangzik a velős megállapítás az egyik jelentős fotós szaklaptól, és ha ők mondják, talán van is benne valami. (Nem, nem arra céloznak, hogy ha az Instagramot elárasztjuk a vacsorafotóinkkal, akkor született tehetségek vagyunk…) Szakemberek egyetértenek abban, hogy az egyik legnehezebb műfaj az ételfotózás, ráadásul arra is felhívják a figyelmet, hogy ez az a része a fotózásnak, ahol a művész személye gyakran elkerüli a figyelmünket. Pedig…
Pedig érdemes végignézni az idei dániai versenyportfóliókat, hogy lássuk, a gasztrofotózás már réges-rég több annál, mint hogy szépen megtálalt ételeket látunk a képeken. A konyhai élet, az éttermi életképek, séfek portréi, az alapanyagok vagy a termőterületek szépsége, érdekessége éppúgy megjelenhet a sorozatokon, mint az éttermekhez, evéshez, főzéshez kötődő, inkább riportfotónak tekinthető ábrázolások, bizonyítva, hogy a kulinária sokszínűsége ebben a hozzá szorosan kapcsolódó művészeti ágban is visszaköszön.
A fesztivál „lelke” (és a verseny is egyben) annak a 20 fotósnak a munkáiból álló kiállítás, amelyeket a beküldött portfóliók alapján válogattak össze a szervezők, de emellett további 50 művész mutatkozhat be 5-5 képpel. Köztük egy magyar fotós, Pintér Árpád portfóliója is megtekinthető a vejlei fesztivál screening szekciójában. (Ő 2015-ben a legjobb 20 között szerepelt már ezen a fesztiválon.)
Ha pedig végignézzük a workshopok tematikáit, képet kaphatunk a gasztronómiai trendekről. Idén külön workshop foglalkozik például a sörfotózással, a szendvics-pékáru fotózással, azzal, hogy különböző világítások mellett hogyan kell ételfotót készíteni, vagy éppen a folyadékok, a fröccsenés, csepegés megjelenítésével. Vejlében a szakma elitje találkozik, hogy tapasztalatot cseréljenek, tanuljanak és tanítsanak, és megvitassák a legújabb trendeket, irányokat az ételfotózás világán belül.
Mi sem bizonyítja jobban az gasztrofotó erejét és fontosságát, mint hogy a világ fotófesztiváljai közül a dániai csak az egyik. Rangos rendezvénynek számít a párizsi Festival International de la Photographie Culinaire, és a Nagy-Britanniában megrendezett Pink Lady – Food Photographer Of The Year is, amelyet idén a bangaldesi Shoeb Faruquee nyert meg Food for God című képével.
Forrás