Hirdetés
Hirdetés

“Herend abban is különbözik versenytársaitól, hogy nem a múltját akarja aprópénzre váltani” – interjú a Herendi Porcelán vezérigazgatójával, Dr. Simon Attilával

SZERZŐ: DG
2023. november 12.
A Herendi Porcelán Magyarországon és a világ minden táján egyaránt egy ismert és tisztelt név a luxuscikkek kategóriájában. Az ikonikussá vált manufaktúra a saját titkos receptúrája alapján közel kétszáz éve készíti a több milliós Herend termékkatalógus darabjait – a hungarikumként dédelgetett csészék, készletek, figurák és vázák a hosszú évtizedes kézművesség hagyomány keze nyomát és a Herendi Porcelán megalkuvást nem tűrő, makulátlan tökéletességét őrzik. A Herendi sikertörténetről a márka vezérigazgatójával, Dr. Simon Attilával beszélgettünk. Interjú.
Hirdetés
A Herendi Porcelán üzemet 1826-ban alapította Stingl Vince, aki előtte Bécsben tanulta ki a finomkerámia elkészítésének és gyártásának fortélyait. 1839-ben Fischer Mór vette át a manufaktúra irányítását, aki szívügyeként kezelte a márka felvirágoztatását: vezetése alatt a Herendi több érmet is szerzett a Magyar Iparmű kiállításon, majd debütált a londoni Világkiállításon, ahol Viktória királynő rendelt egy lepkés-virágos készletet, amit a mai napig “Viktória mintaként” emlegetnek; a porcelánmanufaktúra termékei pedig hamarosan az osztrák császár udvarában is felbukkantak.

A 19. századi fényűzést a háború sújtotta évek és válságok követték, ugyanakkor a manufaktúra rendületlenül üzemelt tovább és eközben megkezdte a tengerentúli piac meghódítását. Az 1900-as évek második felétől kezdve folyamatosan bővült a herendi porcelán rajongóinak a köre, az 1990-es évek óta pedig a világ több pontján a márka történetét bemutató kiállításokkal bókolnak a herendi kézművesek mestersége előtt. A Herend megkérdőjelezhetetlen luxusát mutatja, hogy  a New-York-i székhelyű Luxury Institute 2006. évi felmérése szerint Herend volt a legkedveltebb luxus porcelánmárka az USA piacán, illetve a 2011. évben a luxusipari vállalatokat tömörítő francia szövetség, a Comité Colbert tagjai közé választotta Herendet – a közel száz luxusmárkát összefogó szervezet tagjai közül a Herend az egyetlen magyar cég.

 

A világ hatvan országába exportálja a hatvannégy millió féle kézműves termékeit, amelyeket több mint hatszázötven fő készít a herendi manufaktúrában – katalógusuk pedig minden nap bővül legalább egy új Herendi tárggyal. Dr. Simon Attila vezérigazgató kiemeli, hogy azontúl, hogy tagadhatatlanul sikeres cég a Herendi, amellett egy “értékteremtő közösség” is egyben, amely ápolja az évszázados értékrendjét és a porcelánkészítés művészetét – egy olyan márka, mely globálisan is egyet jelent a luxussal, és amelyre Magyarországon, magyarként is könnyű büszkének lenni.

A Herend közel kétszáz éves múltja során megélt számos történelmi eseményt: háborúkat, rendszerváltásokat, pandémiát. Ennyi idő elteltével, hogyan tudott mégis önazonos márka maradni? 

Gyakran teszik fel a kérdést, mi a Herendi Porcelán brand sikerének titka? Mi pedig mindig hangsúlyozzuk, hogy a kérdésre nem lehet egyetlen szóval válaszolni – sok-sok tényező együttes hatása kellett és kell ma is ahhoz, hogy a Herendi porcelán a kiváló minőség és elegancia szimbólumává váljon, amelyet birtokunkban tudni érték és kiváltság. Először is kellettek a világkiállítási sikerek, amelyek a 19. században kezdődtek és amely kiállítások sora napjainkban is folytatódik. Idén Herendi porcelán kiállítást nyitottunk több magyarországi helyszínen, az Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében pedig ez európai porcelánmanufaktúrák közös kiállítását szerveztük meg a Herendi Porcelánművészeti Múzeumban.

A következő, amellyel kitűnünk versenytársaink közül, az a rendkívül erős termékfejlesztési tevékenységünk. Termékfejlesztésünkben kiemelt hangsúlyt fektetünk a stílusteremtő munkára, célunk, hogy ne mi kövessünk másokat, hanem mások kövessenek bennünket, próbáljuk az újabb generációknak újabb arcunkat megmutatni. Akik meglátogatnak bennünket Herenden, vagy betérnek boltjainkba megtapasztalhatják, hogy a Herend minden generációnak, és bármilyen művészeti stílust kedvelő embernek tud művészi porcelánt kínálni.

Hirdetés

A porcelánjainkban benne rejlik az alapanyagok titkos receptúrája is. Tudjuk, hogy a porcelán a kaolin, a földpát és a kvarc házasításából áll elő, de, hogy ezek milyen arányt képviselnek a porcelánban, ez minden manufaktúra, így a Herendi Manufaktúra féltve őrzött titka is. Titkos receptúráinkban több mint nyolcszáz különböző herendi szín szerepel, így bátran állíthatom, hogy azokat a színeket, amelyeket ma Herend elő tud állítani, senki a világon nem képes megjeleníteni. Ez is sikerünk egyik meghatározó eleme, mint ahogy a Herendi minőség is. Nálunk a minőség nemcsak a termék minőségét jelenti, hisz az természetes, hogy csak első osztályú kiváló porcelán hagyhatja el a Manufaktúra kapuit, de a Herendi minőség jelenti folyamataink szabályozottságát, a Társaságon belüli rendet, rendezettséget és tisztaságot, valamint a munkatársak közötti kapcsolat minőségét is.

Herend egyik fő erőssége az egyediség. A herendi mesterekben generációról-generációra felhalmozott szaktudás, a manufaktúrabeli alkotó légkör, a leleményesség és a meg nem alkuvás, mind-mind együtt adják azokat az alapokat, amelyekre építve porcelánjaink megszületnek. Bármilyen egyedi vásárlói igényt és elképzelést át tudunk fordítani a porcelán nyelvére.

A Herendi porcelán Magyarország arculatának meghatározó eleme, Társaságunk hivatalosan is használhatja a Hungarikum jelzőt a Herendi porcelán kapcsán. Ezek azok az értékek, amelyet összekötik a Herend márka múltját és jövőjét, ezek azok az értékek, amelyek a Herendi Porcelánmanufaktúra 19. századtól 21. századig átívelő közel két évszázada alatt semmit sem változtak. 

 

A Herend világszinten is abszolút luxust képvisel, a magyarok számára pedig hatalmas büszkeség. Hogyan tudja a márka a globális piacon képviselni magát, miközben a magyar közönség számára is releváns marad? Nyúlnak-e valamilyen különleges technológiához a gyártás során? 

A Herendi sikeresség mögött ott van az innováció. Herend abban is különbözik versenytársaitól, hogy nem a múltját akarja aprópénzre váltani, hanem folyamatosan keresi az újat, keresi a jövőt. Termékfejlesztési célunk, hogy a vevői igényeket kielégíteni képes és Herendet folyamatosan a hazai, valamint nemzetközi érdeklődés középpontjában tartani képes stílusteremtő termékfejlesztés történjen. A Herendi Porcelánmanufaktúra tizenhatezer különböző fehér formával és négyezer különböző mintával rendelkezik. Ha ezeket a számokat összeszorozzuk, egy hatalmas, 64 milliós termékválasztékot kapunk. E hatalmas termékszám mellett napi egy új Herendi termék születik a Manufaktúra falai között. 

Hirdetés

Termékfejlesztési filozófiánk a Tradíció, Innováció, Progresszió gondolatiságban összegezhető, ennek a jegyében tudjuk a Manufaktúra évszázados értékeit a 21. század világába átörökíteni, ezáltal termékeinket a jövő generációk számára is vonzóvá tenni. Ma nincs olyan lakásbelső és nincs olyan korosztály, amelyhez illő Herendi porcelánt ne tudnánk kínálni. Herend egyik nagy erőssége az innovációs aktivitása, amely messze megelőzi más porcelánmanufaktúrák innovációs aktivitását. Nálunk az innováció nemcsak termékinnovációt jelent, de vállalatvezetési-, vállalatszervezési-, technológiai-, PR/marketing innovációt is hordoz.

Az egyedi vevői igények kielégítése mellett a Herendi Porcelánmanufaktúra termékfejlesztési tevékenységének fontos része a stílusteremtő termékfejlesztési munka. Erre szolgálnak a Herend által meghirdetett ösztöndíjak, néhány évenkénti szimpóziumok, ezek egyben jelzésértékű felhívások is a mai kor művészeti társadalma felé, hogy a közel két évszázados élvonalbeli Manufaktúra nyitott a porcelánba átfordítható új, innovatív gondolatok iránt, és szeretné bevonni napi művészeti fejlesztési tevékenységébe belső iparművészei mellé a Manufaktúrán kívüli szellemi kapacitásokat is. Meggyőződésünk, hogy Herend kapuinak időszakos megnyitása a porcelántervező-iparművész szakma életben maradását segíti elő, ez egyben az egész hazai porcelán iparra nézve is pozitív hatással van.

Büszke vagyok arra, hogy amikor egy kedves vásárlónknak átadunk egy Herendi porcelánműalkotást, akkor egyidejűleg hatszázötven munkatársunk kézfogását és porcelán iránti szeretetét és tiszteletét is átnyújtjuk – hiszen Herenden a porcelán a készítése során kézről-kézre jár.

 

Vezérigazgatóként mi a víziója a márkával kapcsolatban? Hol szeretné látni tíz-húsz év múlva a Herendet? 

A Herendi Márka a kiváló minőség, az érték, a luxus, és az elegancia szimbóluma. Valljuk, hogy minden minőségi állapotnál van egy magasabb minőségi állapot, amelynek elérésére kell törekednünk. Világosan látjuk, hogy nagy múltunk ellenére ma is kemény nemzetközi verseny résztvevői vagyunk, de a márkaépítés terén kapott elismeréseink igazolják: PR és márkaépítési tevékenységünkkel nem szalasztjuk el, hogy termékeinkre irányítsuk a hazai és külföldi luxus fogyasztók figyelmet. Ezt a márkaépítési utat kell folytatnunk a jövőben is – a világ porcelánmanufaktúráit már mind magunk mögött tudhatjuk, most az kell legyen a célunk, hogy a más iparági luxusmárkák közül emelkedjünk ki az általunk megszokott első helyre. Herend megkerülhetetlen világelső márka kell hogy legyen a luxus szegmensben, amely egyszerre tradicionális és innovatív, fiatalos, egyedi és értékálló márka. Ezen az úton haladunk most.

A Herendi Porcelánmanufaktúra

Az Ön vezetése alatt a Herendi Porcelánmanufaktúra egyre nagyobb szerepet játszik a kulturális, művészeti közéletben is. Sorra nyílnak Herendi porcelán kulturális kiállítások, művészeti estek idehaza és külföldön egyaránt. Tudatos ez a szerepvállalás? 

Feltétlenül! Van a Herendi Porcelán Múzeumunkban egy porcelán litofán képlap. Ezen egy virág látható, amelynek érett terméseit éppen felkapja a szél, és messze viszi. Jelképesen a Herendi Manufaktúra kulturális misszióját is szemlélteti ez az alkotás, nevezetesen a porcelán tárgyaink hordozta értékeket vigyük szerte a világban és idehaza, majd termékeny talajba kerülve gyökereztessük meg ezeket az értékeket. Kulturális missziónk jegyében mutatjuk meg a Herendi porcelán hordozta nemzeti értéket idehaza és szerte a világban, örömmel tesszük ezt több milliós metropoliszokban és kisvárosokban egyaránt. 

2006 és 2023 között mintegy százötven Herendi porcelánművészeti kiállítást nyitottunk Magyarországon és külföldön, jelentősen hozzájárulva ezzel a pozitív országimázs építéséhez. Bátran állíthatom: bármerre is járunk kiállításainkkal, mindenhol jó herendinek lenni. Jóleső érzés az a szeretet és odafigyelés, amelyet művészeti kiállításaink során kapunk a bennünket megtisztelő közönségtől, ez egyben erőt és kitartást ad mindennapi munkánk vitelében.

 

Milyen kihívások közepette kell ma egy vállalkozásnak a világban helytállnia?

Az első kérdés, amelyet meg kell válaszolnunk, hogy kik is valójában a mi versenytársaink? Ha szűkebb értelemben nézzük, akkor azt válaszolhatom, hogy nekünk valójában egyetlen egy külföldi porcelángyár versenytársunk volt, senki más. Azért használom a múlt időt, mert pár éve már magunk mögött hagytuk ezt a németországi porcelángyárat, amely nehéz helyzetbe került.

De valójában sokkal több versenytársunk van. Mi kézműves luxus porcelánt állítunk elő és kínálunk vásárlóinknak. Akinek luxusra fordítható pénze van, az eldöntheti, hogy pénzéért ékszert, divatcikkeket, karórát, autót, ingatlant, műtárgyakat vásárol, vagy éppen luxus utazásra költi a pénzét. Ha ebből a szempontból nézzük versenytársainkat, akkor azt mondhatjuk, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra versenytársa valójában minden cég, aki nemzetközileg elismert luxus terméket kínál. Ez egy hatalmas mezőny és rendkívül kiélezett versenyben kell megállni helyünket. Viszont úgy gondolom, hogy ezen kihívások közepette Herend ma megállja helyét, más porcelánipari cégek irigyelnek bennünket, elismerik eredményeinket.

 

Melyik ország a legnagyobb piacuk?

 A Herendi Porcelánmanufaktúrának mintegy hatvan országgal van kereskedelmi kapcsolata, a Föld minden lakott kontinensén ismert és elismert porcelánmárka. Aki kézműves módon előállított porcelánt kíván vásárolni, annak Herend megkerülhetetlenné vált. Jelen vagyunk az Egyesült Államokban, Kanadában, a Karib-térségben, a Bermudákon és a Bahamákon, Brazíliában, Dominikán, Japánban, Kínában, Dél-Koreában, Tajvanon, az Egyesült Arab Emirátusokban, Európa minden országában, Dél-Kelet Ázsiában, Ausztráliában. Árbevételünk 75%-a közvetlenül exportból származik, Magyarországon pedig hét saját márkaboltunk van, a legnagyobb a budapesti Herendi Porcelán Palota, amely ma Európa legnagyobb mono-brand porcelán márkaboltja is egyben. 

Önnek van-e személyes kedvenc kollekciója, vagy darabja? 

Az én kedvenc mintám egy újabb design amelyet pár éve mutattunk be: a türkiz-platina Apponyi minta, amely egyszerre tradicionális és innovatív. A tradíciót az Apponyi minta szolgáltatja, amely első megrendelőjéről, a híres magyar történelmi személyiségről, Gróf Apponyi Albertről kapta a nevét 1932-ben. Az innovációt pedig a türkiz szín és a platina díszítés adja. Minden évben színtrend elemzést végzünk, így esett a türkiz színre a választásunk, a platina pedig rendkívül népszerű a mai fiatalok körében. Tradíció és innováció egyetlen Herendi csészében. 

Higgyék el, egy Herendiből elfogyasztott kávé vagy tea sokkal ízletesebb, mintha ugyanazt az italt egy másik csészéből fogyasztanánk el. Reggeli kávémat, amelyet a családom előtt is titkolt titkos receptúra alapján készítem el, ilyen türkiz-platina Apponyi mintás Herendiből fogyasztom el; minden korty emlékeztet, hogy a Herendi a tartalom és a forma harmóniáját teremti meg.

 

Sikeres évek után, melyek az előttünk álló évek célkitűzései?

A Társaság hosszú távú stratégiájával összhangban, továbbra is három stratégiai pillérre támaszkodva, azokat zsinórmértékül használva fogunk dolgozni az előttünk álló években, ezek: a sikeres gazdasági társaságként működés elve, a társadalmi felelősség/kulturális misszió elve és a szolidaritás elve.  

Tovább folytatjuk a kulturális-társadalmi szerepvállalásunkat is, számos Herendi művészeti kiállítással fognak találkozni a porcelán iránt érdeklődő emberek. A szolidaritás jegyében meggyőződésünk, hogy az erősnek, a nagyobbnak segítenie kell a gyengét, az elesettet. Ezt a gondolatot mi a Manufaktúrában a gazdasági egység – szociális egység gondolataként emlegetjük. A szolidaritásnak több szintje van: szolidárisnak kell lennünk a világ, az ország, ahol élünk és dolgozunk, továbbá a helyi közösség felé egyaránt. 

Hiszünk abban, hogy a Manufaktúra 1826-os alapítása óta felhalmozott szaktudás, a manufakturális porcelánkészítés hagyományai, a kaolin, a földpát és a kvarc alapanyagban való házasítása, a porcelánfestékek titkos receptúrája, a kiváló minőségre és folyamatos megújulásra törekvés, az egyediség, valamint a Herendi márka hordozta szépség, elegancia, kényeztetés és luxus együtt adják azokat az értékeket, amelyekre a jövőben is támaszkodni tudunk.

Borítókép: www.facebook.com/Herendporcelan

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram