Hirdetés
Hirdetés

„A vendéglátásban is azt a minőséget képviseljük, ami sikerre vitte a klímás cégünket” | Interjú Szin Csabával, az Újváros Bisztró tulajdonosával

2024. április 4.
Szin Csaba huszonöt évvel ezelőtt kezdett el kereskedelemmel foglalkozni, innen vezetett az útja odáig, hogy napjainkban hazánk legsikeresebb klímakereskedésének, és Szarvas magas színvonalú, progresszív éttermének, az Újváros Bisztrónak a tulajdonosa. Az idáig megtett útról, sikerről, a munkaerőhiány kihívásairól és annak lehetséges megoldásáról beszélgettünk.
Hirdetés

Hazánk lesikeresebb klímakereskedésének és Szarvas progresszív kortárs éttermének tulajdonosa vagy, így felmerül az emberben a kérdés, hogy honnan indult az utad? Hogyan jutottál el idáig? 

Egy tiszta értékrendekkel rendelkező, egyszerű polgári családból származom. Édesapám megtanította, hogy milyen lendülettel kell dolgozni. Míg a nyarakat a legtöbb iskolás társam a strandon élvezte, mi a testvéremmel mezőgazdasági és építőipari munkákkal töltöttük a szünidőt. Így a munka értékét és keménységét viszonylag korán megtanultam és ennek köszönhetően már viszonylag fiatalon eldöntöttem, hogy a kétkezi munka nekem nem tetszik, inkább valami mással szeretnék majd foglalkozni. 

Bejöttek ezek a számítások? Bár nem kétkezi munka, azonban egy vállalkozás elindítása, a kereskedés sem egyszerű feladat.

Huszonöt éve Magyarország még nem így nézett ki. A mobiltelefonok akkor jöttek be az országba, utazó kereskedők még igazából nem voltak, az európai cégek akkor próbáltak magyarországi kereskedelmi központokat létrehozni. És valóban, amikor a kereskedelmet kitanultam rájöttem, hogy azért az nem olyan egyszerű, mint ahogyan előzetesen elképzeltem. Itt is keményen kell dolgozni: hajnalban keltünk, autóba ültünk, látogattuk a cégeket – viszonylag nehéz és hosszú folyamat sikerre vinni egy vállalkozást. Szerencsére sikerült felismernünk, hogy akkoriban a dél-koreai márkák voltak a piacvezetők Magyarországon és a kínaiak a saját maguk hálózata felépítése után elkezdtek Európán belül piacokat keresni. Így sikerült kapcsolatba kerülni a Gree márkával és innen építettük fel a klímaforgalmazást évről évre, majd jutottunk el oda, hogy jelenleg szezonon kívül harmincezer klímát tartunk raktáron, szezonon belül pedig ötvenezret. Az egész rendszernek a felépítése nem volt egyszerű. Folyamatos kihívásokkal találtuk szembe magunkat, ugyanis a fejlődés sosem egyenesen alakul – vannak benne hullámhegyek, hullámvölgyek.

A sikereitek azt igazolják, hogy mégiscsak a hullámhegyek voltak többségben. 

Mindig prioritás volt, hogy a folyamat minden résztvevője jól járjon a kereskedelmi kapcsolataink során, és tulajdonképpen ennek köszönhetően sikerült megerősödnünk.

Így sikerült elérni Magyarország első számú klímamárkájának a pozícióját. Ezzel egy időben a Gree felnőtt a világ legnagyobb klímagyártójává, így ez egy szép párhuzam, hogy eközben mi felnőttünk Magyarország legerősebb klímakereskedőjévé.

Szin Csaba

A jól működő vállalkozáshoz pedig szükség volt egy impozáns irodaházra? 

Szarvason, a város jellegéből adódóan egy polgári házban üzemeltettük az irodánkat. A cégünk mérete és minősége miatt azonban megjelent az igény, hogy egy modern, igényes, exkluzív irodaházban kezdjünk el gondolkozni. Úgy döntöttünk, hogy zöldmezős beruházással építünk egy irodaházat, amihez sikerült megszerezni Szarvas egyik legszebb, mocsárciprusokkal körülölelt telkét, amin egy étterem állt, amit lebontottunk. Az óváros szemben található, illetve a Szent Korona szobor, a városi kikötő is itt van, nagyjából kétszáz méterre pedig a víziszínpad – tehát minden olyan látnivaló, amiért érdemes a városba látogatni. A nemzetközi tendenciák mellett a helyi tendenciákat is figyelembe kellett venni. Esettanulmányt készítettünk, hogy Szarvason milyen épületek vannak, hogyan helyezkednek el, hogyan lehet egy modern épületet beleilleszteni egy klasszikus környezetbe. Ezért is volt fontos a hatalmas üvegfront, amit zöldes üveggel valósítottunk meg, ami visszatükrözi a természetet, illetve a velünk szemben lévő óvárost. Ezzel pedig feloldottuk a régi és az újvilág látszólagos ellentmondását. A TIBA Építész Stúdióval közösen az épületen belül is törekedtünk a hagyományos és a modern belsőépítészetet ötvözni. 

Hogyan vezetett az új irodaház igényétől az út odáig, hogy éttermet nyissatok Szarvason?

Nemzetközi üzletemberek lévén Európában és azon kívül is mindig sokat utazunk, ezen utazások során pedig próbálunk mindig jó minőségű éttermeket felkeresni és kipróbálni. Így csúsztunk bele a specialty kávézás élményébe, a finom borok világába, illetve a nemzetközileg elismert éttermek sokaságába, hiszen Michelin-csillagos helyeket is előszeretettel látogatunk. Először a kávézó koncepciója készült el, majd pedig Ódor Andrásék segítségével kezdtünk el a koktélkínálaton dolgozni. Lényegében már „csak” az étterem megvalósítására volt szükség, ekkor került a képbe Várvizi Péter, aki már anno is az Onyx-ban dolgozott kutatóséfként. Ő erősített meg minket abban, hogy mi Szarvason létre tudunk hozni egy komoly, nemzetközi szinten is minőségi éttermet. Ekkor csatlakozott be a történetbe Piltz Zoltán is aki azóta is a séfünk és az ő együttműködésükkel sikerült egy progresszív, kortárs magyar éttermet elindítanunk.

Az Újváros Bisztró

Akkor lényegében már a nyitást megelőzően, a kezdetektől felvérteztétek magatokat szakmailag is elismert, tapasztalt kollégákkal. 

Ez azért is nagyon lényeges, mert már az elejétől az volt az elképzelésünk és a célunk, hogy megtaláljuk azokat a szakembereket, akikkel együtt tudunk dolgozni és megfelelő szaktudással tudunk belekezdeni az egész éttermi projektbe. Hittünk benne, hogy igenis lehetséges egy olyan éttermet üzemeltetni Szarvason, ami az ország élvonalába tartozik, magas minőséget képvisel és nemzetközi viszonylatban is megállja a helyét. 

Mennyire okoz gondot a nyitás óta a csapat kialakítása? Nem titok, hogy jelentős munkaerőhiánnyal küzd a vendéglátás. Hogyan tudjátok ezt orvosolni? 

A munkaerő helyzete valóban nehéz.

A vendéglátásnak számtalan aspektusa van, amelyek közül az egyik legmeghatározóbb, hogy milyen a szerviz.

Egy jó minőségű étteremhez jó minőségű szerviz jár, abba pedig, hogy ezt hogyan kell magas színvonalon művelni, csak az lát bele, aki már dolgozott ilyen helyen, aki ilyen környezetben otthon érzi magát. Ehhez az adott környezetben éveket kell eltölteni. Szarvas környékén nem volt korábban a miénkhez hasonló színvonalú étterem, így szerviz oldalról a felkészülés nehézségeket jelent. Aki viszont ebben megtalálja a szépséget és a számítását, annak komoly lehetőségeket tudunk kínálni. Ez nehézséget okozott a Gree cégnél is, bár mára már közel százan dolgozunk ott. A szakmát mi az évek során tanultuk ki és az ennek során felhalmozott tudást adtuk és adjuk át a munkatársainknak, így sikerült összegyűjtenünk a környékről a jó képességű embereket. Persze az is fontos, hogy kereskedelmi oldalról is és a vendéglátás oldaláról is nagyon vonzó munkahelyet tudunk kínálni egyrészt az irodaházunkkal és éttermünkkel, másrészt pedig azzal, hogy emberközpontúak vagyunk.

Milyen volt a helyiek részéről az Újváros Bisztró fogadtatása? 

A siker sokszor ellenállást vált ki az emberekből, sokan figyelik, hogy mikor és mibe bukik bele a másik. Ez alapvetően magyar mentalitás, de nem szeretek ezzel foglalkozni. Nekünk van egy célunk, a nehézségek ellenére is szeretnénk egy jó minőségű éttermet létrehozni, ezt a színvonalat megtartani, és ha lehetőség van rá, továbblendíteni.  

Hogyan próbáljátok a helyben élő nyitott és a környékbeli érdeklődő vendégeket arra ösztönözni, hogy látogassanak el hozzátok? 

Egyrészt azzal a minőséggel, amit képviselünk, ami visszaköszön az étterem egész környezetében, enteriőrjében, a szervizben és természetesen a kínálatunkban is. Továbbá vannak eseményeink, tematikus estéink, amelyekre száz kilométeres körzetből biztosan érkeznek hozzánk, de többen akár távolabbról is. A steak estünk nagyon népszerű szokott lenni, a meghirdetést követő pár napon belül már el szokott kelni minden hely, emellett borvacsorákat is szervezünk, de volt már példa rumkóstolóra és whiskykóstolóra is.

Határozott elképzelésünk van arról, hogy színvonalas vendéglátást szeretnénk Szarvason létrehozni, és mindenképpen ezt az irányvonalat tartani. 

Hosszú távon is az a cél, hogy Szarvason valósítsátok meg az elképzeléseiteket? 

Hiszünk az emberi kapcsolatokban és a városunkban is. Ha az ember valamit csinál, azt csinálja jól, függetlenül attól, hogy hol akarja megvalósítani. Ezt a minőséget és értékrendet egész életünkben képviseltünk, ami megmutatkozik az klímás cégünk sikereiben, az irodaházunk építészetében, és szeretnénk mindezt a vendéglátásban is megvalósítani.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram