Nehéz időszak áll mögöttünk, de talán még nehezebb előttünk. Hogyan értékeli az Agárdi Pálinkafőzde szempontjából a jelenlegi gazdasági helyzetet?
A pandémia alatt lehetett látni a fényt az alagút végén és a negyedik hullám után a piac összeszedte magát: kinyitottak a szállodák és az éttermek, az emberek újra elkezdték élni az életüket. Az egész gazdaságra jellemző talpraállás forgalomnövekedésben is megmutatkozott. Jelenleg nincs okunk panaszra, de az előttünk álló gazdasági helyzet megoldását egyelőre nem látom, nehéz és bizonytalan időszakra vagy akár recesszióra is számítok, de ne nekem legyen igazam. Mi egy prémiumterméket állítunk elő ami sajnos a fogyasztók egy részénél nem biztos, hogy a „bevásárlókosárba” kerül, egy esetleges nehéz gazdasági helyzetben.
Mi jelenti a legnagyobb nehézséget?
A kiszámíthatatlanság. Az energia drágulása majd most válik igazán jelentőssé, de az üveg (2022-ben ötször emelt árat a beszállítónk) és a csomagolóanyag ára is napi szinten változik. A gyümölcsök előállítási költségei is jelentősen megnőttek, főleg a jó minőségű, friss alapanyagok esetében, amiből mi készítjük a pálinkáinkat.
Az aszály ellenére jó termés volt az idén?
Nagyon jó évjáratunk van, megszokottnál kevesebbet, de kiváló gyümölcsöket kaptunk a termelőktől. Az aszály hatása annyiban mutatkozott meg, hogy a gyümölcsök létartalma jóval kevesebb volt, de ez nem rontott a beltartalom minöségén.
Milyen mértékben nőtt a gyümölcsök ára?
Függ az adott gyümölcstől, de például a szilva kb. 30, a kajszi pedig 15 százalékot drágult, de sorolhatnám a többi alapanyagot is.
Emeltek az árakon?
Korrekciót kellet végrehajtanunk, de az áremelés messze nem fedezi a költségek növekedését, de már így is féltünk a fogyasztók reakciójától. A pálinka árának közel negyven százalékát teszi ki a jövedéki adó és az áfa. Ezenfelül jelentős adminisztrációs terhet rónak ránk a jövedéki termékeket szabályzó törvények.
Nagy energiaigényű a pálinkafőzés?
Az eddigi években az energiaköltségek a cég forgalmának a 4 százalékát tették ki, de ennek drasztikus növekedésére számítunk, hiszen rengeteg energia kell egy modern főzde üzemeltetéséhez.
Elsősorban a HORECA szektorba szállítanak?
Megoszlanak az értékesítéseink: viszonteladókon keresztül jelen vagyunk a vendéglátásban, a multik polcain, de saját értékesítést is folytatunk, fontos a több lábon állás.
Tapasztaltak már forgalomcsökkenést?
Igen, de eddig nem jelentős, bízunk egy erős karácsonyi szezonban.
Milyen hatékonyságnövelő, válságálló folyamatokat vezettek be?
Napelemes rendszer kiépítése kezdtünk bele, de ez most nem a nagyberuházások ideje.
A vendéglátásban továbbra is nehézséget jelent a munkaerőhiány. Ezt ön is tapasztalja?
A munkaerőhiány feltehetőleg enyhülni fog a csökkenő forgalom miatt. Nehezen lehet megbízható és szakképzett embert találni, de mi egy régóta együtt dolgozó, jól működő csapattal rendelkezünk, így mi nem érezzük a munkaerőhiány okozta problémákat. Mindenképpen szeretnénk megtartani a jelenlegi csapatot, éppen ezért bérfejlesztést hajtottunk végre az elmúlt időszakban a minket körülvevő bizonytalanság ellenére is.
Javult az elmúlt években a pálinka megítélése a magyarországi vendéglátásban? Már keresik a pálinkákat a magas minőséget képviselő éttermekben?
Folyamatosan javul a pálinka megítélése. A vállalkozás elindításakor, 2002-ben még nem volt elképzelhető, hogy valaki pálinkát rendeljen egy jó hírű étteremben, de az elmúlt években – nehéz munka árán – a pálinka megtalálta a helyét a csúcsgasztronómiában, bár mindig lehet fejlődni.
Hogyan lehet még tovább javítani a pálinkáról alkotott képet?
Főzdelátogatással egybekötött kóstolókkal, rendezvényekkel, ahol a szélesebb közönség is megismerkedhet az igazán magas minőségű pálinkákkal.
Külföldön is keresik a magyar pálinkát?
A környező országokon felül az Egyesült Államokba, Olaszországba is szállítunk. Óriási eredmény, hogy már nem kizárólag a magyar lakta területeken keresik a pálinkáinkat.
Tovább olvasok:
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.