Egy héttel ezelőtt figyelemfelkeltő kampánynak adott helyet az egyik hamburgi Edeka, az egész országban jelen lévő szupermarketlánc egyik üzlete. Az üzenetet hatásosan sikerült átadniuk, de jogosnak tűnnek az akciót kritizáló hangok is.
Jócskán meglepődhetett, aki a hamburgi HafenCity városrész Edeka üzletébe indult vásárolni múlt szombaton. A bevásárlótér kongott az ürességtől, a Németországban rég nem tapasztalt hiánygazdaság nyomasztó érzését élhette át, aki aznap betért oda. A részint csak foghíjas, egyes részlegeken viszont majdnem teljesen üres polcokra táblákat helyeztek ki a következő feliratokkal:
"Ez a polc sokszínűség nélkül meglehetősen unalmas."
"Ilyen üres egy polc külföldiek nélkül."
"A választékunknak ma megvannak a határai."
"Szegényebbek lennénk a sokszínűség nélkül."
A kétértelmű mondatokat olvasván már mindenkinek világos lehet, hogy egy antirasszista, az etnikai sokszínűség és nyitott határok melletti kampány sorait olvashatjuk – egy igen látványos akció keretein belül. El lehet képzelni, hogy nézett ki a boros vagy a sajtpult külföldi termékek nélkül.
A gerillaakció rengeteg embernél a várt hatást váltotta ki, hatásosnak ítélték, egy Twitterező szerint művészi módon adták át az üzenetet. Többen javasolták, hogy országszerte jelenjen meg a kampány. De a kritikus felhangok sem maradtak el: többen feltették a kérdést, hogy a nemzetközi kereskedelem témakörét miért mossák össze a diszkriminációval és a rasszizmussal?
Sokan értelmetlennek vélték ezt az üzenetet, megint mások pedig kifejezetten kontraproduktívnak, mert szerintük sokkoló volt látni a hazai termékek igen kis arányát az Edeka polcain.
Annyit azért megállapíthatunk, hogy a protekcionizmus mint kereskedelempolitikai irányzat (az adott ország termelőinek védelme, támogatása) összetettebb kérdés annál, minthogy hangzatos, általánosító jelszavakkal címkézzük fel – akár pro, akár kontra.