Hirdetés
Hirdetés

Ami befér az autóba, azt házhoz viszik – a Balatonnál is terjeszkedik a Wolt

SZERZŐ: Szász Eszter
2023. augusztus 21.
Egyre több étterem szeretne megjelenni az online térben is. Felismerték, milyen fontos, hogy a hazai közönség elérhető, és az elmúlt években azt is megtapasztalták, milyen hatással van a piacra, amikor egyik pillanatról a másikra eltűnnek a külföldi turisták.
Hirdetés

Kiemelt kép: Tajta Ákos / Fotó: Nagy Boglárka 

A 2014-ben, Helsinkiben alapított startup cég ma már 25 országban, több mint 300 városban működik, főleg Európa-szerte, de lehet találkozni kék hátizsákos futár partnerekkel Izraelben, sőt Japánban is. A cég tavaly az Egyesült Államok legnagyobb ételkiszállítójával, a DoorDash-sel egyesült.

A Wolt a magyar piacon 5 éve van jelen. Kezdetben leginkább főváros központú volt a működés, de a fővároson kívül is folyamatosan terjeszkedik a cég, idén nyáron éppen a Balatont vette célba. De nemcsak a mennyiségi növekedést tartják fontosnak, a minőségre legalább ennyire adnak: a Dining Guide és a Wolt együttműködésének köszönhetően a Wolt applikációban külön kiemelést kaptak a Dining Guide által összeállított listák vendéglátóhelyei, köztük az Étteremkalauz Top100 lista éttermei és a legjobb alternatív éttermek. Tajta Ákossal, a Wolt regionális ügyvezető igazgatójával beszélgettünk az újdonságokról.  

Tajta Ákos, a Wolt regionális ügyvezető igazgatója / Fotó: Nagy Boglárka

A nyári szezonban a Wolt számára a legfontosabb feladatok egyike volt elhelyezni saját térképén a balatoni régiót. Milyen szempontokat vesznek ilyenkor figyelembe?

 Nem csak a Balatonnál, hanem az egész országban ugyanolyan elv alapján terjeszkedünk. Az a legfontosabb szempont, hogy az adott településen megfelelő számú étterem legyen, valamint ezek az egységek elérhetőek is legyenek. A lakosságszámot is figyelembe kell vennünk, most már a 30-40.000-es lélekszámú városok felé halad a terjeszkedésünk, év végéig 60 településen lesz elérhető a Wolt.  Ezek a szempontok azért fontosak, mert a futárlogisztikát akkor tudjuk optimalizálni, gyorsabbá és hatékonyabbá tenni, ha a futár partnereknek nincs üres idejük, folyamatosan tudják felvenni, majd kiszállítani a rendeléseket.

Hol vannak jelen ebben a régióban?

Siófokon és környékén, Balatonfüreden és Keszthelyen tudják a Woltot igénybe venni a felhasználók. Folyamatosan figyeljük, merre érdemes terjeszkedni. A már meglévő és az újonnan csatlakozott vagy csatlakozni kívánó városokban olyan étteremláncokat figyelünk, amelyek már más városban partnereink. Ezek az étteremláncok is hasonló módon terjeszkednek, figyelik a statisztikákat és a lehetőségeket, hogy hol érdemes még új egységet nyitni. Az élelmiszerláncokon is rajta tartjuk a szemünket, már csak azért is, mert a Wolton keresztül már régóta nemcsak meleg ételt lehet rendelni, hanem például élelmiszert, háztartási cikket vagy akár virágot is.

Ha már Balaton: nyáron egy olyan extra szolgáltatást is bevezettünk, amellyel a siófoki Nagystrandon a Wolt applikációjának segítségével a strandolók elkerülhetik a sorbanállást:  a vendég megrendeli és kifizeti az italát vagy ételét, hogy aztán sorbanállás nélkül, kényelmesen vehesse át a rendelését. Ez a funkció tavaly a Budapest Parkban már elérhető volt.

Máshogyan kell hozzáállni a vidékhez, mint a fővároshoz?

A rendelési szokásokban, a kosárméretben és a meglévő, aktív felhasználók aktivitásában nem látok különbséget vidék és főváros között. A fővárosban már több mint 5 éve jelen vagyunk, így a felhasználók számára az ételrendelés megszokott, mindennapos cselekvéssé vált. Vidéken komolyabb feladat, hogy elfogadtassuk a közönséggel, hogy az online ételrendelés is ugyanolyan megbízható, mintha ők maguk kérnék az étteremben elvitelre az ételeket, vagy mennének el bevásárolni. Nem sérül az áru, a választék is széles, és időt spórolnak

A berögzültnek vélt szokások vidéken is folyamatosan változnak, mert azok a felhasználók, akik már egyszer vagy kétszer kipróbálták a Woltot, visszatérnek és egyre gyakrabban rendelnek.

Milyen ételeket keresnek elsősorban a felhasználók? Mennyire népszerű a Dining Guide Étteremkalauz által is rangsorolt úgynevezett alternatív vonal?

A woltos felhasználók leginkább street food típusú ételeket keresnek. A Dining Guide által ajánlott helyek pedig még inkább garanciát jelentenek arra, hogy az onnan kiválasztott ételekben biztosan nem fognak csalódni, és az éttermek állandó magas minőséget képviselnek.

Az átlagos felhasználó továbbra is az egyszerűbb, könnyen szállítható, könnyen fogyasztható ételeket keresi: hamburgert, pizzát, tésztaételeket, salátákat. Nem mindenhol tudja otthoni körülmények között, késsel-villával elfogyasztani, lehet, hogy dobozból kell megennie a pizzát. Ilyenkor a praktikum a legfontosabb. De ez messze nem jelenti azt, hogy a más választékot és minőséget képviselő éttermek ne találnák meg a célközönségüket a Woltnál.

Hirdetés

Amikor egy városban megjelenik a szolgáltatásunk, az éttermek mellett már az induláskor elérhetővé teszünk a Wolt alkalmazásban üzleteket is - élelmiszerboltokat, virágboltokat, drogériákat. Ezek is segítik elérni azt, hogy egyre jobban hozzászokjanak vidéken is az emberek ahhoz, hogy ez egy minőségi szolgáltatás. 30-35 percen belül megérkezik az étel melegen, a hozzávalók a vacsorához, vagy bármilyen megrendelt árucikk. Ebben hiszünk, hogy akkor tudunk növekedni, ha a nulladik pillanattól megfelelő választékot tudunk kínálni.

Szintén nem olyan régen vezették be a Wolt+ szolgáltatást. Milyen fogadatása van a felhasználók körében?

A Wolt+ előfizetőink száma dinamikusan növekszik, ami azt jelenti számunkra, hogy akik kipróbálták és megismerték a szolgáltatást, azok megszerették az ezzel járó előnyöket, hogy rengeteg étteremből és üzletből kiszállítási díj felszámítása nélkül rendelhetnek. Aki egy hónapban legalább háromszor-négyszer a Woltot választja, az mindenképpen pénzt takaríthat meg az előfizetéssel. Látjuk azt is, hogy aki Wolt+ felhasználó, az ha eddig is rendelt havi 3-szor, 4-szer, a rendeléseinek gyakorisága tovább növekszik.

Jelenleg a fővárosban és további 8 városban érhető el a szolgáltatás. Azokon a helyeken, ahol nemrég indultunk, még nem nagyon látjuk a statisztikákat, de ebben az évben minden városra szeretnénk a Wolt+-t kiterjeszteni.

Mennyire látja erősnek, stabilnak a Wolt hazai jelenlétét a többi országhoz viszonyítva?

25 országban, nagyrészt európai országokban vagyunk jelen, ezenkívül Izraelben és Japánban. Mind Magyarország, mind a magyar cég a Wolt-piacok összehasonlításában a Top5-ben foglal helyet, akár méretét, akár az új üzletágak bevezetését tekintve.

Például elsők között vezettük be a Wolt Drive szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy már nemcsak a woltos platformon keresztül fogadott felhasználók rendeléseit visszük ki, hanem akár más online platformokét is. Abban tudunk többet nyújtani, mint a webáruházak által felkínált egyéb szállítási módok, hogy mi akár egy órán belül házhoz visszük a megvásárolt terméket. Ha valakinek sürgősen van szüksége egy mobiltöltőre, vagy valamilyen speciális élelmiszerre, amit ha online rendel meg, más esetben 2-3 munkanapot várnia kell rá, akkor a Wolt Drive egy jó opció lehet. Együttműködünk már például a Decathlonnal és a Sparral, rajtuk keresztül kipróbálható a szolgáltatás.

Akár egy kerékpárt is rendelhetek a Decathlonból?

Pingpongasztalt még nem viszünk ki, de ami befér egy autóba, azt kiszállítjuk.

Milyen a flotta összetétele?

Majdnem minden városban a flotta egyharmada kerékpáros, egyharmada motoros és egyharmada autós futár partner. Budapest belvárosi kerületeiben zömmel biciklis futár partnereket láthatunk, míg azokon a területeken, ahol már nagyobb távolságokra kell kiszállítani a rendeléseket, jellemzőbbek a motoros vagy autós futár partnerek.

Mennyire érzik a vendéglátóipari szektorban tapasztalható általános munkaerőhiányt?

Idén az éttermekben már nem volt olyan mértékű a munkaerőhiány, mint tavaly nyáron. A Woltnál jelenleg közel 7000 aktív futár partner dolgozik. Azért hívjuk futár partnereknek őket, mert nem munkavállalók, szerződéses partnereink, a legtöbbjük egyéni vállalkozóként, és sok esetben egy főállás mellett végzi a futárkodást.  Rugalmasan tudnak dolgozni, ők találják ki, hogy melyik napszakban mennyi ideig szeretnének elérhetőek lenni, mi pedig a díjazási struktúrával tudjuk elérni, hogy mindig megfelelő számú partner álljon rendelkezésre. Folyamatosan, a rendelésszám-előrejelzések alapján városonként lebontva nézzük, hogy melyik napra, melyik hétre hány és milyen típusú futár partnerre lehet szükségünk.

Mi az általános elvárás a futár partnerrel szemben?

Nincs túl nagy elvárásunk, csak az, amit az etikai kódexben lefektettünk. Megbízhatóan lássa el a vállalt feladatát, vagyis ha kap egy címet, akkor az oda rendelt ételt, árut megfelelő minőségben, a lehető legpontosabban és leggyorsabban szállítsa ki, udvariasan, figyelmesen. A futár partner az, aki az étteremben képviseli a Woltot, ő az, aki a felhasználónak átadja az rendelést, ezért legtöbbször vele azonosítják a céget.

Mennyire szezonális az ételkiszállítás piaca?

Az online ételszállítások száma inkább ősszel-télen tetőzik, nyáron kevesebbet rendelnek a felhasználók. Ősszel és télen a praktikum is szerepet játszik: a felhasználó időt spórol, nem kell hidegben, esőben az utcára mennie. Ilyenkor futár partnerből is sokkal többre van szükségünk, ezért rendszerint már nyár közepén, végén megkezdjük a toborzásukat. A hideg idő beköszöntével a flotta összetétele változik, több lesz az autós, a kerékpárosok pedig olyankor kevesebb órát dolgoznak.

Érezhető a vegetáriánus, vegán életmód terjedése a rendelések terén?

Az alternatív, vegetáriánus, vegán ételek népszerűsége az elmúlt néhány évben ugrásszerűen megnőtt minden országban. A globális étteremláncok is figyelnek erre. Nagyon sok jó minőséget kínáló étterem nyílt, és a meglévők is bővítették a kínálatukat húsmentes választékkal. A trendek nagyon hasonlóak az online és az offline térben egyaránt, és szerencsére megfelelő választékot is találnak a felhasználók.

Hogyan segíti a Wolt a környezettudatosságot?

Azon vagyunk, hogy ne csak egy üres jelmondat maradjon, milyen fontos a Wolt számára a fenntarthatóság. Amellett, hogy karbonsemlegesen működünk, és kompenzáljuk a kiszállítások során keletkezett szén-dioxid-kibocsátást, folyamatosan dolgozunk újabb, fenntarthatóságot segítő funkciókon.

Az egyik gyakori érv, ha a Woltot nem éppen környezetbarát vállalatként tüntetik fel kritikusaink, hogy mennyi műanyag szemét keletkezik a rendelések után. Ezt is igyekszünk mérsékelni, bár az alapvetően az étterem döntése, hogy mibe csomagolja az elkészült ételt. Mi úgy segítünk nekik egy zöldebb megoldást választani, hogy csomagolási ajánlatokat juttatunk el hozzájuk, amelyek pont arra ösztönzik őket, hogy kedvezőbb áron szerezzék be a lebomló csomagolóanyagokat.  Minden országban dolgozunk azon, hogy az elmosható, visszavihető csomagolást is felkínálhassuk opcióként, és segítsük a felhasználót és az éttermet a visszaszállításban és az összegyűjtésben. Mi is dolgozunk egy ilyen projekten, remélem, hogy hamarosan már az indulásáról és az első tapasztalatokról beszélgethetünk.

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram