Hirdetés
Hirdetés

A házhoz szállítást a járvány futtatta fel úgy, hogy a háborús válság sem tudja legyűrni

SZERZŐ: Szász Eszter
2023. február 9.
A Wolt szerint egyre több vendéglátóhely ismeri fel, hogy vásárlói igények miatt a kiszállítás ma már az éttermi működés megkerülhetetlen része.
Hirdetés

Nyitókép: Hartyányi Orsolya / Fotó: Labancz Viktória

Nem az éttermi élményt szeretné helyettesíteni a Wolt, hanem könnyen és gyorsan elérhető, jó minőségű étkezési lehetőséget akar biztosítani azoknak, akik nem tudnak vagy nem szeretnének kimozdulni otthonukból vagy a munkahelyükről. A 2014-ben, Helsinkiben alapított startup cég ma már több mint 23 országban, több mint 300 városban dolgozik Japántól Kazahsztánon át Norvégiáig, és azóta is folyamatosan fejlődik, tavaly pedig az Egyesült Államok legnagyobb ételkiszállítójával, a DoorDash-sel is egyesült. Magyarországon a régió egyik első országaként 2018-ban kezdte a kiszállítást, először a fővárosban, majd az ország további városaiban. A magyarországi jelenlétről és tervekről Hartyányi Orsolyával, a Wolt Magyarország éttermi értékesítési és fejlesztési vezetőjével beszélgettünk, aki korábban hat éven keresztül a Zsidai Csoport üzemeltetési és üzletfejlesztési igazgatójaként a csoporthoz tartozó éttermek operatív irányításáért felelt.

Hartyányi Orsolya / Fotó: Labancz Viktória

A Dining Guide és a Wolt idén együtt térképezi fel és díjazza az ország legjobb alternatív vendéglátóhelyeit. A Wolt számára mit jelent az, hogy alternatív vendéglátóhely, mi tartozik ebbe a kategóriába?

Sokat beszélgettünk erről, és bár a kategória meghatározásánál a street foodtól indultunk el, arra jutottunk, hogy ez sokkal több, mint street food. Azok a vendéglátóhelyek tartoznak ide, amelyek minőségi vendéglátást nyújtanak, a helyiek kedvencei, erős törzsközönséggel rendelkeznek, az itt dolgozó tulajdonosok, séfek szívvel-lélekkel végzik a dolgukat, amiből minőségi comfort food születik. Ezek azok a biztos pontok, amelyek minden városban vagy kerületben megtalálhatók és ahová ha bemegy a vendég, lehet, hogy nem tudják a nevét, de megismerik és köszönnek neki. Alternatív vendéglátóhely lehet egy levesező, egy hamburgerező, egy nápolyi pizzázó, de akár egy lángosozó is, ha annak a minősége konzisztensen magas és tudjuk, hogy ott mindig szuper lángost kapunk. A Wolt egyébként nagyon széles portfóliójában is kiemelt pozíciójuk van ezeknek a helyeknek, a vásárlóink kedvencei, így az a célunk, hogy még nagyobb láthatóságot adjunk nekik.

 Mennyire nyitottak az emberek a különlegesebb, magas minőségű ételekre?

Mindenkinek megvannak a szokásai, honnan szeret rendelni, és melyek a biztos, jól bevált márkái. Összességében viszont azt látjuk, hogy szeretnek az emberek kísérletezni. 

Nagyon széles a választék: az alacsony áron street food ételeket kínáló helyektől kezdve a high-end fine dining éttermekig mindenre van kereslet. Mi nem szeretnénk befolyásolni a vásárlókat, inkább arra törekszünk, hogyha valakinek van preferenciája, akkor az applikációban lássa a hasonló kategóriájú helyeket is.

Például, ha valaki a Dining Guide által Top 100-as listába sorolt éttermet néz éppen, akkor látni fogja mellette a többi, Top 100-as listába bekerült helyet is.  

Mennyire érintette a Woltot az inflációs válság és az étterembezárások?

Tavaly nyár végén tapasztaltunk egy kisebb bezárási hullámot, ami egyébként szezonálisan jellemző is nyár végén, de idén ez érezhetően jelentősebb volt. Viszont azóta azt látjuk, hogy amelyik étterem akkor nyitva maradt, az továbbra is kitart. A házhoz szállítás pont ilyen esetben jelent segítséget és sokan emiatt is keresnek meg minket. Ha már megy a világítás, bent vannak a séfek, forró az olaj a sütőben, akkor a házhoz szállítás tud segíteni abban, hogy az éttermek ezeket a kapacitásokat maximálisan kihasználják és minél több ételt eladjanak. A házhoz szállítás annyira része lett az emberek életének, hogy nem fog megszűnni a válság hatására sem. Egyre több étterem ismeri fel, hogy a vásárlói igények miatt a kiszállítás az éttermi működés megkerülhetetlen része lett. Az elmúlt pár hétben egyébként elindult egy nyitási hullám is, és egyre többen keresnek meg minket azzal, hogy éttermet nyitnak. Sokan választják azt az opciót, hogy az éttermet még nem nyitják meg a vendégeknek, de már elindítják a kiszállítást. Ilyenkor lehet, hogy a vendégteret még festik, de már tudnak gyakorolni a szakácsok. Ez egy jó tesztüzem, hiszen a házhoz szállítás nagyon flexibilis, bármikor „kikapcsolható”. Azt is tapasztaljuk, hogy egyre több étterem állít össze különböző csomagokat, mert szeretne értékajánlatot kínálni a vendégeinek. Egyre népszerűbb a Wolt+, az előfizetéses szolgáltatásunk is, amely kiszállítási díj nélkül szállításokkal szintén segíti az éttermeket a rendelésszámok növelésében. A vásárlóknak már akkor megéri a havi előfizetési díj, ha csupán havonta 2-3-szor rendelnek a platformon, melegételt, élelmiszert vagy bármit, ami elfér a futártáskában.

Hogyan lehet a házhoz szállítás során biztosítani a magas minőséget, egyáltalán mennyire reprodukálható az éttermi minőség? 

Ez egy összetett folyamat, ami abból adódik, hogy a Wolt egy on-demand gyorskereskedelmi platformként online piacteret biztosít a résztvevők számára. A felhasználó, vagyis a vendég szolgáltatást szeretne igénybe venni, az étterem, a szolgáltató szeretné eladni, a futár pedig kiszállítani. Számunkra mindhárom szereplő elégedettsége egyaránt fontos. Az ügyfélszolgálatunk is folyamatosan kommunikál mindhárom oldallal. Például valaki rendel egy hamburgert és később jut eszébe, hogy elfelejtette kivenni a sajtot, pedig laktózérzékeny, akkor az ügyfélszolgálat beszél az ügyféllel, az étteremmel és a futárral is. Azt is fontos leszögezni, hogy a házhoz szállítás nem az éttermi élményt hivatott visszaadni, hiszen ha valaki étterembe megy, az egy komplex élmény, ott szól a zene, csörögnek az evőeszközök, kiszolgálást kapunk, a helynek van egy egyedi hangulata. A házhoz szállítás inkább kiegészítője ennek az étkezésnek, ha valaki nem tud vagy nem szeretne kimozdulni.

A Covid-világjárvány alatt még jobban megtanultuk, mennyire fontos a minőséget is biztosítani, az az időszak nagy tanulási folyamat volt nekünk és az éttermeknek is.

Napok alatt megtöbbszöröződött a kiszállítani kívánó helyek száma. Nekik is meg kellett tapasztalni, hogy melyik az az étel, amelyik bírja a kiszállítást, és hogyan kell csomagolni. Például lehet, hogy a papírtégely tud folyadékot tárolni, de ha egy 85 fokos húslevest öntünk bele, ami később 15 percet tölt a futártáskában, akkor lehet, hogy elenged a ragasztó és kifolyik a leves. Mindenki egyszerre tanult, a vásárlókat is beleértve. A megszerzett tudást pedig azóta is megosztjuk a partnereinkkel. 

Hogyan tudnak a vásárlói és az éttermi igényekkel együtt fejlődni?

A Wolt rendszere nagyon flexibilis, figyeljük, hogy mire van szükség, és így tudjuk fejleszteni a rendszert. Például, ha egy étterem olyan ételt készít, aminek nem szabad 10 percnél többet a futártáskában töltenie, akkor le tudjuk szűkíteni az adott étterem kiszállítási zónáját. Ennek az ellenkezője is működik, az étteremnek bővíteni is tudjuk a kiszállítási területét, ha a fogásai jól bírják az utazást. 

Melyik étel bírja a legtovább az utaztatást?

Ami eleve hideg, az jobban bírja. A sushi ebből szempontból a legjobb példa. A könnyedebb textúrájú étel lehet, hogy kiszállítva visszaadja ugyanazt az ízélményt, de a tartása talán már nem lesz ugyanolyan, mint az étteremben tálalva. Az például jó megoldás, ha nem teljesen befejezve küldik ki az adott fogást, hanem egy utasítást mellékelve, hogy miként kell befejezni. Erre jó példa egy pho leves, amiben nagyon vékonyra van vágva a marha és az étterem küld egy kis üzenetet a vendégnek, hogy forralja fel a levest, majd öntse rá a húsra és így lesz ugyanolyan, mint az étteremben. Persze el kell fogadni, hogy lesz olyan étel, ami nem lesz olyan vizuális élmény kiszállítva, mint egy étteremben a tányéron tálalva, de ezt is lehet megfelelően kommunikálni a vendégnek. 

Hartyányi Orsolya / Fotó: Labancz Viktória

Mennyire vesz részt a Wolt az étlapok, menük összeállításában?

Az étterem maga dönti el, hogy mit vesz fel a kiszállási listára. Aki szeretné, annak viszont szívesen adunk tanácsot. Például azt szoktuk javasolni, hogy mindenképpen rövidítsék le az étlapjukat. A felhasználóink nagy része az applikáción keresztül nézi a Woltot, és itt jól látszik, hogy a maximum 20-30 tételes étlapok működnek a legjobban. A felhasználók eddig „pörgetnek le”. Az is fontos, hogy ez a leszűkített étlap gyönyörű fotókkal, megfelelő leírásokkal szerepeljen, így tud a leghatékonyabban működni a házhoz szállítás.

Milyen megoldásokkal fejlesztik a házhoz szállítást? Milyen újításokat hozott ez a műfaj az éttermek életébe?

A Wolt alapvetően egy technológiai cég, a termék pedig maga a Wolt applikáció, amit mi folyamatosan fejlesztünk. A fejlesztés eredménye az is, hogy ma már nemcsak a 20-30 tételes éttermi menüket tudja kezelni a rendszerünk, hanem az üzletek akár több ezer tételes készleteit is. Az alkalmazás fontos része az üzletvezetői felület, amelyet az éttermek használnak. Az étterem itt információt kap arról, hogy ki rendel tőle, hány új és hány visszatérő vásárlója van, milyen típusú ételeket rendelnek, mennyit költenek, mennyire módosítják a rendelt ételeket. Aki nyitott erre az adatalapú működésre, az nagyon hatékonyan tudja használni ezt a felületet, sokat tud belőle tanulni. Az éttermek oldaláról újítás, hogy egyre többen használnak vákuumcsomagolási technikát, amely megnöveli az eltarthatósági időt, így a kiskereskedelemben is tudják ezeket az ételeket értékesíteni. Megjelentek a virtuális konyhák és az úgynevezett dark kitchenek is. A virtuális konyha egy működő étterem, amely kiszállítást is vállal, és ezzel egy időben létrehoz egy másik brandet is, amely csak kiszállítással foglalkozik. Erre jó példa egy sushi bár, ami nyit egy poke bowlokat áruló virtuális éttermet, ahol ugyanaz a konyhatechnológia, hasonlóak az alapanyagok, így tud kísérletezni és tesztelni, hogy mennyire működik ez fogás a vásárlóknál. Ezzel a megoldással pedig a Wolt-applikációban is kétszer tud megjelenni. A dark kitchen pedig egy épület, amelyben csak kiszállításra dolgoznak, vendégtérrel sem rendelkezik.

Hogyan kerülnek be a kínálatba új éttermek?

Egy részük terepmunka nyomán, vagyis mi fedezzük fel őket, Budapesten és az új városok nyitásánál is. A városnyitásoknál a futárokkal foglalkozó operációs csapattal közösen mindig bejárjuk a várost. Megnézzük, milyen a városszövete, van-e folyója, vannak-e hídjai, vannak-e meredek utcák, ahova esetleg nem tudunk biciklis futárt küldeni. Emellett sok étterem keres meg minket közvetlenül, és folyik adatelemzés is, a különböző internetes étteremajánló platformokról is tájékozódunk.  

Milyen típusú éttermek csatlakoznak nagyobb számban?

Az egészséges ételeket kínáló éttermek előtérbe kerülnek, egyre többen szeretnék megmutatni, hogy lehet változatosan és egyúttal egészségesen enni. Sok olyan étterem van, ahol az összetevőkből magadnak tudod összeválogatni az ételedet. Emellett a kézműves vonal továbbra is népszerű, legyen szó akár pékségről vagy pizzázóról.

Mi a legforgalmasabb időszak a kiszállításban?

Leginkább az a trend, hogy nincs trend, folyamatos növekedést látunk minden napszakban. Magyarországon az étkezési kultúra része, hogy ebédre és vacsorára is meleg ételt eszünk, ez megmutatkozik a rendelési időszakokban is. A skandináv országokban ezzel szemben ebédre szendvicset esznek az emberek, így ott kevésbé jelentős az ebédkiszállítás. Itthon egyébként egyre népszerűbb délben az ebédmenü, amelyet nem előre, hanem azonnali kiszállítással, frissen rendelnek meg. 

A pandémia alatt sokan álltak futárnak. Még mindig őrzi a népszerűségét a szakma? Milyen kiszállítási járművek a legnépszerűbbek a futárok körében?

A kerékpár, a robogó és az autó körülbelül egyenlő arányban oszlik meg, de az elektromos roller is egyre népszerűbb. Ha a nemzetközi trendeket nézzük, teszteltünk már robotokat Tallinnban, Észtországban, de a DoorDashnél Ausztráliában bizonyos területeken már elérhető a drónos kiszállítás is. Itthon úgy látjuk, hogy még mindig vonzó a futárkodás. A Wolt rendszere rendkívül flexibilis, a futárok szerződött partnereink. Nem kell előre megmondaniuk, hogy ki mikor szeretne dolgozni, így nem jár akkora kötöttséggel. Az egyetemvárosokban különösen népszerű, de mindenhol van érdeklődés továbbra is. Vannak, akik sportot űznek ebből, tudunk olyan futárról, aki direkt Budán, a hegyekben vállal kiszállítást, hogy meglegyen a mindennapi testmozgása. 

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram