Az Egyesült Királyságban a Wahaca nevű étteremlánc megelégelte a cserbenhagyásos étkezők viselkedését, ezért új szabályokat vezetett be. Nem túl gyakran fordult elő, hogy a vendégek fizetés nélkül távoztak, viszont ahhoz épp elégszer, hogy az étterem vezetősége a keletkezett veszteséget megoldandó problémaként kezelje. Az új rendelet értelmében, ha egy vendég lelép fizetés nélkül, fogyasztásának árát a pincérének kell kifizetnie. Saját zsebből.
A Wahaca egyszerű, de mutatós mexikói ételeket árul. Olyasmit – gondolhatnánk – amit bárki ki tud fizetni. Egy kiadós quesadilla 5,5-6 fontba kerül, egy gusztusosan megtöltött taco megáll 5 fontnál. Kétezer forint körüli összegért ilyesmit, míg háromezer forintnak megfelelő fontért már steaket ehet a vendég. Ki az, akinek van arca bemenni, kiválasztani az ételt, jóízűen elfogyasztani, majd nem kifizetni mindezt egy olyan országban, ahol az átlagkereset havi 4627 angol font? Szorozzák be 363-mal, én nem teszem, mert már a gondolatától is elég ideges leszek.
Innentől mindezt abban a tudatban teheti a vendég, hogy a számláját a vállalati policy szerint az őt kiszolgáló személyzetnek kötelessége fedezni.
Egy vendég nemrég Twitteren panaszkodott. Miután szemtanúja volt egy ilyen esetnek, elítélte a Wahaca céges gyakorlatát, mondván, a vendég pofátlanságát ne a saját dolgozóján verje le az étterem. Legtöbbször a borravaló összegéből levonva.
Ha egy vendég kellemes borravalót ad, mert méltatja az éttermi élményt és a kiszolgálást, ritkán fordul meg a fejében, hogy a nagylelkűsége egy plebejus (azt mondta a szerkesztő, hogy a paraszt szót ne használjam, de úgyis tudja mindenki, mire gondolok) nemtörődömségét fedezheti.
Jól van ez így? Figyelmesebbek vagy stresszesebbek lesznek ettől a felszolgálók? Vagy ezzel csavaros pszichológiai csapdát állít az étterem, ha tudván tudja a csalni készülő vendég: azt fogja közvetlenül megkárosítani, akit ugráltat, emiatt vissza fog ez bárkit tartani a kvázi meglopástól? Túl jó üzenete egyik végkimenetelnek sincsen. A szaporodó zűrös esetek mindenesetre arra figyelmeztetnek, hogy a vendégek nincsenek mindig tisztában a vendégeskedés alapszabályaival.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.