A Wolt 2018-ban jelent meg Magyarországon a házhozszállítási szolgáltatásával, ami folyamatosan új éttermekkel, új felhasználókkal, sőt szolgáltatásokkal is bővül. A cég a Wolt Market szolgáltatását is elindította már, így nem csak készételeket, de élelmiszereket, használati cikkeket, sőt, akár játékokat is házhoz szállítanak, így pedig már több mint egymillió rendelést teljesít a cég havonta. Latorovszky Roland üzletfejlesztési vezető elárulta, hogy a koronavírus járványt követő időszakban sem torpant a növekedésük, ahogyan a jelenlegi, magas inflációval terhelt gazdasági környezetben sem, bár nem tagadta, hogy az élelmiszerárak növekedése a vásárlók kosaraiban is megjelenik.
„2018 óta vagyunk a piacon, onnantól kezdve pedig a koronavírus-járvány időszakáig elértük, hogy az emberek mindennapjait képezze a házhozszállítás, majd a járványt követően is megmaradt ez a trend. Ami pedig egyszer már beleégett a vásárlók mindennapjaiba, az abszolút nem változott”
– jelentette ki.
A partnereik jelentős része a pandémiát követően csatlakozott Latorovszky Roland szerint azért, hogy még nagyobb vizibilitást biztosítsanak éttermüknek. A Wolt egyébként már 4000 kereskedelmi és éttermi partnerrel rendelkezik, amelyek között egyre több felsőkategóriás étterem is megjelenik, amire a felhasználók részéről is egyre nagyobb erre az igény. Elmondása szerint a leginkább preferált ételkategóriák továbbra is a hamburger és a pizza maradtak, de a felhasználók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a specifikus éttermek iránt.
Arra a kérdésre, hogy mennyire lehet nehéz az ilyen éttermek megszerzése elárulta, hogy van, akiket nehezebb megszerezni, de véleménye szerint mindenképp előnyös a Wolt szolgáltatásait igénybe venni.
„Azt gondolom, hogy a Wolt egy másik stabil bevételi lábat és masszív marketing megjelenést képes adni az éttermek számára, emiatt pedig nem nagyon kell dönteniük – mert érdemes ebben részt venniük.”
Nem csak a fővárosban, de vidéken is jelen vannak: már több mint 60 településen elérhető a házhozszállítási szolgáltatás, amellyel a hazai lakosság körülbelül felét képesek lefedni, de ezt az arányt folyamatosan igyekeznek bővíteni, ami összetett feladat. Ugyanis a fejlődés mellett a kiszállított ételek minőségére is nagy hangsúlyt fektetnek, amihez elengedhetetlen a lehető legrövidebb szállítási idő. Ezzel kapcsolatban egy adatot is megosztott velünk, mégpedig, hogy átlagosan 13 percet tölt egy étel a futár táskájában, amit a maximális szállítási távolság meghatározásával értek el.
A felsőkategóriás éttermek megjelenésével pedig még inkább felerősödik a kényszer a gyors kiszállításra, mert ezen éttermek esetében a tálalásra, az elkészített étel minőségére is nagyobb hangsúlyt fektetnek. Azonban az éttermeknek is megéri az üzletfejlesztési vezető szerint együttműködni a vállalattal, mert újabb közönséghez juthatnak el az alkalmazás által.
„Online nincs szükséged arra, hogy valaki egy sétálóutca kellős közepén legyen egy legalább ötven négyzetméteres kirakattal, a vásárlók odacsábításához”
– jelentette ki, majd hozzátette, ebben az éttermek segítségére vannak a honlapon található ételfotók, étlapok is, ezekkel akár olyan személyekhez is eljuthat egy étterem a menüsorával, akik korábban nem feltétlenül ismerték az adott éttermet.
Az organikus növekedésben szerinte nagy szerepet játszik, hogy „elég erős marketing fegyvereik” vannak, amit az éttermek is ki tudnak használni. De kiemelte, hogy a futárokon is nagyon sok múlik, akikből egyre több van a szervezetben, viszont gondosan ügyeltek arra, hogy kiket vesznek fel.
Hogyan látják a piacot a megkérdezett éttermek?
Az összes étterem meg tudta erősíteni, hogy a minőség tekintetében semmiféle különbség nincs a helyben fogyasztott, valamint a házhoz szállított ételek között, tehát ugyanabból az alapanyagból és ugyanúgy készülnek az ételek, csupán a tálalásban lehet különbséget felfedezni – illetve számolni kell azzal is, hogy nem az elkészülés után néhány perccel kerül az asztalra az étel. Azt sem vitatták az éttermek, hogy egy plusz megjelenési felületet kaptak a Wolt által.
A KIOSK digitális részlegének vezetője elárulta, hogy ők a koronavírus-járvány idején, 2020 márciusában csatlakoztak a Wolt-hoz, mert ezzel elkerülhették a bezárást. Fehérvári Dávid egyetértett azzal, hogy már a pandémiát megelőzően is teret nyert a házhozszállítás Magyarországon. Az is kiderült, hogy a kiszállítási piacra való belépés nem volt annyira egyszerű, mert nem minden esetben tudják azt a tálalási technikát alkalmazni, amelyet az étteremben használnak. Ez azért jelentett kihívást, mert a menüt, valamint a tételeket is úgy kellett aktualizálni, hogy a KIOSK-tól elvárt minőséget képesek legyenek megtartani, de sikerrel vették ezt az akadályt. Emellett abban is egyetértenek a KIOSK-nál, hogy a marketing terén egyfajta többlettel bír a jelenlétük a Wolt-on.
Az árazással kapcsolatban pedig elmondta, hogy egy kis különbség van a helyben fogyasztott ételekkel szemben, ami részben az áfa-különbségnek is köszönhető, ugyanis a helyben fogyasztott ételek áfakulcsa csupán öt százalékos, míg kiszállítás esetén huszonhét százalékos, amihez költségként jön a csomagolóanyag is, melyre szintén nagy hangsúlyt fektetnek a környezetvédelem érdekében.
Az áfakulcs mértékét több étterem is problémaként fogalmazta meg. Gál Bence, a Pasarét Bisztró kommunikációs vezetője azt is elárulta, hogy a huszonhét százalékos áfakulcs mellett még egyéb költségeket is állniuk kell az éttermeknek, így szerinte a terhek csökkentésével egy „a végén mindenki számára értelmezhetőbb üzlet alakulhatna ki.”
Ezen túl elmondta, hogy a kiszállított étel esetében soha sem várható el az éttermi élmény, de igyekeznek elkerülni a minőségi romlást. A levesek, egytál ételek tálalása nem okoz gondot, de a többkomponensű ételek esetében ez nagyobb problémát jelent, így próbálnak mindent külön csomagolni.
Ezzel a többek között Jamie Oliver éttermeit és a Spílereket is tulajdonló Zsidai Csoport marketing vezetője, Juhász Emese is egyetértett: ő azzal érvelt, hogy nem tudják azonnal tálalni az ételeket, pedig a futárok mindent megtesznek a gyors kiszállítás érdekében, de az éttermi élmény kimarad a házhozszállítás által. Megjegyezte azt is, hogy már nagyon régóta, 2011 óta jelen vannak a kiszállítási piacon, próbálkoztak maguk is a kiszállítással, de ahogy fogalmazott: „teljesen más mindset-et” igényel ez a piac, így a Wolt szolgáltatása mellett döntöttek.
A VAJ a koronavírus-járvány időszakában nyitott és azonnal partnerségbe kezdett a Wolt-tal, de nem csak a pandémia játszott ebben szerepet, hanem az is, hogy a VAJ termékeinél nincs minőségi romlás a kiszállítással, mert gondosan ügyelnek arra, hogy megfelelő módon csomagolják őket. Markó Kristóf, a VAJ szakmai vezetője és egyik tulajdonosa elárulta, hogy mivel pékárukról, kézműves termékekről van szó, így ezek a házhozszállítás alatt is megőrzik frissességüket a megfelelő csomagolásban. Számukra részben emiatt is már a nyitás előtt egyértelművé vált, hogy a házhozszállításra nagy hangsúlyt fognak fektetni. Emellett észrevették, hogy a Wol-ttal megjelent egy olyan vásárlói réteg is, akik bevásárlásszerűen rendelnek különféle termékeket az otthonukba. Például, ha valaki rendel kenyeret, akkor gyakran előfordul, hogy zabtejet, kézműves sajtot és vajat is rendel mellé, esetleg egy üveg bort, vagy pezsgőt is.
Ez összefüggésben állhat azzal is, hogy a Wolt a Wolt Marketen keresztül már élelmiszereket is házhoz szállít, amiben nagy előnyük van, mert a kiskereskedelem képviselői is megjelentek és igyekeznek a megvásárolt termékeket is a lehető leggyorsabban kiszállítani.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.