Hirdetés
Hirdetés

Vendégpanasz: egy matcha lattéra rajzolt húzott szemű szmájliból 4 milliós kártérítési ügy lett

2021. január 20.
A Starbucks kávézóit sem kerülik el a világ társadalmi feszültségei. Most Dublinban kell több mint négymillió forintos kártérítést fizetniük egy megsértett vendég panasztétele nyomán, de 2020-ban is többször reflektorfénybe került az ikonikus kávézólánc. Nagy kérdés, hogy egy frissen betanított, új dolgozó szerencsétlen húzása miatt érheti-e a rasszizmus vádja egy világszerte jelenlévő vállalkozást.
Hirdetés

Az amerikai Starbucks a világ legnagyobb kávézólánca, több mint 70 országban 30 ezernél is több egységet működtetnek. Egy 2019 év végi hír szerint szerint Kínában minden 15. órában nyílik egy új kávézójuk.

A 2020-as évben is volt miért magyarázkodniuk, február végén robbant a hír, miszerint adásba fog kerülni a brit Channel 4-en egy dokumentumműsor, melynek munkatársai olyan kávéültetvényeket kerestek fel, ahol gyermekmunkásokat is alkalmaznak. A Dispatches című műsorban valóban ilyen felvételeket mutatott be a televízió, amely érintette a Nestlé cégcsoport Nespresso termékeit és a Starbucks kávébeszerzéseit egyaránt. A kávézólánc ekkor közleményt adott ki, hogy vizsgálatot indítanak az ügyben, és többé ilyen nem fordul elő, sőt gyermekvédelmi programokat is támogatni fognak.

Pattanásig feszült helyzetekre adott válaszok

Tavaly nyáron a Black Lives Matter vihara is elérte a Starbucks-ot. Júniusban a cég vezetősége megtiltotta dolgozóinak, hogy Black Lives Matter-feliratot vagy a mozgalomra utaló jelképeket viseljenek magukon a munkavégzésük során. Történt mindez azután, hogy maga a cég nyilvánította ki szolidaritását a BLM-mozgalom mellett saját Twitter-oldalán (íme). Bár komoly támadások érték a tiltás miatt a kávézóláncot, a jelképek viselésének mellőzését egyértelműen kérhették a saját alkalmazottaik védelmében, hogy az eszkalálódó társadalmi konfliktusok idején a pultban álló dolgozók ne tegyék magukat politikai-világnézeti különbözőségekből eredő esetleges támadásoknak.

Hirdetés

Ugyancsak 2020 nyarán a Starbucks is csatlakozott azon multinacionális cégek csoportjához, akik bojkottálták a Facebookot, amiért a közösségi média platform (akkor még) nem lépett fel a gyűlöletbeszéd és a tévinformációk terjesztése ellen. Olyan óriásvállalatok fogtak össze – a teljesség igénye nélkül felsorolva –, mint a Coca Cola, az Unilever, a Honda és a Microsoft, hogy Facebook-hirdetéseik visszavonásával kényszerítsék lépésre a fake news (álhírek) terjesztésének megakadályozása céljából az egyik legnagyobb befolyással bíró social media felületet.

A húzott szemű szmájli esete a matcha lattén

Azért is kellemetlen tehát a frissen nyilvánosságra került, egyébként egy évvel ezelőtt történt dublini eset, mert a Starbucks hitvallása és policy-je nyilvánvalóan nem támogatja a megkülönböztetést. A mindössze egy hónapja a cég kötelekében dolgozó, próbaidőn lévő alkalmazott egy matcha latte rendelése során annak rendje és módja szerint elkérte a vásárló nevét. A bemondott keresztnév felírása helyett egy ferde szemű mosolygós arcot rajzolt az ázsiai származású vevő poharára, amit az érintett nem vett jó néven.

A thaiföldi születésű Suchavadee Foley kisgyermekkora óta él Írországban, az eladó húzását pedig negatív megkülönböztetésnek és lealacsonyítónak tartotta, ezért panaszt tett először az üzletben. Ekkor a Starbucks kuponokat ajánlott fel a felháborodott vendégnek, de nem ismerte el, hogy sértő lett volna a kiszolgálás. Ezután terelte az egyébként ír állampolgárságú és magát írnek valló Foley jogi útra az ügyet. A kivizsgáló hatóság a vásárlónak adott igazat, és 12 ezer eurós (4,3 millió forintot meghaladó) büntetést szabott ki az írországi Starbucks-ra. Az ír bíróság úgy találta, hogy a rajz

Hirdetés
„olyan sértő és fantáziátlan volt, mint egy 19. századbeli Punch-karikatúra."

A Punch, or The London Charivari nevezetű angol humormagazint az 1800-as évek derekán alapították, a legutolsó száma 1992-ben jött ki, és híres-hírhedt volt a sztereotípiákon alapuló és nyíltan rasszista rajzairól, szatíráiról (amelyben például az angol szerzők rendre minden írt alkoholistaként ábrázoltak és a többi).

A dublini eset nem minden tanulság nélküli. Ha az incidenst követően helyben elismerik az ott dolgozók, hogy a ferde szemű pohármegjelölés miatt joggal érezhette magát sértettnek a vásárló (majd nem egy kuponfüzettel akarták volna elsimítani elnézést kérés helyett), minden bizonnyal nem kerül a munkaügyi kapcsolatokat felügyelő bizottság elé az egész.

Ezzel szemben egy évtizedek alatt felépített brandet, egy egész cég működését és annak dolgozóit esetlegesen emiatt negatívan megítélni egy próbaidős alkalmazott hibája miatt szintén felér az igazságtalan megkülönböztetés fogalmával.

Forrásaink: 1, 2

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram