Hirdetés
Hirdetés

Végre... Pálmaolaj-mentesít az egyik legnagyobb édességmulti

SZERZŐ: DiningGuide
2020. október 20.
A világ egyik legbefolyásosabb édességgyártója mutatja az utat.
Hirdetés

Az egyik legnagyobb élelmiszermulti lépése példamutató lehet azon cégek számára is, akiknek semmilyen más szempont nem számít a profiton túl.

Pálmaolajat a feldolgozott élelmiszerek legtöbbjében találunk az összetevők között, a keresletnek azonban ára van: a világ pálmaolajtermelésének 85-90%-át Malajzia és Indonézia adja, de egyre több olajpálmát telepítenek Latin-Amerika és Afrika országaiba is.

Csavarpálma

Az így kinyert olaj közel 80%-át az élelmiszeripar szívja fel, amely tekintélyes arány, nem csoda, hogy annyi termékben fellelhető. Mindennek azonban az őserdők, a helyi természeti kincsek, illetve a lakosság látja súlyos kárát. Ráadásul a pálmaolajipart sorozatos vádak érik kényszer- és gyermekmunka viszonylatban is, így emberi jog-sértés is felmerül az egyre növekedő iparágban.

A témában a legtöbbet emlegetett gyártó az olasz Ferrero, a Nutella és számos más sikertermék atyja. Pálmaolaj-felhasználásával a piemonti bázisú cég maga is hozzájárul az erdők felégetéséhez, ennek következtében állatfajok pusztulásának sorához.

Leggyakrabban a borneói orángutánokat hozzák fel példának, mivel ahogy azt a lenti New York Times riport is mutatja, az orángután-populáció száma közel 80%-kal esett vissza az elmúlt 75 év során (az irtások nyomán bekövetkező tömeges pusztulásról beszélünk tehát…), de a probléma valójában sokkal több fajt érint. Számos szervezet foglalkozik helyben a fajok védelmével és fenntartásával, mégis bőven akad még tennivaló.

A Mars Palm Positive Plan néven hirdette meg az erdőirtás elleni harcot. A céget 109 évvel ezelőtt Virgina államban állapították, és az élelmiszerszektorban a világ leggazdagabb családja működteti mind a mai napig.

Idáig a Mars 1500 pálmaolajtermelőt foglalkoztatott, a jövő évig pedig ezt a számot kevesebb, mint a tizedére, körülbelül százra akarja redukálni, két év múlva pedig ennek a felére fogja visszavenni a társaság.

Irány a Mars: a csokoládékirályok

Becsült vagyon: 120 milliárd dollár

A listavezető kereskedőcsalád, a Walmart-áruhazak üzemeltető Walton család után rögtön a második helyen a Mars-dinasztia következik. Gondolta-e vagy sem, az 5. generáció óta élelmiszergyártó család nevét viseli egyik zászlóshajó-termékük, a nálunk is lépten-nyomon kapható Mars csokoládé. A keleti-parti államban székelő cégnek pedig olyan márkákat köszönhetnek az édesszájúak, mint a Bounty, Twix, Milky Way, M&Ms és tucatnyi Magyarországon nem bevezetett brand, de a boltok rágógumis polcairól válogatva is jó eséllyel az ő termékeiket vesszük. Marséktól vásárolunk ezenkívül akkor is, ha Whiskas, Pedigree, Kit-a-Kat, Chappi vagy Royal Canin tápot veszünk a négylábú kedvenceinknek, ugyanis több mint 30 állateledel-márkát működtetnek. Ezeket akár egymás konkurenciáinak is hihetnénk, de a gyártó ugyanaz. Aktualitás az egyik Marshoz tartozó brand kapcsán, hogy – amint azt mi is megírtuk – az Uncle Ben’s termékeket a Black Lives Matter mozgalom nyomására átnevezik és átcímkézik.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram