Hirdetés
Hirdetés

Uncle Ben távozásának körülményei a konyhákból és a fejekből

SZERZŐ: DiningGuide
2022. január 10.
Uncle Ben csak az egyik régi ismerős, aki búcsúzik az otthonokból. Magyarországon idén januártól szűnnek meg régi címkézésükkel az Uncle Ben's termékek, de idehaza kevésbé ismert élelmiszereket is érint az átnevezéshullám.
Hirdetés

Friss cikkünkhöz felhasználtuk a 2020 júliusában megjelent, Uncle Ben, Jemima néni és az eszkimó búcsúja az élelmiszerüzletektől című írásunkat.

A 2020-as közéleti előzmények

Az előzményekről mi is írtunk 2020 júliusában, az az évi amerikai események George Floyd halála után ugyanis meggyorsítottak bizonyos korábban elindult társadalmi folyamatokat. A rendőri túlkapás következtében tavaly egész Amerikán tünetéshullám söpört végig, az elhúzódó (sőt az országhatárokat is átlépő) zavargások pedig minden korábbinál erősebben rávilágítottak az ország régóta megoldatlan társadalmi feszültségeinek sürgető problémájára.

Össztűz alá került az amerikai Trader Joe’s amerikai élelmiszerbolt-hálózat – írtuk korábbi cikkünkben. Úgy látszik, hogy eljárt az idő az Egyesült Államok-szerte 505 üzletet működtető lánc egyes termékcsaládjaik elnevezése felett.

A nemzetek konyháit felvonultató sajátmárkás ételek több elnevezését is rasszistának találják ma már a fogyasztók.

Briones Bedell kaliforniai középiskolás diák nyújtott be petíciót, hogy az összefogással arra ösztönözzék a láncot, változtassák meg az egzotikusnak tűnő elnevezéseket.

Az ételek csomagolásán ugyanis sértőnek találják a Trader Ming's kínai, az Arabian Joe közel-keleti, a Trader José mexikói, a Trader Giotto olasz és a Trader Joe San japán szériák fantázianeveit.

A beadványt indítványozó diák véleménye szerint ezeken a termékeken nem a különböző nemzetek és nemzetiségek kultúrájának elismerése és értékelése a célja az egzotikum hangsúlyozásának, hanem sajnálatos módon éppen fordított hatást érnek el velük, és ezek a márkanevek éppen a “normálistól” távolítják el ezeket az árukat és általuk a népcsoportokat.

Az 1967-ben Kaliforniában alapított üzletlánc közönségkapcsolat-igazgatója az ABC News-nak nyilatkozva elismerte a felvetett aggodalmakat, és elmondta, hogy még a 2020-as petíció benyújtása előtt elkezdték a káros sztereotípiákat képviselő termékek visszavonását mind a 42 államban található üzleteik polcairól, és folyamatban van a márkaszéria átnevezése is.

Hirdetés

„Noha ezek a termékelnevezések a könnyű befogadást hívatottak segíteni, elismerjük, hogy ennek most éppen ellenkező hatása lehet a vásárlóinkra, ami szöges ellentétben áll az üzletpolitikánkkal, azzal a barátságos, vevőközpontú légkörrel, amelyet minden áruházunkban szeretnénk megteremteni" – mondta el Kenya Friend-Daniel szóvivő.

Aunt Jemima 130 éve az amerikai családok reggelizőasztalain

A Trader Joe’s termékei közel sem az egyedüli támadott élelmiszerek az Egyesült Államokban. A múlt hónapban a Quaker Oats jelentette be, hogy megváltoztatja a Jemima néni palacsintakeverékek és reggeli-szirupok nevét és a mosolygó fekete hölgyet ábrázoló logóját annak érdekében, hogy márkája "tovább fejlődhessen”.

„Elismerjük, hogy Jemima néni származása faji sztereotípián alapszik” – nyilatkozta akkor Kristin Kroepfl, a Quaker Foods Észak-Amerika alelnöke és marketingigazgatója. „A teljes faji egyenlőség megköveteli, hogy több figyelmet fordítsunk e márkák portfóliójára, biztosítva, hogy a termékek megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak, és tükrözzék cégünk értékeit”.

Ő Rastus / www.PennLive.com

A B&G Foods cég szintén vizsgálatot indított a Cream of Wheat márkája kapcsán, a termékeken ugyanis több mint 100 éve használják a Rastus néven ismert fekete szakács képét. Egy másik amerikai gyártó és forgalmazó, a Dreyer Grand Ice Cream pedig kijelentette, hogy hamarosan megváltoztatja az Eskimo Pie fagylaltbárok nevét, miután elismerte, hogy „a politikailag inkorrekt eszkimó kifejezés kedvezőtlenül tünteti fel az inuit népcsoportot”.

Viszlát, Uncle Ben

A cég vezetői tavaly már meghozták a döntést a világszerte ismert márka jövőjéről. Az Uncle Ben's komforttermékek névváltoztatása közel 75 év után azonban értelemszerűen hordoz magában rizikót. A gigászi méretű (és befolyású) Mars konglomerátumhoz tartozó leányvállalat stratégiái biztosra mentek, és a Ben szót továbbra is megtartják márkakommunikációjukban, sőt az elnevezéshez az Original szót fűzték, tovább erősítve a márkatörténet folytonosságát és a termékek változatlan mivoltát.

Íme, a Ben's Original

A főzőtasakos rizsek, édes-savanyú szószok és más kényelmi termékek Ben's Original néven lesznek mostantól elérhetők, a feketebőrű Ben nagybácsi arca és neve azonban távozik az 1943-ban alapított amerikai cég csomagolásairól.

 

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram