Hogyan született meg a Viale Boutique Hotel ötlete? Milyen hiányra reagál a projekt?
A szálloda mögött álló tulajdonos villányi kötődéssel bír, ugyanis itt nőtt fel a környéken, és most is a régióban él, tevékenykedik. Régóta foglalkoztatta az ötlet, hogy Villányban létrehozzon egy prémium szálláshelyet. A borvidék múltja, adottságai és természeti környezete különleges értéket képviselnek, viszont a térség turizmusában még van lehetőség fejlesztésre. A borfogyasztási trendek – különösen a vörösborok esetében – csökkenőben vannak, és ez hatással van a borturizmusra is. Innen indult el a gondolat: lehet-e más szemszögből tekinteni Villányra, és érdemes-e olyan turisztikai koncepcióban gondolkodni, ami nemcsak a borra épít, hanem egyéb értékeket is előtérbe helyez.

Mindez azt is jelenti, hogy a Viale tudatosan nem borhotelként definiálja magát?
Pontosan. Természetesen a bor és a gasztronómia jelen van a koncepcióban, ez Villányban másképp nem is lehetne, de nem akartunk klasszikus borhotelt csinálni. Ez a hely nem egy borászathoz kötődő szálláshely, hanem egy önálló, boutique szemléletű prémium hotel, amely a régió szépségeire, kulturális és természeti értékeire is reflektál.
Mit jelent a „boutique hotel” ebben az esetben? Milyen élményt, szemléletet takar a Viale koncepciója?
A Viale a klasszikus értelemben vett boutique hotel: kompakt méretű, különleges designnal kialakított, személyre szabott élményre építő szálláshely. Harminc szobánk van, és ezek négy különböző színvilág köré épülnek, amelyek mindegyike a környék karakteres elemeiből inspirálódik: a szőlőhéj árnyalatain át egészen a Zsolnay-kerámia színezetéig.

Minden részletre odafigyeltünk, nemcsak esztétikailag, hanem funkcionálisan is. A cél az volt, hogy a modern utazó igényeire szabott, nemzetközi szinten is versenyképes szállás szülessen. Bár a hivatalos besorolásunk négycsillagos, mi őszintén úgy gondoljuk, hogy sok szempontból túlmutat ezen. Főként a szolgáltatásaink minősége és a személyes vendégélmény terén.
Mi teszi egyedivé a belsőépítészeti megoldásokat? Milyen szempontok vezették a tervezést?
A hotel designja tudatosan reflektál a villányi és dél-dunántúli térség vizuális világára, legyen szó a talaj színéről, a szőlőleveles árnyalatokról, a tapétákon a villányi dombság visszaköszönő sziluettjeiről vagy a régió kézműves hagyományairól. Emellett egyedi műtárgyak, természetes anyaghasználat, puha tónusok és néhol játékos formák jellemzik a tereket. A cél az volt, hogy olyan szállodai környezetet teremtsünk, ami kifinomult, mégsem hivalkodó. Ahol a vendég tényleg pihenni tud, és vizuálisan is el tud merülni.
Miben különbözik a Viale a térség többi, akár magas színvonalú szálláshelyétől?
Talán az első és legfontosabb különbség, hogy mi nem borhotelként működünk, a koncepciónk teljesen független bármilyen borászati érdekeltségtől. Ez már önmagában más fókuszt hoz, hiszen nem egy meglévő birtokhoz illesztettünk szálláshelyet, hanem önálló hotelként gondolkodtunk, amely a bor mellett számos más értéket emel be. Másrészt nálunk minden a részletekről szól: az alváskomfort például kiemelt jelentőségű. A tulajdonos, Romeisz Norbert, a Rovitex textilipari vállalat vezetője. A szobákban extra vastag, memóriahabos matracok, prémium minőségű ágyneműk és textilek várják a vendégeket. Olyan minőség, amit ötcsillagos szállodákban látni.
Ráadásul a koncepció következő lépése egy saját „sleep experience shop”, ahol az ágy, matrac és textilek kompletten megvásárolhatók lesznek. Ez egy különleges élmény és plusz szolgáltatás, ami hosszú távon is értéket ad.
A szálloda gasztronómiai kínálata is különleges. Hogyan épül fel ez a rész, és mi áll a koncepció mögött?
A gasztronómiát illetően is egy tudatos, átgondolt modellt választottunk, nincs klasszikus éttermi működés, hanem egy nagyon erős reggeli koncepciónk van. Ezt „lazy brunch”-nak nevezzük, mert akár délig is lehet kényelmesen reggelizni, és ez pontosan illeszkedik a vendégek ritmusához Villányban. A brunch-élmény mögött a „farm to Viale” szemlélet áll, ugyanis az ételek túlnyomó része helyi, kézműves termelőktől származik: a hús, sajt, pékáru, zöldség, gyümölcs. Ez nemcsak a fenntarthatóság miatt fontos, hanem azért is, mert valódi, karakteres ízeket tudunk így kínálni, amit a vendégek nagyon értékelnek.

Az, hogy jelenleg nincsen saját éttermetek a hotelben, stratégiai döntés volt?
Igen. A villányi turizmus jelenlegi intenzitása mellett nem lenne gazdaságos saját éttermet fenntartani, sem pénzügyileg, sem munkaerő szempontjából. A napi rutin itt jellemzően úgy alakul, hogy egy késői reggeli után a vendégek napközben bortúrákon, kirándulásokon vesznek részt, és csak késő este térnek vissza a szállásra. Ezért is működik jól ez a laza, szabad ritmus. A vacsorával kapcsolatban partneri együttműködésre épülő megoldást találtunk: a Sauska Borászat szívében található Sauska 48 étteremmel dolgozunk együtt, ahol a vendégek előzetes foglalással félpanziós vacsorát kérhetnek és megkóstolhatják Bicsár Attila Executive Chef páratlan fogásait. A borászat sétatávolságra van tőlünk, és olyan minőségű étkezési lehetőséget kínálnak, amely illeszkedik a mi színvonalunkhoz is. Ez egyedülálló kiegészítése a reggeli koncepciónknak, és a vendégek nagyon jól fogadják, hiszen tényleg magas szintű gasztronómiai élményt kapnak.
Házon belül kialakítottuk a BubbleZ Bar-t, egy különleges, buborékos tételekre fókuszáló egységet, ahol a pezsgők, proseccók és crémant-ok mellett természetesen a helyi borászatok kínálata is megjelenik. Egyfajta atmoszférateremtő térként működik, ahol a vendégek délutáni vagy esti lazításra, borozásra, beszélgetésre leülhetnek. Nem klasszikus lobbybár, hanem egy karakteres, designban és kínálatban is tudatos tér, ami tovább erősíti azt, hogy a Viale nem követi a megszokott vidéki szállásmodelleket.
Milyen közönséget céloz a Viale Boutique Hotel? Belföldi vagy nemzetközi vendégekkel számoltok inkább?
Alapvetően mindenkit szívesen látunk, de azt látni kell, hogy a belföldi turizmus ma még mindig domináns Magyarországon, így a vendégeink többsége jelenleg is hazai utazó. Ugyanakkor a szálloda koncepciója és kivitelezése abszolút nemzetközi szinten is megállja a helyét, mind designban, mind szolgáltatási minőségben. Hiszünk benne, hogy idővel a külföldi közönség is rátalál majd Villányra új nézőpontból, és a Viale megfelelő belépési pont lehet számukra.
A Viale milyen utazói igényekre reflektál – inkább hétvégékre érkezőkre vagy hosszabb tartózkodásra épít?
A trendek – nemcsak Villányban, hanem országosan – azt mutatják, hogy a rövid, 2–3 éjszakás utak vannak túlsúlyban. A Viale ezt a ritmust követi: a vendégek jellemzően péntektől vasárnapig maradnak, és ez idő alatt igyekeznek minél többet felfedezni a környékből.

Mennyire szezonális Villány, és hogyan lehet ezt kompenzálni?
A villányi turizmus szezonalitása valóban kihívás, nyáron például nem is a legerősebb az időszak, mert sokan inkább vízparti úti célt választanak. Ősszel viszont, a szüret környékén, kimondottan élénk a forgalom. Mi erre tudatosan készülünk: gasztroeseményekkel, zenei programokkal, tematikus hétvégékkel. Emellett szeretnénk a céges, csapatépítő események felé is nyitni, a szálloda mérete, struktúrája alkalmas arra, hogy ilyen eseményeket is jól kiszolgáljon.

Milyen inspirációk, külföldi példák játszottak szerepet a koncepció kialakításában?
Számos külföldi mintát megnéztünk: francia, olasz, holland, sőt angol boutique hoteleket tanulmányoztunk, főként olyanokat, amelyek borvidéken találhatók, de nem kapcsolódnak közvetlenül borászathoz.
A Viale nemcsak egy új hotel, hanem mintha új narratívát is szeretne adni Villánynak. Ez tudatos koncepció volt?
Igen, abszolút. A régió hosszú ideje egyet jelent a borral, és ez teljesen rendben is van, hiszen ez Villány egyik legerősebb márkaértéke. Ugyanakkor azt éreztük, hogy a bor mellett rengeteg más érték is van itt, amiket eddig nem hangsúlyoztak eléggé. Mi ezért alkottuk meg a saját üzenetünket: „reDISCOVER VILLÁNY ”. Ez a mottónk. Arra szeretnénk rámutatni, hogy lehet újra felfedezni ezt a vidéket, és nem csak a boron keresztül. Legyen szó természeti adottságokról, kézműves kultúráról, aktív kikapcsolódásról vagy egyszerűen csak egy nyugodt, designban gazdag szállásélményről.
Ehhez milyen programkínálatot alakítottatok ki?
Elindítottuk az „Adventure Club” nevű törzsvendégprogramunkat, amihez különleges lehetőségek, promóciók járnak. Összegyűjtöttük a környék izgalmas lehetőségeit: a pincelátogatások mellett van quad túra, kerékpározás és fürdőtúra is többek között. Természetesen a programlehetőségek kiemelt részét képezik a panorámás wellness és spa részlegünkön kialakított szolgáltatások is, ahol minden adott a pihentető időtöltéshez. Mindezt már érkezés előtt elkezdjük kommunikálni a vendégek felé, segítünk megszervezni, lefoglalni. A cél az, hogy aki hozzánk jön, az tényleg el tudjon merülni a környékben, és ne csupán egy szobát kapjon, hanem egy egész élménycsomagot.
Volt olyan pont, ahol kompromisszumot kellett kötni a koncepcióban?
Nem igazán. Az volt a célunk, hogy ne engedjünk a minőségből – és ez a mai napig érvényes. Szerencsére az indulás is megerősített minket ebben: teltházzal nyitottunk, és a foglalások alapján úgy tűnik, hogy valóban van igény erre a fajta szállásélményre Villányban. Nyilván minden projektben van rugalmasság, de nálunk az volt az alaphozzáállás, hogy a minőségbeli kompromisszum nem opció. Inkább kisebb lépésekkel haladunk előre, de úgy, hogy minden részlet rendben legyen.
Milyen működési filozófia áll a Viale mögött?
Egyértelműen a minőség és a személyesség. Ez nem egy gépszerű, személytelen hotel, itt a vendégek és a személyzet közti kapcsolat valóban fontos. A méretből adódóan tudjuk, hogy ki milyen kávét iszik, mit szeret reggelizni, és a vendégek is gyakran nevükön szólítják a kollégáinkat. Ez a fajta báj, figyelmesség és jelenlét az, ami szerintem a legfontosabb a boutique világban. Ráadásul ez az, amit nem lehet tanítani, csak megélni.

Mik azok a visszajelzések, amitől azt érzitek, hogy sikeres volt a Viale indulása? Mit jelent számotokra a siker?
A legfontosabb visszajelzés mindig az elégedett vendég. Akkor mondhatjuk majd, hogy sikeres az indulás, ha azt látjuk: a vendégeink valóban azt kapják, amit ígérünk, és azt is élik meg, amit mi gondoltunk a Vialéról. Ha ez konzisztensen meg tud valósulni, azaz bármikor jön valaki, ugyanazt a magas minőséget tapasztalja, akkor azt mondhatjuk, hogy jól csináljuk.
Mik a tervek a közeljövőre nézve? Vannak bővítési elképzelések?
Egyelőre szeretnénk stabil alapokat lerakni. Most azon dolgozunk, hogy a reggeli, a vendégélmény, a design és a szolgáltatás minősége tényleg minden helyzetben hozza a kívánt színvonalat. Később, ha a kereslet indokolja, elképzelhető a bővítés akár szobaszámban, akár szolgáltatásokban, például éttermi irányban is, hiszen a konyha úgy lett kialakítva, hogy alkalmas lenne erre. De csak akkor lépünk tovább, ha az nem megy a minőség rovására.
Mit gondoltok a szakmai elismerésekről? Fontosak számotokra?
Természetesen örülünk minden pozitív szakmai visszajelzésnek, mert ez egyfajta validációja annak, amit csinálunk. De a sorrend nálunk mindig ez: a vendégélmény az első, szakmai elismerés a második. Mert a szakma csak akkor fogja értékelni, amit csinálunk, ha az utazók valóban szeretnek itt lenni, és ezt másoknak is elmondják. Hiszünk benne, hogy a minőség utat tör magának, ha őszintén és következetesen építkezünk, annak előbb-utóbb a szakmában is visszhangja lesz.
Mi az, amit szeretnétek, ha a vendégek hazavinnének a Vialéról, nem tárgyként, hanem élményként?
Azt az érzést, hogy itt mindenki figyel rájuk. Hogy egy olyan helyen jártak, ahol nem tömegmegoldásokkal találkoztak, hanem valódi törődéssel, egyedi atmoszférával, csenddel, nyugalommal vagy éppen inspiráló programokkal. Ha úgy mennek haza, hogy „ide vissza akarok jönni” – az a legnagyobb siker. Minden más ezután következik.
A cikk megjelenését a Viale Boutique Hotel Villány támogatta.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.