Misszióból webshop
Misszionárius tevékenységként kezdődött minden: a Tonhalfutár alapítói sok utazás, ízlelés és felfedezés után szerettek bele a mediterráneum és a skandináv országok rendkívül gazdag halkészítmény-választékába, és először csak a családnak, a barátoknak hoztak a kedvencekből. Bárkinek mutatták az akár százéves múlttal rendelkező gyártók finomságait, mindenki csodálva méltatta a termékeket, és nem maradt el az érdeklődés sem, hogy vajon hol lehet hozzájutni ezekhez a gurmé konzervekhez - ekkor még költői maradt a kérdés.
Előbb egy ismeretterjesztő, edukációs honlapot hoztak létre, ahol halfajtákról, feldolgozásról, technológiákról meséltek, viszont halak még mindig nem érkeztek az országba, pláne nem intézményesítve. A tonhalfutar.hu 2018-ban élesedett, 2019-ben pedig már definiált célkitűzésekkel újultak meg, egy sokkal komplexebb webshoppal. Míg a kezdetekkor kizárólag ők vették fel a kapcsolatot a gyártókkalt, addig ma már reputációjukból fakadóan kifejezetten őket is keresik.
Konzerv az étteremben? Miért ne!
Induláskor nem gondoltak a HORECA szegmens kiszolgálására, de sorra jöttek a felkérések, kiderült, hogy igénylik az ilyen minőségű termékeket. Például a sárgaúszójú és fehérúszójú (Bonito del Norte) tonhalat, amit akár kilós kiszerelésben is el lehet érni náluk. Spanyolországban, vagy Franciaország éttermeiben nagy valószínűséggel simán tapasként, egy az egyben, agyagtányérban felszolgálva is találkozhatunk velük, de itthon például a tonhalsaláta mennyei komponenseként jelenik meg.
Ezek a filék nem csak nagyon jól mutatnak a tányérban, de valóban egy más élményt jelentenek — eleve nem egy tonhaltörmelékről beszélünk, hanem dús, gyönyörű textúrájú halhúsról. Persze semmi akadálya annak, hogy egy lazább, de gasztronómiai koncepcióra is odafigyelő borbár, gasztrokocsma tapasaként kenjünk például kovászos kenyérre makrélapástétomot. A legjobb gyártók konzerveit maradéktalanul el lehet érni a Tonhalfutárnál.
Mitől más az élmény?
A bőr és szálka nélkül csomagolt szardínia például olyan dimenzióját mutatja meg a halkonzerveknek, ami szakít minden emlékkel és prekoncepcióval, hogy az ilyen formában kapható szardínia szagos és nem túl kívánatos. Mert lehet kifejezetten csábító is, gyönyörű halhússal, natúr vagy ízesített formában. Ilyen a szardella is, ami nem mindegy, hogy mikori ívású hal: a tavasziak például sokkal finomabbak és köszönőviszonyban sincsenek a túl sósnak tartott, szélesebb körben ismert készítményekkel. Egyszerűen zongorázni lehet a különbséget.
Halat, a legtudatosabban
Egy érdekes, és előremutató kezdeményezésben is részt vesz a cég: a portugál Ramirez nevű márka előrukkolt egy új termékkel, melynek a tuna functional nevet adták. Részletes és nagyon komolyan vett tanulmány áll a hátterében: megmutatják, hogy élettanilag miért annyira fontos a jó minőségű hal fogyasztása, hogy milyen ásványi anyagokhoz, zsírokhoz, vitaminokhoz jutunk már akár napi minimális (például konzervnyi) halhús fogyasztásával. Ahogy a Tonhalfutár indulásakor is fontos volt az edukáció kérdése, így ez most sem maradhat el. Folyamatosan tájékoztatják a vásárlókat a tanulmányról. A stáb vallja, hogy ez éppen egy olyan meghatározó és előremutató vonal, ami egyre nagyobb publicitást kap majd.
Bio-láz és pole&line
Ugyanez vonatkozik a bio halkonzervekre. Ezek vad, nem tenyésztett halakból készülnek, és valamennyi hozzávaló bio minősítésű: az olívaolaj, a fűszerek, a citrom is. Ugyanitt egyre többen keresik a pole&line halászatból érkező termékeket is. A kifejezés kisebb halászhajók és horgászbotok használatát jelenti az óriási és nem túl etikus hálókkal szemben. Egy ember, egy bot, egy horog és egy hal találkozását értjük pole&line halászatként.
Különlegességek és újítások
Ízléses csomagolású halas tapasok Portugáliából, egy dán gyártó pulled lazachúsa, fahéjas-narancsos tonhal, teriyaki szószos szardínia, de akár rájakonzerv, polip, kagyló és tintahal is megjelenik a kínálatban. Nagyon népszerűek a tonhalsaláták és a tőkehalmáj pástétomok is. Ráadásul a gondosan összeállított kedvezményes áru csomagokat is megtaláljuk a webshopon.
Júliusban pedig új szakasz kezdődik a Tonhalfutár életében, hiszen nagy lépésre készülnek: elindul a cannedfish.com is, ami már a nemzetközi piacot célozza!