"Étel és kiszolgálás – az éttermi közegben a kettő nem létezik egymás nélkül" – fogalmazza meg Claire Wright, aki pincérként kezdte pályafutását, ma pedig egy jól menő, saját vendéglátó-vállalkozást vezet.
A front-of-house elismerést Nagy-Britanniában évente adják át az arra érdemes vendéglátósoknak, legyen az pincér, pék, csapos vagy bárki, aki a munkájával bármilyen módon segíti a szigetország vendéglátásának fejlődését.
Hiába vannak ízletes falatok a tányéron, ha a pincérek csak kiviszik azokat, és nem szolgálják ki a vendégek igényeit.
A kellemes légkör, egy kedves gesztus, egy jó szó is elég ahhoz, hogy az étterembe betérők valóban vendégnek érezzék magukat.
Claire határozottan állítja: nincs jó étterem jó pincérek és pultosok nélkül. A „placcon” lévő személyzet hozzáállása, viselkedése igenis meghatározó tényező.
„Mindig is a vendéglátásban dolgoztam, körülbelül 15 éves lehettem, amikor elkezdtem a szakmát. Először egy konyhán voltam, de úgy éreztem, sokkal jobban szeretnék a vendégekkel foglalkozni, és velük beszélgetni. Mindig is jó hallgatóság voltam, ráadásul érdekeltek és szórakoztattak mások történetei. Egy étteremben rengeteg különböző ember megfordul, mindegyiknek más-más az élettörténete.
Úgy gondolom, hogy a vendéglátás több, mint egy iparág, éppen ezért sokkal több tiszteletet érdemel. És ez az idő már rég elérkezett.
Számomra a 2011-es év jelentette a fordulópontot, amikor nem egyszerűen csak pincérnő lehettem, hanem részt vehettem az étterem menedzselésében is.”
Claire szerint ahhoz, hogy valaki pontosan értse, hogy miről is beszél, nem csak szakmai tapasztalat, hanem kellő intelligencia is szükséges. A szív mellé ész is kell ahhoz, hogy valaki elégedett és sikeres vendéglátó legyen.
A jó pincér csendes, magabiztos, szórakoztató és nyugodt. Egyszerre képes akár több dologra is figyelni, nem panaszkodik és nem felejt el mosolyogni – ahogyan sok vendég sajnos megteszi –. Emellett tisztában van azzal, hogy az ő feladata nem egyszerűen csak az ételek felszolgálása, hanem azok szolgálata, akik ebédelni és vacsorázni szeretnének, de mindeközben odafigyelésre is vágynak. Egy jó pincérnek az motiválja napról napra, ha a vendégek elégedetten távoznak.
„A vendégek kiszolgálása nem csupán a finom ételek és a borok felszolgálásáról szól. Talán a szakmám mondatja velem, de ha engem egy hely nem ragad magával, ha valahol kellemetlenül érzem magam, akkor én oda soha többé nem megyek vissza.”
Több séf ma már rocksztárnak kijáró népszerűségnek örvend. De a vendéglátók is egyre több elismerést kapnak, sőt, a legjobbakat Nagy-Britanniában díjazzák is, ők pedig egyre több nyilvánosságot kapnak. Ez a fajta értékelés visszajelzés az étteremnek is, hiszen egy jó felszolgáló ugyanúgy hozzátesz, vagy akár el is vehet egy hely sikeréből, mint egy jó szakács. Ahogyan a séfeknek, úgy a felszolgálóknak is meg kell dolgozniuk az elismerésért, a rivaldafényért. Ez nyilván időbe telik, ám úgy tűnik, hogy lassanként beérik az ő munkájuk gyümölcse is.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.