Hirdetés
Hirdetés

"Több mint tíz éve is megéltünk már válságot" – Interjú Vuleta Zsolttal, a Borsodi Sörgyár ügyvezető igazgatójával

SZERZŐ: DiningGuide
2020. május 19.
Kirajzolódni látszik egy tendencia, miszerint minél kisebb, annál rugalmasabb, tehát gyorsabb reakcióra képes egy vállalat válság idején. Kíváncsiak voltunk, hogy az egyik legjelentősebb hazai sörgyártó vezetője hogyan értékeli a kialakult helyzetet. Vuleta Zsoltot, a Borsodi Sörgyár ügyvezető és kereskedelmi igazgatóját kérdeztük.
Hirdetés

Milyen nyárra számítanak itthon sörfogyasztás terén? Egyfajta hurráoptimizmus jósolható az újra látogatható vendéglátóhelyeken, vagy tartanak attól, hogy kevesebbet tudnak idén költeni az emberek?

Vuleta Zsolt: Erről még korai beszélni, hiszen a mostani helyzetben nehéz pontos előrejelzést adni. Az egész biztos, hogy most minden gyártó számára felértékelődik a nyári szezon jelentősége. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a sörfogyasztás erős szezonalitást mutat, az elkövetkező hónapok pedig reményeink szerint részben pótolhatják a tavaszi hónapokban elmaradó értékesítést. A sörfogyasztáshoz szorosan kapcsolódnak a baráti találkozások, az ünneplés, a nap lezárása, amit most már lassan minden eddigi közösségi térben megtehetünk, nem csak az otthonainkban.

Hogyan vizsgázott a sör az elmúlt hónapokban: az otthonmaradás idejére ragaszkodtak a vásárlók a márkákhoz, amelyeket azelőtt rendszerint vendéglátóhelyeken fogyasztottak?

A vendéglátás, mint értékesítési csatorna márciusban egyik napról a másikra beszüntette a működését, ami a magyar sörpiacon az értékesítésnek a kb. 25-30%-át teszi ki. Azt tapasztaltuk, hogy kieső fogyasztást részben átveszik más kereskedelmi csatornák, ahol emiatt nőhetett az értékesítés. A háztartások beszerzése elsősorban az alapélelmiszerekre koncentrálódott. Egy idő után mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy az üzletek áruellátása folyamatosan biztosított, így április folyamán a vásárlások menete kezdett visszaállni a normál kerékvágásba. Az egyes terméktípusok persze eltérően reagálnak, a csapoláshoz szükséges hordós kiszerelés ebben az időszakban teljességében leállt. A dobozos sör – ami egyébként is meghatározó kiszerelés a magyar piacon – iránt mutatkozó igény pedig meglehetősen magas, a kereslet áttevődése tehát egyértelműen tapasztalható volt, ahogyan az is, hogy fogyasztóink kitartottak a Borsodi márka mellett.

Vuleta Zsolt

Megakaszthatják az elmúlt években tapasztalható sörforradalmat a 2020-as évek nehézségei? Ön szerint beszélhetünk egyáltalán valódi sörforradalomról?

Az elmúlt évek során a fogyasztók jól érzékelhetően egyre nyitottabbá váltak az újdonságokra és a magasabb minőségű sörök fogyasztására, ami kedvező volt a teljes sörpiac számára. Meggyőződésünk, hogy ezen közép- és hosszútávon a mostani helyzet nem fog változtatni, a vírus-helyzet miatti korlátozások és új vásárlási szokások csak átmeneti változásokat okoznak a fogyasztók viselkedésében. 

Arra senki nem számított, hogy egy járvány így megállítsa az életet hónapokra. Önök fel voltak készülve, illetve lehetséges egyáltalán felkészülni efféle válságokra, van ilyen esetre stratégiájuk?

Több mint tíz éve is megéltünk már válságot, nekünk pedig megvannak a folyamataink és cselekvési tervünk, hogyan reagáljunk a krízishelyzetekre. A jelenlegi kihívások ellenére következetesen folytatjuk a munkánkat, a hatékony és rugalmas ellátás, a következetesség és az állandó jó minőség, valamint erős, a kereskedők és a fogyasztóink számára értéket jelentő márkák építése képezi továbbra is a stratégiánk alapját. Az elmúlt években bőcsi gyárunkat 12 millió eurós (3,7 milliárd forintos – a szerk. megj.) beruházással regionális központtá alakítottuk, az új palack- és doboztöltő gépsorral 2,5 millió hektoliter kapacitásúra fejlesztettük az üzemet. Ezek eleve hosszú távú beruházások.

Átadás

Ugyanakkor természetesen reagáltunk a megváltozott körülményekre és szükség esetén módosítottunk a működésünkön. 

A kihívások inkább abban rejlettek, hogyan szervezzük át a munka menetét, hiszen az első és legfontosabb a munkatársaink egészsége. Emiatt számos új kezdeményezést indítottunk, és átalakítottuk a belső működésünket annak érdekében, hogy a vállalat minden területén fent tudjuk tartani a hatékony működést. Egy sörgyár munkafolyamatait természetesen nem arra tervezték, hogy az üzemen belül szociális távolságtartást tudjanak tartani a dolgozóink, ezért védőfelszerelést biztosítottunk a számukra, és több kifejezetten az ő védelmüket szolgáló intézkedést vezettünk be. 

Bevezettek olyan reformokat, amelyeket a járvány után állandósítanak a működésükben?

Számunkra a gyártás és működés során a munkavállalóink biztonsága, a higiénia, valamint az állandó minőség eddig is kiemelten fontos szempontnak számított. Ezen a továbbiakban sem változtatunk.

Az újonnan bevezetett Hoppy-val frissíteni, fiatalítani kívánják a portfóliót?

A Borsodi Hoppy hopláger, csomagolása hűen tükrözi magát a terméket (a komló angolul hop). Ez az izgalmasan komlózott, lágerjellegű sör egy friss, minden alkalomhoz jól fogyasztható, nyárias ital, de folyamatosan újítjuk a radler-kategóriájú, alkoholmentes kínálatunkat is.

A vendéglátás szereplőinek körében kézzel fogható új jelenség, hogy sokkal közvetlenebb kapcsolatot kezdtek kialakítani a vevőikkel, sokuknak most a túlélés a kérdés. Az önök stratégiáján módosítottak a rázós elmúlt hónapok? Tervezik, hogy a jövőben közvetlenül a fogyasztók számára kívánnak értékesíteni? 

Hirdetés

A feladatunk gyártóként az, hogy állandó jó minőségben és az igények szerinti mennyiségben állítsuk elő a termékeinket. Az ön által felvetett kérdés az értékesítési rendszerünk teljes átalakításával járna. A fogyasztóinkat továbbra is a kereskedelmi partnereinkkel együttműködve látjuk el a termékeinkkel. Követendő útnak tartjuk ugyanakkor az online kereskedelem erősítését, ami egyébként is fejlődő trend volt, most pedig komoly lendületet kapott. A fogyasztóinkkal való kapcsolattartást szintén fontosnak tartjuk. A sörgyártók közül elsőként reagáltunk a járványhelyzetben a reklámtevékenységünkben a megváltozott helyzetben fontossá váló otthoni fogyasztásra. Egyszerű digitális eszközökkel felvett, közvetlen, és felelős magatartásra buzdító üzeneteket kommunikáltunk a Borsodi Szitukkal, ezzel is közelebb lépve a fogyasztóinkhoz.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram