Hirdetés
Hirdetés

Szimbolikus, hogy a Kollázs négy bejárattal nyílik az utcára – Interjú Yves Giacomettivel, a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest regionális igazgatójával

SZERZŐ: Szuhai Barbara
2021. december 20.
„Budapest tiszta város, béke és stabilitás jellemzi, ami rendkívül fontos az idelátogató külföldiek számára" – fogalmazza meg a magyar fővárosról Yves Giacometti, a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest regionális igazgatója. Az ország egyik legszebb – és legpazarabb kilátással bíró – épületében a nap minden szakában zajlik az élet, és legyen az villásreggeli, üzleti ebéd vagy az esti bárélet, a Gresham-palota a városlakókhoz is szól. Hogyan lát minket és a szállodaszakma jelenlegi helyzetét a Four Seasons regionális igazgatója? Nagyinterjú Yves Giacomettivel.
Hirdetés

Ön hogyan emlékszik vissza az első alkalomra, amikor először lépett be a budapesti Four Seasons szecessziós épületébe?

Yves Giacometti: Tisztán emlékszem az első látogatásomra. Majdnem napra 11 éve történt, 2010. december 13-án. A kollégáim szívélyes fogadtatására emlékszem, őszintén szólva ilyen köszöntés mellett nem is figyeltem az épület szépségeire. Amikor először mentem el sétálni, és megcsodáltam a közeli karácsonyi vásárt, akkor tudatosult bennem először, hogy milyen szép helyen vagyok, és mennyire gyönyörű a szálloda épülete is. A Gresham Palota a Four Seasons portfólió legnagyobb tekintélyű épülete.

Minden város lakóinak más a képe az otthonukról, mint egy külföldről érkezőnek. Ön Buenos Airesből ideköltözött 2010-ben, milyen benyomásokat szerzett Budapestről? Kultúrsokként érte Dél-Amerika metropolisza után a váltás?

A hosszú évek tapasztalata megtanított arra, hogy dolgozzam bárhol is a világon az Egyesült Államoktól Venezueláig, soha ne akarjam összehasonlítani egyik helyszínt a másikkal. Az összehasonlítással az épp felfedezendő hely veszít a varázsából, hiszen a „szomszéd kertje mindig zöldebb”. A lényeg, hogy tudjon az ember kapcsolódni, azonosulni az épp aktuális tereppel és a helyi sajátosságokkal, értékekkel.

Úgy kell tudni rácsodálkozni a helyi csodákra, mint egy gyerek, az első benyomás örömével.

A meleg nyári Buenos Airesből érkeztem meg 2010-ben a decemberi, jeges-havas Budapestre, de néhány hét eltelte után már élvezni tudtam a ropogós, hideg tél hangulatát.

Yves Giacometti, a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest regionális igazgatója

Regionális igazgatóként miben jelent egyedi kihívást a budapesti szálloda vezetése?

Minden desztinációnak megvan a maga kihívása. Tíz évvel ezelőtt, de mind a mai napig Budapest a folyamatos tanulás időszakát éli. Gyönyörű város, rengeteg szépséget ajánl az idelátogatóknak az építészettől a zenén át a különféle művészeti ágakig.Budapest tiszta város, béke és stabilitás jellemzi, ami rendkívül fontos az idelátogató külföldiek számára. Az egyetlen dolog, ami kihívást jelent és jelentett mindig, az a promóció. Erős versenyben vagyunk sok más várossal, és bár meggyőződésem, hogy Budapest nem egy versenytársunknál több lehetőséggel bír, a kulcs mégis a marketing. Ezért alapvetés egy, a helyi sajátosságokat jól ismerő, pontos és professzionális kommunikációra képes partner, mint a Dining Guide például, amely rendkívül aktív jelenléttel, alapos, jó megfigyelőképességgel világítja meg a város lehetőségeit, és kommunikálja azokat vendégeink irányába.

Emlékszem, az első itt töltött éveimben az idelátogató vendégek tanácstalanok voltak, nem tudták, mire számíthatnak, mit csinálhatnak Pesten. Mára ez gyökeresen megváltozott.

Látogatóink felkészülten érkeznek, tudják pontosan, mely éttermeket akarják megnézni, mi mindent szeretnének felfedezni a városban. Van még bőven teendő ezen a téren is, a kommunikáció főszereplő kell, hogy maradjon a szálloda sikeres működésének fenntartásához.

Ami a gasztronómiát illeti, világszerte jól látható változás a vendéglátásban az élményelemek fontosságának növekedése, a hangulat, az ambiance felértékelődése a feszes, formálisabb gasztronómiával szemben. Önnek mi a véleménye az éttermi és bárkultúra változásairól?

Hirdetés

Az ágazat folyamatos fejlődésben van, több eleme is változott az utóbbi időben. Magyarországon páratlan tehetségek koncentrálódnak, különösen jellemző ez Budapestre. A gasztronómiában is egyre több játékos van jelen, jó példa erre a Bocuse d’Or. A Michelin-csillagos éttermek megjelenése jelentősen javított a város megítélésén, gyakorlatilag bármilyen étterem megtalálható ma már Budapesten.

A magyar gasztronómiai szakemberek is megértették, hogy a kulináris élvezetek kulcsfontosságú attrakciót jelentenek mindenütt a világon, közelebb hozza a látogatót a helyi kultúrához. A magyar kulinária nem csak a gulyásból áll, tehetséges magyar szakemberek sora készít remek érzékkel kivételesen ízletes ételeket, amihez a megfizethető árak alkotnak kivételes keretet.

Kiváló éttermekben van lehetőség minőségi ételeket kóstolni a túlárazottság kellemetlen érzete nélkül, sőt véleményem szerint ez a szegmens Magyarországon nagyon jó áron érhető el.

A Kollázs – és még számtalan hasonló minőségű pesti étterem – tökéletes példája ezen szolgáltatások összességének. És igen, a hangulat sokat változott az utóbbi években. Nem pusztán az ételek felszolgálásáról szól ma a minőségi gasztronómia, hanem egy hangulat, egy életérzés megalkotása társművészetekkel, a zenével például. A Four Seasons-ben nemrég nyílt Múzsa bár például komoly zenei programmal kedveskedik vendégeinek. Terveink szerint különleges zenei helyszínként szolgál majd a jövőben, de ez a funkció már most nagy sikernek örvend. Kollázs éttermünk szoros együttműködésben áll egy helyi galériával, állandó kiállítóteremként szolgálnak az étterem falai, rendszeresen cserélődő műalkotásokkal várjuk vendégeinket. Öröm a szemnek, testnek-léleknek.

Múzsa

Számtalan hasonló profilú étterem létezik Budapesten, de nem csak éttermek, galériák, koncerttermek, az Operaház is újra megnyit jövőre, amely ismét meghatározó színtere lesz a város kulturális életének. És akkor ott van még a MÜPA, a Zeneakadémia – Budapest egy rendkívül dinamikus, vibráló kulturális kincsesbánya. Hatalmas a fejlődés 2010 óta, egészen más színvonalon áll a város, mint állt tíz évvel ezelőtt. De látogatóink is más szemlélettel utazna., nem nézelődni érkeznek, a meglepetés ereje számít. És amikor Budapestre jönnek, garantált a meglepetés, mert még mindig nem tudják pontosan, mire számíthatnak itt.

Rendszeresen hallom vendégeinktől, hogy ha tudták volna, mennyire érdekes város az Önöké, biztosan eljöttek volna korábban, akár többször is, és hogy biztosan visszatérnek még. Ez az igazán értékes üzenet.

Egy olyan luxusszolgáltatással, mint az Önöké, szempont, hogy megszólítsák a helyi közönséget is? A Dining Guide a Győrffy Árpád vezette Kollázs Brasserie & Bar egyik nagy erényének tekinti, hogy igen szép arányban képes erre a vendégkörét tekintve.

Régebben a szállodák az éttermeiket nem tekintették üzleti lehetőségként, hanem a szállóvendégeket kiszolgáló kényelmi szolgáltatásként kezelték. Ez a szemlélet a teljes iparágra jellemző volt, de pár éve ez is megváltozott. Egyértelmű volt, hogy az elmúlt években a házunkban létező éttermek, mint a Páva és a Gresham nem értek el jó pozíciókat a magyar piacon. Így a Kollázst már úgy építettük fel, hogy az a magyar, helyi vendégkör számára is elérhető legyen. Tárt kapukkal nyit a helyiek felé – szó szerint, hiszen négy bejárattal nyílik az utcára. Professzionális külsős partnerek segítségével okosan, alaposan, finom intelligenciával mérjük fel és célozzuk meg az érdeklődő magyar vendégkört. A Kollázs mai sikere nem létezhetne – és ezzel a többi, hasonló színvonalú étterem is így van –, ha nem koncentrálnánk ilyen szinten a helyi közösségre.

Múzsa

Évekkel ezelőtt az éttermeink forgalmának 80%-át a szállóvendégek tették ki, ma ezt az arányt a helyi vendégek jelenítik meg. Ez nagy siker. Erre építjük a Múzsa bárt is. Ugyan nincsen utcáról nyíló bejárata, mégis számítunk a helyiek figyelmére. A Múzsa csak heti 3,5 napot van nyitva, esténként élő zenével. A látogatók száma meghaladja a 200-at esténként, ami bőven a várakozásaink feletti eredmény. Nagyjából 35-40 főt tudunk egyszerre kiszolgálni, legtöbb esetben telt házzal dolgozunk. A helyi vendégek egyre inkább a világot látott, sokat utazott, a jó minőséget ismerő és tudatosan kereső rétegből kerülnek ki, akik örülnek, ha a külföldön megszokott minőségi kiszolgálást saját városukban találják meg. Büszkén adják tovább a jó élmény hírét, amelynél jobb ajánlólevél nem is kell. Nem beszélve arról, hogy egy helyiekkel teli étterem a legjobb hívószó a szállóvendégek számára is. Van még teendőnk bőven, a jó hírünket meg is kell tudnunk őrizni, nem dőlhetünk hátra. Csodás csapatra építhetünk,

Győrffy Árpád séfünk barátságos, a vendégekre odafigyelő, örökös megújulásra képes és hajlandó úriember, aki állandóan újraalkotja saját és étterme arculatát.

Mindig új ízeken, új ételeken, új elkészítési módokon dolgozik, szakmája szerelmese, akit folyamatosan inspirál a mestersége adta kreativitás lehetősége. Főszereplője a Múzsa sikerének, hiszen a Kollázs mellett a Múzsa étlapját is ő állítja össze.

Kollázs Brasserie & Bar

Napjainkban megkerülhetetlen kérdéskor a pandémia okozta ún. new normal. A luxusszállodák piaca mindig is egy speciális szegmens volt. Jelenleg mennyire jött vissza az utazó vendégeik kedve és bizalma?

A Four Seasons elég hamar felismerte, hogy a legfontosabb a mai, Covid-sújtotta vendéglátásban az, hogy a vendég soha ne érezze azt, hogy kevesebbet nyújt neki az adott szolgáltató pont a Covid-helyzetre hivatkozva. Soha nem szabad, hogy a vendég azt érezze, hogy úton útfélen hiányt szenved ahhoz képest, amit a Pandémia előtt élvezhetett volna a szolgáltatások terén. Cégünk alapvető üzenete az, hogy mindent megteszünk azért, hogy minden, tőlünk elvárt és megszokott szolgáltatást maradéktalanul teljesítsünk.

Utazni a mai világban fontos döntés eredménye. Ezt a döntést jutalmazni kell és nem büntetni, főleg nem a luxusiparban.

Egyre többen döntenek úgy, elég volt az otthonmaradás kényszeréből, utazni akarnak. Meg kell mutatnunk, értékeljük és végtelenül becsüljük a vendégeket ezért a döntésükért. Azzal, hogy minden szolgáltatásunkkal rendelkezésükre állunk, de még meg is lepjük őket. Van pl. 24 órás tisztító, kora reggeli kávé a korán indulóknak. Vannak persze kivételek, pl. a Múzsa sincs nyitva minden nap, de amikor igen, az elvárt színvonalon kényezteti vendégeit. Minden szobaszervíz él. És a vendégeink örömmel fizetnek akár többet is a színvonalért. Soha ennyi suite lakosztályt nem adtunk ki, mint idén. Aki ma utazik, minőséget vár el a szállás, a közlekedés, a szolgáltatás terén, mindenütt, és minden kiegészítő szolgáltatást igénybe akar venni, amivel még javíthatják az utazás élvezeti értékét. Mi ennek az igénynek teszünk eleget, szándékaink szerint a jövőben is. Ebben nem jelent kivételt a Gresham Palota, a Four Seasons minden szállodája ezen elvek szerint működik. Minden megszokott szolgáltatással rendelkezésre állunk, és még újakat is felajánlunk.

Royal Suite Living Room, Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest

Ilyen új szolgáltatásunk például a work at leasure. Egy szállodai szoba nem feltétlen alkalmas munkavégzésre, így ha a vendég kívánja, a szobájában egy iroda teljes kényelmét biztosítani tudjuk. A megfelelő világítástól, bútoroktól a technikai felszerelésig mindent. Ez nem alapfelszerelés, de a vendég kérésére megoldható. Vendégeink túlnyomó része turista, de vannak üzleti úton nálunk megszálló utazók is, nekik kívánunk kedveskedni ezzel az új szolgáltatással.

Tavaly mi is hírt adtunk a 2020-ban bevezetett Lead With Care egészségbiztonsági programjukról, amelyet idén továbbfejlesztettek. Mesélne róla, hogy mit jelent az LWC 2021-es helyzetre optimalizált verziója?

Világjárvány idején a vendéglátás alapja a vendég biztonságának és egészségének megőrzésére tett létező legtöbb lépés, gesztus, hogy a vendég biztonságban érezhesse magát abban a tudatban, hogy itt vigyáznak rá. Alapvetésünk, cégünk mottója a „bánj úgy másokkal, ahogy veled szeretnéd, hogy bánjanak”, amely éppen azt a kölcsönös biztonság, odafigyelés elvét vallja, amely most a mindennapjainkat vezérli.

Yves Giacometti, a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest regionális igazgatója

Mondana erre konkrét példát?

Például a vendégeink tesztelését is meg tudjuk oldani házon belül külsős szakértő csapat bevonásával. Mindezt a Four Seasons Lead With Care elnevezésű globális egészségügyi programja segítségével hajtjuk végre, amelynek alapjait a tavalyi évben tettük le, és amelyet minden évben, így idén is hozzáigazítottunk a jelen kihívásaihoz.
A Lead with Care program tiszta, érthető alapelvek mellett biztosítja a vendégek és a dolgozóink biztonsága és egészségének megóvása érdekében tett lépéseinket, és erre fel is készíti, és folyamatos oktatásban részesíti munkavállalóinkat. Szakértők bevonásával készült a program a tökéletes tisztaság, és ezzel vendégeink maximális biztonság-érzete elérése érdekében.

Ez a program teszi lehetővé a házon belüli, professzionális Covid-tesztelést,

illetve ha arra a helyi szabályok miatt nincs lehetőség, a szálloda minden létező segítséget megad a tesztelés zökkenőmentes megoldásához házon kívül.

Buda Castle Presidential Suite háló, Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest

Egy igazán nehéz időszakban nyitották meg a minden túlzás nélkül világklasszis színvonalú Múzsa bárt a Gresham Palotában. Egy ilyen mérvű beruházást milyen megtérülési távval és motivációkkal, gondolkodásmóddal terveznek?

Az időzítés bizonyos értelemben a létező legjobb volt. Hiszen a szálloda közel 8 hónapig csak kis létszámban fogadott vendégeket, így a felújítással járó felfordulás nem okozott fennakadást vendégeink kiszolgálásában. Falakat mozgattunk, bontások történtek, elköltöztettük a recepciót az épület egyik végéből a másikba, ezeket a munkálatokat egy teljes üzemmódban működő szállodában nem lehetett volna megoldani. Pontosan tudtuk, hogy mit szeretnénk létrehozni, lelkesen láttunk munkához, és amit el szerettünk volna érni, az a már sokat emlegetett magyar tehetségek valós képviselete a házon belül, nemcsak a vendéglátás emberi eszközeivel, de ételek, italok kóstolásával és könyvekkel is. Komoly könyvválaszték áll vendégeink rendelkezésére a concierge lounge-ban, elsősorban Magyarországról szóló kiadványok. Helyi tervezők műhelyét dicsérik kollégáink egyenruhája is. Olyan tudás rejlik ebben az országban, amely megérdemli kitüntető figyelmünket, és azt, hogy mindezt vendégeink tudomására is hozzuk. Vendégeink visszajelzései ezen alapötlet sikerét tükrözik.

Múzsa / Fotó: Barbay Csaba

A Covid miatt természetesen csúszott a Múzsa nyitása, és a kevesebb vendég kevesebb aktivitást jelent egy új egység működésében is. Úgy terveztük, a Múzsa majd a hét hét napján lesz nyitva, ehhez képest heti 3 és fél napot tudjuk nyitva tartani: csütörtök-péntek-szombat esténként, és vasárnap délután 3-tól tea délutánra nyitunk.
Ez természetesen eltér eredeti elképzeléseinktől, és emiatt a beruházás megtérülése is késést szenved, számításaink szerint körülbelül 1,5-2 évet. A tulajdonosaink nagyon elégedettek a most megfigyelhető tendenciákkal, és, dacára a Covid-szabályok jelenlétének, a Múzsa egy sikersztori.

Elárulja nekünk, hogy vannak-e további fejlesztési terveik a budapesti Four Seasons-szel?

A jövőben, ahogy eddig is, folyamatosan jobbnál jobb új szállodák nyílnak Budapesten, ezért folyamatosan meg kell tudnunk újulni, hogy bírjuk a versenyt.

A status quo elfogadása a hanyatlás kezdete véleményem szerint.

Ezért az elkövetkező öt évre a következő változásokat tervezzük. Felújítjuk a szobákat, a mostaniak ugyanis 20 éve épültek, 20-25 éve pedig mások voltak a vendégeink elvárásai, mint most. Egy 100 éves házban élünk, ami jelent némi nehézséget, adottak a terek, a méretek, mégis muszáj valahogy teret nyernünk, változtatnunk, építkeznünk, új technológiák alkalmazásával növelni a vendégeink kényelmét. Fel kell újítanunk az uszodateret és a spát is. Szintén 20 éves anyagokról, kialakításról beszélünk, ekkoriban mások voltak a prioritások, mint ma. Kevésbé volt fontos akkoriban egy ilyen lehetőség házon belül, különösen itt, Budapesten, a világhírű fürdőkultúrával. Pontos elképzeléseink vannak, felújítjuk mindezek mellett a jövőre hétéves Kollázst is, változatlan  alapkoncepcióval. Még nincs pontos döntés a mikéntről, de szeretnénk például helyet biztosítani egy büféjellegű kiszolgálásnak is, amely nagy siker manapság, és volna rá igény a Kollázs keretein belül is. Mindezen változások nem máról holnapra, de az elkövetkező öt évben mindenképpen meg fognak történni. Köszönöm szépen a beszélgetést.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram