A mogyorókrém rajongóit nehéz eltántorítani
Az elmúlt időszakban többször is fogyasztói össztűz alá került a Nutella. Elsősorban a hatalmas mennyiségű, nem fair-trade módon előállított pálmaolaj-felhasználás miatt érte támadás őket. Felfoghatatlan mértékű esőerdőpusztítás zajlik a pálmaolaj előállítása miatt, Borneón és Szumátrán egyetlen óra alatt 300 futballpálya nagyságú dzsungelt égetnek fel, az orángutánok és más állatfajok vészes pusztulása ellenére.
A másik ok, ami miatt negatív fény vetül a klasszikus olasz márkára, hogy az eredetileg piemonti mogyoróból készülő krémben ma már a hatalmas termelésnek köszönhetően már régóta nem olyan domináns a mogyoró. Öt évvel ezelőtti adatok szerint évente 365 ezer tonnát értékesítenek, ez a mennyiség nem biztosítható nemes alapanyagokból, de ennél nagyobb probléma az aránytalan cukor- és olajmennyiség. Az ezt megmutató ábra sokakhoz eljutott az interneten.

Pálmaolaj és őserdők ide, indokolatlan zsír- és cukormennyiség oda, a Nutella gigantikus rajongóbázissal bír világszerte. Jól mutatja ezt, hogy a Nutella a Ferrero zászlóshajó-terméke, az olasz cég pedig a 22. egy friss világranglistán, amely a világ legvagyonosabb családi vállalatait rangsorolta (Bloomberg, 2020).
A duplájára emelt kakaótartalommal jelentkező Nutella + Cocoa széria minden bizonnyal a Nutella ázsiójának helyreállítása céljából is készül. Bár a kakaótartalom kevéssé állt a kritikák célkeresztjében, az összetevők arányain jelentősen javítani fog a kakaós kiadás. A belső tesztelések után a Ferrero egyelőre csak Nagy-Britanniában dobja piacra az extrakakós Nutellát, és érdekes döntés a gyártó részéről, hogy ugyanazon az áron fogják kínálni, mint a cukrosabb-zsírosabb eredeti verziót.

A Magyarországon kapható Nutella összetételében jelenleg az ötödik a sorban a zsírszegény kakaópor, a maga mintegy 7,4 százalékos jelenlétével. Egységnyi Nutella a legnagyobb mennyiségben fehércukrot, majd pálmaolajat, 13 százalékban mogyorót, 8,7 százalékban sovány tejport tartalmaz. Ezenkívül a már említett kakaóport, valamint lecitint (emulgeálószerként, a feladata az összetevők egynemű állapotban tartása), az utolsó a sorban a vanilinaroma.
A Nutella + Cacao szeptember 2-án debütál, de nem ez az egyetlen óriás édességmárka, amely hallgat az idők szavára. Mostanában állt elő a Lindt a klasszikus csokoládéjuk vegán változatával a nemzetközi piacon, a Snickersnek pedig a harminc évvel ezelőtti klasszikusa, a Marathon jelenik meg ugyancsak a brit üzletekben.
Olvassa el korábbi írásunkat is!
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.