Hirdetés
Hirdetés

Szenvedély és elegancia egy palackba zárva│Interjú Maxime Watelet-vel, a Charles Heidsieck európai exportigazgatójával

SZERZŐ: Nagy Kamilla
2024. szeptember 16.
Maxime Watelet, a Charles Heidsieck champagne-ház európai exportigazgatója a Kreinbacher Birtok meghívásából érkezett Magyarországra, hogy exkluzív kóstolót tartson a nagy múltú márka legizgalmasabb tételeiből. Interjúnkban elárulta, hogyan válhatott a márka a fine dining éttermek és a Michelin ceremóniák engedhetetlen kiegészítőjévé, valamint milyen lépéseket tesznek a fenntarthatóság irányába.
Hirdetés

A Charles Heidsieck 1851-es megalapítása óta hűen követi a Charles-Camille Heidsieck által meghatározott alapelveket: a szenvedéllyel végzett munka fontosságát, a konvencióktól való bátor elszakadást és a határok feszegetését, valamint a mennyiség helyett a legmagasabb minőségre való törekvést. 

Az alapító az első volt azok közül, akik divatba hozták a champagne fogyasztását az Amerikai Egyesült Államokban. Extravagáns karakterének köszönhetően, hírnevét nem csak kiemelkedő terméke, hanem életigenlő magatartása is meghatározta, hiszen az általa szervezett összejövetelek legendássá váltak. A “Champagne Charlie” néven ismert üzletember végül tényleg meghódította a világot: a Charles Heidsieck immár 60 országban elérhető. 

Hirdetés

Az a bizonyos “je-ne-sais-quoi”, amelyet a francia elegancia jellemzésére használunk, a Charles Heidsieck stílusában is tetten érhető. A látszólagos könnyedség mögött azonban több száz évre visszanyúló szakértelem és tudás rejlik. A réserve borok magas aránya, valamint tíz éves átlagéletkora hozzájárul ahhoz, hogy egy korty Charles Heidsieck champagne lenyűgözzön. A palackokat átlagosan 3-12 év között tartják seprőn, amelyeknek formáját a Reims alatt húzódó, több mint 2000 éves, történelmi crayére-ek inspiráltak, amelyek egykori kőfejtőkből váltak érlelőpincékké.

A Charles Heidsieck neve meghatározó a fine dining világában, hiszen a Michelin Guide gálájának hivatalos partnere egészen Angliától Japánig. Mi az alapja ennek a sikeres együttműködésnek? 

A Charles Heidsieck stílusa természeténél fogva jól párosítható az ételekkel. Alapítónk hitt abban, hogy a minőség az idő múlásával egyenes arányban növekszik. Ezért hagyjuk, hogy a champagne-ok tovább érjenek, több időt töltve a pincében, mint más márkák esetében. Az idő kiemeli a borok struktúráját, komplexitását és azt a kellő savasságot, amelynek köszönhetően különösen jól párosíthatóak lesznek a legkülönfélébb ételekkel. Így számunkra természetes volt, hogy partnerség alakult ki köztünk a Michelin Guide-dal, és a Michelin gálák hivatalos beszállítóivá válhattunk világszerte, mintegy 10 országban. A Charles Heidsieck tételek megtalálhatók a Michelin-csillagos éttermek többségében is, de nem csak ott. Egyszerűbb és összetettebb fogásokkal is tökéletesen párosíthatók, különösen, ha az évjáratos champagne-okra gondolunk.  

A kóstoló alkalmával említette, hogy Magyarország egy dinamikusan fejlődő piac. Milyen alapokon nyugszik az együttműködésük a Kreinbacher Birtokkal?

Öt évvel ezelőtt látogattam először Magyarországra, és már akkor lenyűgözött Budapest gasztronómiai élete. Magyarország sok más ország előtt jár abban, hogy gazdag gasztronómiai kultúrát alakítson ki, amely a helyi, az olasz, a spanyol és a francia hatások fúziójára épül. Az éttermi színtér virágzik, és egyre több minőségi hely nyílik, amelyek kiváló borlapokat kínálnak. Ezek nagyrészt azoknak a sommelier-eknek köszönhetők, akik az utóbbi években bejárva Európát, számos tapasztalatot szereztek, melyeket beépítették a gyakorlatba. 

Nagyon erős a borkultúra, mivel Magyarország is borkészítő ország. Nemcsak a tokaji édes, hanem a száraz borok és a pezsgők is kiemelkedők. A Kreinbacher csapatával barátok és partnerek vagyunk. Volt szerencsém ellátogatni Somlóra, ahol megkóstolhattam a Kreinbacher borokat, pezsgőket és végigjártam a borászatot is. Lenyűgöző hely, amely természetesen nagyon különbözik a Champagne-i vidéktől, hiszen nálunk nem vulkanikus a talaj, mint Somlón – de éppen ezek a különbözőségek hoznak minket közel egymáshoz. Osztozunk a bor, az ételek és az ízek iránti szenvedélyben, így a két márka tökéletes összhangban van egymással. 

Az európai piac az utóbbi években viharos időszakon ment keresztül. Milyen trendeket észlel jelenleg mind gyártói, mind a fogyasztói oldalról? Hogyan alkalmazkodik a Charles Heidsieck ezekhez a változásokhoz?

Champagne egy 300 éves hagyományokra visszatekintő termőterület, amelynek köszönhetően a márka a válságok ellenére erős maradt – legyen szó az olajválságról a 70-es években, a COVID-19 járványról, vagy a háborúkról. A champagne kategória nem növekszik mennyiségben, értékben viszont igen, amely számunkra a legfontosabb.

Az alkalmazkodás kulcsfontosságú. Az éghajlatváltozás jelentős kihívás, még nekünk, észak-franciaországiaknak is. A virágzás és a szüret közötti idő jelentősen lerövidült, hiszen régebben, 15-20 évvel ezelőtt, 100 nap telt el a virágzás és a szüret között. Ma azt tapasztaljuk, hogy néha már 80, sőt 75 nap után szüretelnünk kell, mert a szőlő érése felgyorsul, amelyhez az extrém hőhullámok jelentősen hozzájárulnak. Tény, hogy az éghajlatváltozás valós, és egyre szélsőségesebb. Egyre többször viharos az időjárás, jégesővel és tavaszi fagyokkal is gyakran kell számolnunk. Egyes években nagy kárt tesznek a betegségek, mint a peronoszpóra vagy a lisztharmat. Új szőlőfajtákat tesztelünk, mint például a Voltis, amely jobban ellenáll a betegségeknek és a hőségnek. Nem folytatunk organikus művelést, de fenntarthatóak vagyunk. Olyan módszereket is alkalmazunk, mint az ún. szexuális zavarkeltés a kártevők ellen, a biodiverzitás védelme érdekében. 

Hirdetés

Emellett alkalmazkodunk a változó fogyasztói magatartáshoz is. Bár az emberek kevesebbet isznak, de jobb minőségű italokat választanak. A Charles Heidsieck ebben a magas értékű szegmensben helyezkedik el, amelynek köszönhetően 10 vagy 20 év múlva is minket fognak választani. A champagne erőssége a könnyű fogyaszthatóságában rejlik. Legyen szó akár egy korty pezsgőről a reggeli mellé, vagy a repülőtéri váróteremben, az emberek élvezettel fogyasztják. Bár egyre nagyobb az igény az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italokra, a champagne továbbra is releváns marad az egyedi vonzereje és a minősége miatt.

A Charles Heidsieck pincemestere jelenleg egy fiatal nő, Elise Losfelt. Hogyan tükrözi az ő személyisége a márka értékeit?

Elise kivételes tehetség. 37 éves, három gyermeke van, és borász családból származik. Az ő feladata, hogy megőrizze a Charles Heidsieck pezsgők DNS-ét – a textúrát, magát az időt és a borok erejét –, miközben a környezeti változásokhoz is alkalmazkodik. Ez teljes mértékben összhangban van a Charles Heidsieck értékeivel, amelyek közül az első a szenvedély: szenvedély az iránt, amit csinálunk, a természet, a szőlőültetvények és a termelőink iránt. 

Elise természetesen nem egyedül végzi a munkáját; egy dinamikus, tehetséges csapat van körülötte. Egy olyan kóstoló bizottság, akik hetente, szinte naponta kóstolnak együtt, hogy biztosítsák azt, hogy a Charles Heidsieck egyedi karaktere megmaradjon. 

Szeptemberben mindenki a szőlővel foglalkozik és az év legfontosabb eseményéről, a szüretről beszél. Hogy áll a szüret a Charles Heidsieck-nél? 

Valóban, mi is épp most kezdtük meg a szüretet. Általában az Aube régióban kezdünk, Champagne déli részén, a Côte des Bars néven ismert területen. Montgueux-ben indulunk a chardonnay-val, amelyet nagyon kedvelünk, mivel Champagne déli részén helyezkedik el, így különleges érettség és egyedi karakter jellemzi. Montgueux után folytatjuk a szüretet a pinot noir-ral az Aube vidékén. Az itteni vörösbort használjuk fel a rosé champagne készítéséhez, amely nagyon népszerű. Ezután felmegyünk a Côte des Blancs-ba, majd Montagne de Reims-be és a Vallée de la Marne-ba, ahol főként chardonnay-t szüretelünk. A szüret legfeljebb 3 hétig tart a saját ültetvényeinken, amelyek összesen 80 hektárt jelentenek. Emellett szőlőt is vásárolunk Champagne különböző területeiről. Hosszú távú partnereink vannak, akik egész évben gondoskodnak a jó minőségű szőlőről, és megbíznak bennünk. Elise számára ez egy nagyon mozgalmas időszak, egész nap úton van, találkozik a termelőkkel, megkóstolja a szőlőket és a mustokat, amelyekből a jövő borai lesznek.

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram