Hirdetés
Hirdetés

Szelíd trákosok

SZERZŐ: Igor
2015. március 1.
Soltész Zsolttal beszélgettünk a gázadásról, Barkas-esélyekről, hazai food truck jövőről.
Hirdetés

Nem vacakolunk definíciókkal, sokszor erőszakosnak tartunk ilyen-olyan skatulyásba gyömöszölést, így a food truckról sem gondolunk mást, minthogy legyen kereke és ételeket kínáljon. Delíriumos álmainkban rostlappal felszerelt szekereket látunk ugyan, aztán elhessegetjük a képet és annyit szorítunk a meghatározáson, hogy nem árt, ha az egység motorizált. Innentől kezdve azonban tényleg csak a fantázia szab határt. A hazai kaja kocsikat bemutató sorozatunk első felvonásában is egy ilyen, nem kifejezetten hétköznapi autót mutatunk be. Soltész Zsoltot és Horváth Zsoltot elsősorban a SzendZsós arcként ismeri az itthoni reggeli barát közönség. A magasabb Zsolt, vagyis Soltész úr nemrég a csipás 3. kerületieket is megörvendeztette egy üzlettel (Kolosy Ébresztő) és egy Barkassal is beújított. Átfestette, felturbózta, olyan dolgokat vett bele, amik alaptartozéknak semmiképpen sem tekinthetők. Maga mellé ültette Sancho „Kicsi Zsolt” Panzát és már négy keréken is reggeliztetnek, valamint begyűjtik vidékről, ami jó. Soltész Zsolttal beszélgettünk a gázadásról, Barkas-esélyekről, hazai food truck jövőről.
Ha ezt a nagyapáink látnák, egyik szemük biztos, hogy sírna, a másik nevetne. Barkasszal szelíd truckoztok. Most ez megszentségtelenítés vagy a keletnémet kisbusz új szintre emelése?
Az biztos, hogy a Barkas-átalakítással a „Reggeli Járat” témával egy régen minden területen használt szuper kis járműnek adtam új életet. 27 éves és még legalább ugyanennyit tervezek neki. (nevet) Sokan emlékeznek még arra, amikor még ez volt a mentő, a postás, a kenyeres, a melós autó. Ez volt az igazi „transzporter”. Én még sok ilyet láttam szaladgálni az utakon, amikor gyerek voltam. Persze minden lehet food truck egy kis fantáziával, aminek kereke van. A Barkasnak van egy szuper jó kis formája, eléggé figyelemfelkeltő jelenség az utakon. Ennek mindig hangot is adnak az emberek, amikor látnak vele. Persze mára felnőtt egy olyan korosztály, amelynek fogalma sincs, hogy milyen autót lát. (nevet)
Egy biztos, hagyomány és evolúció. (nevet)
Az elégé látszik, azon, amit mi csinálunk, hogy szeretjük a hagyományos dolgokat. Gondolok itt a kínálatunkban szereplő ételek és italok elkészítéséhez szükséges nyersanyagokra (sonkák, szalámik, sajtok, szörpök, lekvárok stb.) De ugyan ez a hagyományszeretet visszaköszön az üzletekben, a Szendzsóban és a Kolosy Ébresztőben, a berendezési tárgyakon és persze a Barkason is. Az elmúlt 3 év tapasztalatából azt látjuk, hogy egyre nagyobb az igény az olyan alapanyagokra, az igazi, házi rengeteg „E” betűtől mentes ételekre, melyekkel mi is foglalkozunk. A rántotta az rántotta, ugyanúgy, mint 30 évvel ezelőtt. Ezen nincs is mit változtatni. Szeretik az emberek és ismerik is a világ legtöbb pontján. Persze már nem disznózsírral készül, hanem olívaolajjal vagy vajjal és a belekerülő alapanyagok is sokkal jobban megfelelnek a mai kor étkezési kultúrával kapcsolatos elvárásainak. A legnagyobb fejlődés az, hogy az elmúlt egy évben sikerült megnyitnom a kistestvért a Kolosyn. Erre rögtön rá jött ez a kis játékszer, mellyel már nem vagyok helyhez kötve, nyugodtan utazgathatunk vele az országban.
Ha esetleg konvojt terveztek, javasoljuk még a Nysát és Zukot átöltöztetni.
Jól nézne ki egy „Reggeli Járat” konvoj bizony. A Nysa még hasonló formával is rendelkezik, csak már egy picit nagyobb. Ezeket még nézegettem is, de kacsingattam egy-két Robur hirdetés felé is. (nevet) Az első lépcső már megvan, egyenlőre nem tudom mi lesz a következő. Lehet, hogy lesz testvére a Barkasnak.
Hajlamosak vagyunk valamiféle életérzést belevetíteni a food truckozásba.
Hatalmas élmény egy ilyen autóval közlekedni a városban. Rengetegen bámulják meg, csinálnak fotókat róla a piros lámpáknál. A meglepetés még nagyobb, amikor kiderül, hogy nem csak egy sima hobbiautóról van szó, ami csak vasárnaponként kerül elő a garázsból. Kicsit szabadabbnak, kötetlenebbnek érzi magát az ember food truckozás közben, főleg a mi esetünkben, mert mi nem az autó belsejében, hanem a szabad levegőn készítjük az ételeket-italokat. (nevet) Teljesen más a hangulata egy-egy Barkassal töltött hétvégi főzőcskének, mint amikor bent az üzletben dolgozunk.

fotó: Nagy Balázs

fotó: Nagy Balázs


Említetted, hogy „Reggeli Járatnak” hívjátok a kicsikét. Akkor meg viszonylag ritkán vad az ember, leginkább ásítozik. Na de mi is az, hogy reggeli járat: 06-tól 10-ig van szolgálatban, aztán el is megy pihenni?
A név szinte egyértelmű volt, mivel azért a mi fő profilunk mégis csak a reggeli készítés. Ennek ellenére több esti rendezvényen vettünk már részt, mint reggelin. (nevet) Úgy vagyunk felszerelkezve, hogy a reggeliztetés után ebédet és vacsorát is tudunk adni, kávéval, facsart zöldség- gyümölcslevekkel, de igény szerint borokkal és sörökkel is tudunk szolgálni. Több olyan bulin vagyunk túl, ahol vendégvárásra, ebédre grilleztünk, vacsorára bográcsoztunk és másnap reggel sültek a rostlapon a reggelik, készültek a kávék és a különböző gyógyitalok.
Könnyen keltek?
Hát én személy szerint talán mondhatom, hogy igen. Három év alatt azért hozzá tud szokni az ember, de főleg az számit, hogy nem egy rossz kötelességnek érzem azt, hogy menni kell hajnalban dolgozni. A Kolosy miatt reggel legkésőbb 3:45-kor csörög az óra, ott szoktam kezdeni, utána jön a SzendZso. Szabadnapon azért kicsit nehezebb kipiszkálni az ágyból. A „kicsi” Zso, aki többet is szeret aludni és sokszor ő tud is, mert kétutcányira lakik a SzendZsótól, így ráér az utolsó pillanatban kiugrani az ágyból.
Mennyiből hoztátok ki a járgányt és milyen spéci cuccokkal van felszerelve?
Az autó maga működésképtelen formában 230 ezer forint volt. Ennek az összegnek kicsit több mint a tízszeresét sikerült rákölteni a felújítás során. A különböző gépek összértéke is hasonló összeget add ki. Ami egyértelmű és elengedhetetlen egy jó kávégép és hozzá az őrlő. Van egy szuper zöldség gyümölcsfacsaró, amivel nagyon jó kis leveket készíthetünk. Egy gázos rostlap, ezen készülnek a rántották, omlettek, különböző reggeli ételek vagy a grillezett húsok, sajtok, kolbászok, halak. Felszerelkeztünk egy üveges feltéthűtővel is. Ebben tároljuk a reggelikhez a felvágott alapanyagokat (szalámi, sonka, kolbász, zöldségek stb.) vagy a pácolt húsokat, salátákat. Ezek képezik az alap felszereltséget, de rendezvényfüggő, hogy mit viszünk még magunkkal. Indukciós főzőlapokat, kerámia kontakt grillt, faszenes sütőt, bográcsot, asztalokat, székeket és bármi mást, ami csak szóba jöhet. Zene is szól az autóból, így tudunk egy kis zajt kelteni a nagyérdeműnek. Tervben van még egy áramfejlesztő is, és akkor a Hortobágy közepére is ki tudunk települni. Persze ennyi motyót már azért nem bír el az 1000 köbcenti, így el kell gondolkozni még valami „szállítójárművön”.
Kisebbfajta sátortáborrá bomlik a kocsi.
A Barkashoz kapcsolódik egy utánfutó. Ebbe és az autóba kell betuszkolni mindent, amit vinni szeretnénk. Az utánfutó egy nagyobb pulttá alakítható, erre kerül a rostlap és a feltéthűtő. A kávégép az autó hátuljában található. A hátsó ajtó át lett alakítva, felfelé nyílik és nem oldalra, így véd az esőtől vagy a napsütéstől. A gyümölcsfacsaró kapott egy gurulós állványt. A háttérh
űtők elférnek a Barkasban. Régi katonai ládákból mobil könyöklöket tudunk kialakítani és az egészet egy 3x6m sátorral lefedni.
Tavaly júniusban egy szép kis „kommuna” tagjaivá váltatok. A Street Food Show-Főzdefeszt megpróbálta összegyűjteni a legfontosabb hazai kocsikat. Ti is köztük voltatok. Egyik első megjelenésetek volt. Mit szűrtetek le elsősorban saját magatokkal kapcsolatban?
Hatalmas élmény volt a Street Food-on részt venni. Tényleg egy-két dolog akkor és ott lett először kipróbálva, mert előtte lett kész a kocsi. Igazándiból még az elmúlt húsz konyhában töltött év alatt különböző rendezvényeken elég nagy tapasztalatot szereztünk a kitelepülésekkel kapcsolatban, így nekünk bulizni is volt időnk a három napban és még egy másik rendezvényre is mentünk főzőcskézni. Azt szeretnénk elérni, hogy egy-egy nagyobb, többnapos rendezvény kedvéért ne keljen bezárni az üzletet vagy üzleteket. Szeretnénk, ha lenne pár olyan emberünk, akikkel meg tudnánk oldani a kitelepülést és a logisztikát a rendezvény és az üzlet között. Egyenlőre ehhez és hasonló nagyszabású rendezvényhez sajnos kevesen vagyunk még. Főleg privát vagy céges megrendeléseknek tudtunk eleget tenni.
fotó: Nagy Balázs

fotó: Nagy Balázs


A Barkasotok igazi falusi napi sztárvendég lehet.
Tény és való, hogy a vidéki rendezvények egy kicsit ember közelibbre, beszélgetősebbre szoktak sikerülni, mint a fővárosi rohanós bulik.
Hova szeretnétek feltétlenül eljutni? Mi például látjuk magunk előtt, ahogy Káptalantótira befaroltok!
Na, igen. A leges legelső ötletem és tervem - amiért megépült az autó - az az volt, hogy ezzel fogjuk felkutatni a különböző termelői piacokon, kézműves rendezvényeken az olyan kis és őstermelőket („Néniket Bácsikat”), akiknek sem honlapjuk, sem facebook oldaluk nincsen, akik tényleg kicsiben csinálják, amit csinálnak. Az általuk készített termékeket fel tudjuk használni, népszerűsíteni az üzleteinkben. Tervben van a káptalantóti, a tihanyi és még megannyi piac, ahol a helyi árusok portékájából készülnének a reggelik a piacra látogatóknak. Közben persze új kapcsolatok, barátságok születnének, amiket sok-sok kedves vendégünk javára tudnánk kamatoztani, úgy, hogy finomabbnál finomabb és változatosabb dolog kerülnének a SzendZso vagy a Kolosy Ébresztő tányérjaira.
Vannak nagy felfedezéseitek?
A nagy felfedezés talán az lehet, hogy ez egy végtelen történet. Amennyiben összeáll a csapat és lesz idő barangolni, felfedezni, akkor ennek a sztorinak nincs vége. Nagyon jó sajtosok, szörpösök, borászok, hentesek vannak az ország különböző pontjain, akik anyagi vagy más lehetőségek hiányában nem jutnak el mindenkihez. Ha sikerülne sokat utazgatni, kutakodni, a felfedezett dolgokat akár csak egy-két nap erejéig megmutatni, kóstoltatni, ezáltal akár az adott gazda vagy régió iránt felkelteni a kíváncsiságot, szerintem hatalmas dolog lenne. Nem beszélve arról, hogy folyamatosan valami új dologgal tudnánk fent tartani a vendégeink érdeklődését.
fotó: Nagy Balázs

fotó: Nagy Balázs


Egyre több garázsban bőgnek fel a motorok. A jogszabályi hátteret látva, le is csendesednek. Ennek ellenére, ha rajzás még nincs is, de szállingózás már igen. Most akkor, hogy is van ez?
Az a baj, hogy itthon szinte nincs is erre a kategóriára szabályozás. Ha előbb érdeklődnénk a feltételekről és utána vágnánk bele, akkor sose lenne food truck az országban. Vicc így is, hogy kerületenként is óriási lehet az eltérés. Az, hogy napi szinten mindig máshol álljon meg az ember, ami más országokban remekül működik, szinte elképzelhetetlen. Reméljük, hogy az egyre növekvő igényeknek köszönhetően erre is születik majd valami megoldás. Addig mindenki jobbról balra, balról jobbra küldözget minket, mert senki nem tudja mit is kéne kezdeni velünk és így a felelősséget sem vállalja senki egy-egy papír kitöltése miatt.
Szép-szép ez a kocsis buli, de mi van télen?
A télre mi különösebben nem készültünk, mert kipakolós kocsival vagyunk és brutális mennyiségű pálinkát kéne magunkkal vinni, hogy ne fagyjunk oda sehova. (nevet) November végén befejeztük a szezont. Márciusig pihen a barkas és utána újra belecsapunk!
Kicsit kiszállva az autóból, ti hol reggeliztek legszívesebben?
Valami elindult pár éve az országban, így egyre több jó reggelis helyet lehet találni. Név nélkül van pár szuper és számomra kedves hely. De a „rengeteg” szabadidőmnek köszönhetően, ha nincs „semmi” dolgom, akkor leginkább otthon szeretek reggelizni.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram