Hirdetés
Hirdetés

Sosem volt sztárok és a review-rabszolgák kora – Az online éttermi értekelésekről

SZERZŐ: Méhész Zsuzsa
2019. január 25.
A múlt héten megjelent, kiemelkedően sokak által olvasott Tripadvisor témájú cikkünk után a továbbiakban is beszélnünk kell az éttermi értékelésekről. A lehúzó vélményekről és rosszindulatú vendégekről szóló írásunkkal sok étterem érezte magát eltalálva. Azonban az éremnek két oldala van.
Hirdetés

Ma az éttermi értékelések adta rangsorok hitelességét és a vásárolt felpontozások jelenségét nézzük meg közelebből. Eláruljuk, hogy mire figyeljen a vendég, illetve mire ügyeljen az étterem, ha fontos számára az igazság a vendégei részéről.

Jelenleg a Tripadvisor a legnagyobb befolyású értékelőoldal. A vendégek rutinosan használják, gyakran megnézik, mielőtt kipróbálnának egy helyet. Az éttermek (a vendégek által kialakított) rangsora egy pillanat alatt kiderül. Ha szeretünk megbízni mások véleményében, nem kell végigennünk ötven éttermet, hogy megtudjuk, melyik a legjobb öt.

De valóban megspórolhatjuk a saját tapasztalatot?

Az információ a saját élmény elé lépett, és le is nyomta azt. Minél több jó értékelése van egy étteremnek, tényleg annál jobb hely? Mi lehet az értékelések mögött, csalhatatlan-e a rangsor, és matematikai alapon el lehet-e egyáltalán ilyesmit dönteni?

Hány visszajelzéstől válik egy értékelés hitelessé?

Matematikai alapon azt hihetnénk, hogy minél többen értékelnek egy éttermet, annál hitelesebb lesz a kép róla. A valóság nem mindig igazolja ezt. Több tényező is szerepet játszik a sorrend kialakulásában. Nem elég csupán a helyezést megnézni egy étterem esetében, vagy azt, ki hány „buborékra” értékelte. A valódi információhoz sajnos időre és odafigyelésre van szükség, ha már a személyes tapasztalatot meg szeretnénk spórolni.

Van, aki elsőként a negatív visszajelzéseket olvassa el, és eldönti, egyáltalán számít-e neki a Cat Restaurant macskaszőrre allergiás vendégének kellemetlen élménye,

vagy esetleg figyelmen kívül hagyható. Nem árt, ha van saját zsinórmértékünk, szempontrendszerünk, és tudjuk, mi a fontos számunka.

Bűvös hármas: jó visszajelzések, gyakoriság, aktivitás

A ranglisták megtévesztőek is lehetnek, főleg, ha csak ezt veszik figyelembe az emberek, de figyelmen kívül hagyják magát a logaritmust. Az éttermek rangsorát olyan tényezők alakít(hat)ják, amire a gyanútlan vendég még csak nem is gondol.

A vendégtapasztalat csak egy a tényezők közül. A jó értékelések mellett a gyakori jelenlét és az aktivitás az oldalon is meghatározza egy étterem helyét a ranglistát. Hoppá. Egy jó nevű belvárosi étterem, ami mindig a top 10-ben szerepelt, két hétre bezárt, és a közösségi oldalai is szunnyadtak ez idő alatt. Ebben az időszakban megnyitott egy teljesen új hely mellette, és csak úgy potyogtak az értékelések róla, amiket meg is válaszoltak. A hirtelen sok-sok remek visszajelzéssel rendelkező éttermet két hét alatt előzte meg ezzel a sorban. Oké, ez elég gyorsan kiegyenlítődik, de a jelenség mindenkit meglepett – említi a különös példát Duchai Márta, a közösségi oldalak szakértője. Az aktivitás is sok elemből állhat: fotók feltöltése, tartalmak frissítése, kulcsszavak alkalmazása – hiszen minden, ami az oldalon megjelenik, a Google-ben is visszakereshető.

Jól főzni nem biztos, hogy elég. Így itt is előnyt szerez, aki a közösségi felületeken profi módon mozog. Kérdés, hogy mi a jó marketinges vagy a jó ételek miatt foglalunk majd asztalt?

Valódi vagy hamis?

Olaszországban csalásnak minősült, és 8000 eurós büntetést plusz kilenc havi börtönt kapott egy marketinges, aki pénzért, álnéven írt kedvező étteremkritikákat megbízóinak a Tripadvisorra. Első alkalommal született bírósági döntés ilyen ügyben.

Valószínűleg nem értesült erről az, aki pár hete nekem is munkát ajánlott. 4-5 csillagos értékeléseket kellett volna írni egy cég termékeiről. Álneveken, óránként húszat, futószalagon. Tökéletesen tisztában voltak vele, hogyan lehet a rendszert – és a vásárlókat kijátszani: erre átgondolt, kidolgozott módszerük volt. A cég termékeivel a bérértékelők természetesen nem is találkoztak.

Idézünk az útmutatóból:

  • Regisztrálj újabb névvel!
  • A terméket értékeld 4-5 csillagra!
  • A vélemény címe legyen a legfontosabb üzenet, legyen pozitív és személyes.  Példa: a leggyorsabb kiszállítás, a legjobb weboldal, a legkedvesebb kiszolgálás, könnyű vásárlás, rugalmas csapat stb.
  • A vélemény tárgyához írj legalább 2 eredeti mondatot, de több is lehet!
  • Egy termékhez maximum 3 értékelés kell.

És így tovább. Még arra is gondoltak, hogy háromnál több értékelést egy review-rabszolga ne írjon, mert hiába különböznek a felhasználónevek, a sasszemű olvasók kiszúrhatják, hogy kísértetiesen hasonló a stílus. Nem kell hozzá antik arányérzék, hogy tudjuk: ez csalás.

Vendégként hogy tudjuk kiszűrni a hamis éttermi értékeléseket?

Duchai Márta szerint akár jó, akár rossz értékelésekről van szó, érdemes megnézni, hogy mennyire összecsengőek, vagy hogy a vendég mennyire friss a felületen. Ha tegnap iratkozott fel, de már járt azóta nyolc helyen, ami mind nagyon jó vagy nagyon rossz volt, az például több, mint gyanús. Ha tehát nagyon érdekel minket egy hely vagy termék, érdemes egy minimális nyomozásba fognunk. Ez a szomorú valóság.

Az sem mindegy, ki mondja

Emberek, mi magyarok vagyunk! Majd pont az éttermek és ételek témában fogunk tökéletesen egyetérteni? Természetes, hogy olyanok is írnak értékeléset, akikkel nem egy klubba tartozunk. Akiknek az ízlése és elvárásai teljesen különböznek a miénktől. És minél egyedibb az ízlésünk, annál kevésbé esik egybe a tömegekével. El lehet mondani, hogy a nagy oldalak általános igazságokat fogalmaznak meg, de egyik sem szentírás. Fel tudnak emelni elég jó, de nem kimagasló éttermeket, melyek sok ember ízlésének felelnek meg, és a marketingesük is ügyes.

Az a korrekten működő hodály, ahová eleve sokan járnak, könnyen kap sok-sok magas minősítést közepes elvárásokkal rendelkező vendégeitől, mint azok a kisebb, speciális helyek, ahol eleve magas elvárásokkal érkezik a vendég.

Kérdés, hogy mit keresünk?

Ha a biztonságra törekszünk, és szívesen úszunk az árral, akkor néhány fenti szempont figyelembevételével nyugodtan rábízhatjuk magunkat az értékelőoldalakra. Ám ha valami különlegesre vágyunk, vagy jellemző ránk, hogy jó érzékkel fedezünk fel mi magunk is olyan helyeket, melyeket a tömegek még nem szimatoltak ki, akkor válogassuk meg, kire hallgatunk. Az összesített listák helyett a számunkra hiteles, hozzánk hasonló ízlésű és elvárású emberek, illetve ne a tömeges, hanem a szaksajtó ajánlásaira figyeljünk. És higgyék el, a bátor kísérletezés és az egyéni véleményalkotás egyre ritkább, de egyelőre még nem tilos.

Olvassa el cikkünk első részét is!

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram