Hirdetés
Hirdetés

Sörfőzdék tucatjai zárhatnak be a közeljövőben - Interjú Magyar Zoltánnal, az Ugar Brewery tulajdonosával

SZERZŐ: Takács Zsolt
2022. október 3.
Az inflációs környezet és a gazdasági bizonytalanság magával húzza a kisüzemi sörfőzdéket is, akiknek egyre nehezebb lesz megtermelni a növekvő költségeiket, mivel az emberek nehéz helyzetben a luxusról mondanak le elsőként – véli Magyar Zoltán, az Ugar Brewery tulajdonosa.
Hirdetés

Több hírportál is arról számolt be, hogy az infláció következtében egyre több kisüzemi sörfőzde zárhat be. Mely alapanyagok drágultak a legnagyobb mértékben?

Minden alapanyagnak és az energiának is jelentősen megnőtt a beszerzési ára, de a forint gyengülése is hátrányosan érint minket, hiszen a sörhöz szükséges legtöbb alapanyagot külföldről szerezzük be. A drágulás elsősorban az orosz-ukrán háború, az általános infláció és az aszályok miatt következett be. 2020-ban 200 forintért juthattunk hozzá egy kiló malátához, ennek az ára jelenleg 340 forint körül mozog.

Az összes többi alapanyag esetében is több mint 50 százalékos az áremelkedés?

A maláta drágult a legnagyobb mértékben. A magas minőségű komló kilós ára a korábbi 8-10 ezer forintról jelenleg 15-20 ezer forintra emelkedett. de az élesztő is körülbelül 30-40 százalékkal drágult.

Miért nincs hazai alapanyag?

Komlótermesztés nincs Magyarországon. A craftfőzdék a magas minőséggel tudnak kitűnni, de sajnos itthon még középszerű malátát sem lehet venni kisebb mennyiségben, ami pedig elérhető a magyar piacon az irreálisan drága. Dunaújvárosban van az egyik legnagyobb hazai termelő, de ők még csak most kezdtek nyitni a craftmaláták irányába, de ezek sokkal drágábbak, mint a nagyon magas minőséget adó német vagy osztrák maláta.

A borászok arra panaszkodnak, hogy az orosz-ukrán háború miatt nagyon kevés palack van a piacon. Ezt önök is érzik?

Mi aludobozokat használunk, mert így a sör sokkal tovább megőrzi a minőségét, illetve olcsóbb is, mint az üvegpalack. A csomagolások is jelentősen drágultak az elmúlt időszakban: egy éve 30 forint volt egy aludoboz, ami mostanra megduplázódott.

Mennyivel tudták növelni a termékek árát?

Átlagosan 25 százalékkal emeltük meg a söreink – a kollégáink is hasonló emelésekről számoltak be - árát, de ez még nem fedezi a költségeink emelkedését.

Nagyon bizonytalan a kisüzemi sörfőzdék helyzete: egyelőre mindenki kivár, mert a nyáron sok volt a rendezvény és a megrendelés. A késő őszi és a téli időszak lesz igazán nehéz, nem tudom mire számíthatunk, bár reménykedünk egy erős karácsonyban.

Nagy energiaigényű a sörfőzés?

A kiadások nagy részét az energia teszi ki az alapanyagon és a munkaerőn felül. Főzés közben fűteni kell az üstöket, ezután pedig le kell hűteni a többezer liter sört.

Tettek bármilyen intézkedést a hatékonyság növelésére?

Folyamatosan arra törekszünk, hogy a lehető legjobban működjünk, de nem kapcsoltunk át válság üzemmódba. Ez az időszak leginkább a beruházások leállításáról és újragondolásáról szól. Nekünk is van folyamatban lévő pályázatunk, amit minél hamarabb be akarunk fejezni, hogy ne bukjunk rajta nagyot a magas – közel 30 százalékos - infláció miatt.

Bizakodóan tekint a jövőbe?

Alapvetően pesszimista vagyok, de nem szabad, hogy ez eluralkodjon: inkább előre menekülünk. Nagyon nehéz időszakon van túl az egész szakma. A koronavírus alatt a termékfejlesztésre helyeztük a hangsúlyt és a nagy mennyiség helyett inkább széles választékot dolgoztunk ki. Mi elsősorban (teljes termelés 70-80 százalékát) a HORECA szektorba szállítunk, így a vírus miatti korlátozások következtében szinte minden rendelésünket visszamondták. Úgy gondolom, hogy a jelenlegi válság is a vendéglátást fogja leginkább megtépázni és ez nagyon kimeríti a szektorban működő vállalkozásokat. A legnagyobb különbség a koronavírus és a mostani időszak között az, hogy akkor az embereknek volt pénze, de ha most megkapják az első rezsiszámlákat, akkor a szórakozástól és a luxustól fogják megvonni a pénzt. A kis főzdéknek talán az az előnye a nagyokkal szemben, hogy könnyebben tudják lereagálni a változásokat.

Mióta vannak a piacon?

2017-ben nyitottuk meg a sörfőzdénket.

Hány litert sört főznek egy évben?

2017-ben 20 ezer, 2018-ben 40 ezer, 2019-ben és 2020-ban 60 ezer, tavaly és idén pedig 80 ezer litert főztünk, ami a főzdénk jelenlegi maximum kapacitása.

Elsőként a HORECA szektort vették célba?

Néhány évig kerestünk az utunkat, de alapvetően igen. Több mint 25 féle sörünk van, amit kisebb mennyiségben gyártunk, ez pedig nem felel meg a multik előírásainak, akik inkább a mennyiségre és a folyamatos ellátásra törekszenek, de voltak időszakok, amikor megtalálhatóak voltunk néhány magyar polcain.

Milyen egységekbe szállítanak be?

Éttermekbe, kiskocsmákba. Többek között a Fricskába és a Costes Downtown-ba is szállítunk.

Tapasztaltak forgalomvisszaesést?

Még nem, de számítunk rá és úgy gondolom, hogy a közeljövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a multis értékesítésre, mert ha étterembe nem is járnak az emberek, de legalább a boltok polcain találkozzanak velünk. Ezenfelül a HORECA nagyon felaprózza a forgalmat és akár néhány rekesz sör miatt is szállítanunk kell Budapestre.

Továbbra is telített a kézműves sörök piaca?

Nagyon. Sok főzde van, de igazán sikeres csak az lehet, ahol szerelemprojektként működik. Úgy gondolom, hogy a kizárólag profitért működő főzdék tucatja fog bezárni a közeljövőben. Mi a főzdére családi vállalkozásként tekintünk és 2017 óta nem vettünk fel osztalékot: minden nyereséget fejlesztésre fordítunk.

2021-ben leégett a főzdekocsmájuk. Nehéz volt talpraállni ezután?

Nagyon nehéz helyzet volt, de szerencsére a biztosító állta a kár jelentős részét, amiből újra tudtuk építeni a főzdekocsmát. Törökszentmiklós környéke és az alföld közepe gasztronómia sivatag, így az emberek nagyon szeretik a miénkhez hasonló egységeket, ahol egy közösség részeként érezhetik magukat. Rendezvényeket, főzéseket szervezünk, hogy előrébb vigyük a környék gasztronómiáját.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram