Hirdetés
Hirdetés

Schiffer Miklós könyvéből: Étteremválasztási tanácsok Herczeg Zoltántól

SZERZŐ: Herczeg Zoltán
2019. január 10.
Ki ne ismerné a képet? Egy szép városban sétálunk, legyen az itthon vagy külföldön, éhesek vagyunk, és temérdek étterem közül választhatunk. Járjuk a turisták által bevett útvonalakat, és a véletlenre bízzuk az étteremválasztásunkat. A szokásos eredmény jól ismert: szinte minden esetben gyenge színvonalú helyen kötünk ki, ahonnan vegyes érzésekkel, rosszabb esetben rossz szájízzel távozunk.
Hirdetés

Pénzt és időt szánni arra, hogy negatív tapasztalatokat gyűjtsünk? Manapság már több olyan támpontot kínál az internet, amire támaszkodhatunk. Egyikről sem állítom, hogy 100%-osan rábízhatjuk magunkat, viszont ha okosan használjuk ezeket a felületeket, előzetesen, még az utazásunk előtt képbe kerülhetünk a desztinációnk éttermeit illetően.

Mit árulnak el az éttermek közösségi oldalai? Hihetünk-e a Trip Advisornak? Valóban segít-e a Michelin Guide?

Én így választok

A fundamentum! A legfontosabb szabály, amit nem tudok elég sokszor elmondani, hogy a megfelelő alkalomhoz a megfelelő adottságokkal rendelkező éttermet kell megkeresnünk. Ennek ellenére az a tapasztalatom, hogy gyakorta lehet találkozni ennek az ellenkezőjével. Egy adott társaság a nem hozzájuk "illő" étteremben, vagy egy bizonyos alkalom egy nem megfelelő helyen megünnepelve. Azt gondolom, hogy mindegyik műfajnak megvan a maga létjogosultsága, legyen az oldott hangulatú franciás bisztró, amerikai BBQ vagy 3-Michelin-csillagos étterem – de vegyük figyelembe, hogy mikor, kivel és hová megyünk.

Sok negatív étteremértékelést a közösségi oldalakon éppen az okoz, hogy más elvárásokkal érkeznek a vendégek, mint amit az adott hely eredendően nyújtani akar, és nyújtani tud. Érdemes tehát óvatosan bánni azzal, mennyire vesszük komolyan a gyakran igazságtalan – nem értő – lepontozásokat. De erről még kicsit később is lesz szó.

Célirányosan

Az emberek étteremválasztási szokásait alapvetően érzelmi motivációk befolyásolják. Sokszor próbálunk ki egy új éttermet azért, mert ajánlották nekünk. Ez rendjén is van így, de próbáljuk meg olyan ismerőseink véleményét figyelembe venni, akik valóban a megfelelő tapasztalatokkal, látásmóddal, igényességgel mozognak az éttermek világában.

Ha egy kis bizonytalanságot érzünk, hívjuk fel őt, és kérdezzük meg tőle, és tegyünk fel célirányos kérdéseket az ajánlott hely kapcsán. Ez nekem mindig bejön, hiszen az alanyomat rögtön olyan helyzetbe hozom, hogy ne csak általánosságban, hanem a célirányos kérdéseimnek megfelelően gondolja át a javaslatát – nem arra alapozva, hogy jelenleg éppen mi számít trendi, menő helynek, ahol mindenkinek "illik" megfordulni...

A Trip Advisor-kérdés

Gyakorlott vendégként soha nem választok éttermet kizárólag Trip Advisor-ajánlás alapján. Használom ugyan ezt a platformot is, de nem veszem figyelembe a toplistáját.

A közösségi étteremértékelő felületek azért is megbízhatatlanok, mert az érintett éttermek megpróbálhatják – és sok esetben meg is próbálják – irányítani, manipulálni az értékeléseket.

Másrészről pedig az értékeléseket – a közösségi oldalak természetéből adódóan – nem felkészült szakemberek végzik, szakmai protokollok alapján. Az adott értékelések tehát (jobb esetben) a vendégek szubjektív érzelmi állapotát tükrözik.

A helyi étteremkalauzok ereje

Ennél sokkal többre van tehát szükségünk. Egy jól meghatározott, mindenre kiterjedő értékelőrendszer bírálata sokkal nagyobb segítséget nyújt. Ezért tartom fontosnak, hogy az étteremválasztásunk előtt próbáljuk megkeresni az adott ország, régió, lokáció regionális étteremkalauzait, étteremlistáit, ahol az értékeléseket az erre szakosodott szakemberek végzik. Ezeket az étteremkalauzokat, guide-okat könnyen fellelhetjük interneten.

Véletlenek helyett tervezés

Ha külföldre utazom, lehetőség szerint mindig előre megtervezem, hogy az adott napokon hol fogok étkezni. Az éttermek kiválasztását soha nem bízom a véletlenre, mert

a nagyvárosokban és üdülőhelyeken a turistákat megcélzó vendéglátóhelyek szinte kivétel nélkül rossz minőségű szolgáltatást nyújtanak.

Ha utazás előtt időt szánunk az úticélunk vendéglátóhelyeinek feltérképezésére, többszörösen meg fog térülni a befektetett energia. Pénzt, időt, energiát és rossz élményeket spórolhatunk meg, ha előzetesen képbe hozzuk magunkat.

Személy szerint a külföldi desztinációk éttermeinek kiválsztását mindig a regionális étteremkalauzok, valamint a Michelin Guide tanulmányozásával kezdem. Az előzetes szűrést követően megnézem a kiválasztott éttermek honlapjait, majd csak ezután a Trip Advisor és más közösségi étteremajánló felületek. Ez utóbbi oldalakon én személy szerint kizárólag a vendégek által készített fényképeket nézem meg, és csak az alacsony pontszámú kritikákat olvasom el (azokat ugyanis biztosan nem manipulálta az étterem).

Természetesen az ott olvasottak egy részét nem veszem figyelembe,

mert az jól látszik, hogy a kritikus vendég sok esetben milyen személyes motivációkból ír, ennek ellenére mindig találok ezek között olyan hasznos véleményeket is, amelyekből jól látható az adott étterem minősége…

Körülbelül 25 évvel ezelőtt kaptam egy jó tanácsot egy angol Michelin-inspektortól: “lehetőség szerint soha ne vacsorázz szállodában”. Komolyan vettem, és minden utazónak is ezt ajánlom.

Természetesen ez a tanács nem minden esetben bizonyul igaznak, de összességében elmondható, hogy a szálláshelyek többnyire gyengébb konyhát visznek. A szálláshelyek alapvetően értékesítésből élnek, a food and beverage szolgáltatásokra nem tudnak, nem akarnak akkora figyelmet fordítani. Fontos elmondani, hogy ez alól kivételt képeznek a luxusszállodák, akik az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a magas presztízsű éttermek működtetésére, ahol gyakran sztárséfek főznek.

Sok szép kulináris élményt kívánok belföldön és külföldön egyaránt!
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram