Hirdetés
Hirdetés

„Olyan, mint az arany, csak nekünk több jutott belőle" – Nagyinterjú Balogh Leventével, Szentkirályi elnökével

SZERZŐ: DiningGuide
2022. július 1.
Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke vallja, hogy a marketing csak egy teszt, amely felkelti az érdeklődést, de a fogyasztó csak akkor tart ki, ha a termék ízlik neki. A 2003-ban a párizsi Aqua Expón szénsavmentes kategóriában díjnyertes ásványvíz kiváló minősége mellett egyedi, édeskés ízvilággal rendelkezik, amelynek köszönhetően hamar Magyarország vezető ásványvízmárkájává vált. Ettől persze a borok analógiáját követve nem csak desszertekhez ajánlják, de biztosan jobban csúszik, mint egy kevésbé ízes változat. 
Hirdetés

Minek köszönhető az ásványvíz, ezen belül a Szentkirályi népszerűsége: a palackos víz divatjának, vagy annak a munkának, amit a marketingjébe fektettek?

Balogh Levente: A Szentkirályi sikere elsősorban a kiváló minőségének köszönhető, de a többi márka népszerűsége sem divathóbort. A természetes ásványvíz közép-európai sajátosság, olyan, mint az arany, amelyből kevés van, és ezért a legnemesebb értéknek tartja az ember. Külön szerencse, hogy a közép-európaiak prémium minőségű palackozott természetes ásványvizet fogyaszthatnak, és ezzel nem csak a Szentirályira, hanem az összes ásványvízre utalok.  Nyugat-Európában és más kontinenseken jelentősen kevesebb természetes ásványvíz található a környezetben, így sokszor kénytelenek a folyókat, tengereket tisztítani és ezt a vizet palackozni.

Balogh Levente üzletember

Mikor nőtt meg érezhetően az ásványvízfogyasztás?

Magyarországon sok helyen régóta szükség van palackozott vízre, hiszen a nyolcvanas évek végére, kilencvenes évek közepére a talaj szennyezettsége elérte a gyűrűskutak szintjét, így az ÁNTSZ lezáratta ezeket, megtiltották, hogy ebből a vízből főzzenek vagy fogyasszák, csak öntözésre, mosogatásra és mosásra lehetett használni. Hirtelen szükség lett arra, hogy máshonnan nyerjenek jó minőségű ivóvizet, vagyis védett vízadó rétegből származó vizeket palackozzanak. Törvény szabályozza, hogy csak a forrás helyszínén palackozott vizet lehet természetes ásványvíznek hívni, valamint azt is, hogy ennek

a víznek védett vízadó rétegből kell származnia.

A magyar emberek kiváló minőségű természetes ásványvizet ihatnak, hiszen a Szentkirályi ásványvíz egy mikroklímában található védett vízadó rétegből származik, összetétele pedig rendkívül optimális a fogyasztók számára.

Ásványvízben nagyhatalomnak számítunk?

Közép-Európában és ezen belül a Kárpát-medencében jelentős mennyiségű, kiváló minőségű természetes ásványvíz található, úgyhogy mondhatjuk: igen.

Balogh Levente üzletember

Ön szerint megfelelően gazdálkodunk vele?

Az igényeknek megfelelően gazdálkodunk vele. Nincs túltermelés, mindig a keresletnek megfelelő mennyiséget gyártjuk, amennyire a fogyasztói társadalomnak aktuálisan szüksége van.

A magyarok mennyi vizet isznak?

A hazai palackozottásványvíz-fogyasztás a középmezőnybe tartozik, a magyarok évente fejenként több mint 100 liter ásványvizet isznak.

Mennyi ideig ad vizet az a forrás, amelyből a Szentkirályi Ásványvizet készítik? Nem kell félni, hogy elapad?

Meg kellett védenünk a vízbázist, erre különösen nagy figyelmet fordítunk. Kötelességünk felelősen bánni ezzel a nemzeti kinccsel és megőrizni a jövő nemzedékei számára. A vállalat mindig ezt a szemléletet figyelembe véve működik.

Balogh Levente üzletember

Magyarországon a vendéglátóhelyeken általában kétféle vizet kínálnak, az egyik a palackozott, a másik a tisztított víz. Ön szerint ez a trend kiszoríthatja az ásványvizeket a piacról, vagy befolyásolja, hogy mennyi palackozott ásványvizet rendelnek az éttermek?

Nem tartok ettől. A tisztított víz nem összehasonlítható a természetes ásványvízzel, két teljesen más összetételű és ásványianyag-tartalmú termékről beszélünk. Nemrég indított vízedukációs kezdeményezésünkkel éppen azt szeretnénk megmutatni kiemelt partnereinknek, hogy a különböző fogásokhoz felszolgált ásványvíz milyen jelentős szerepet tölt be az ízélmény kialakulásában. Van egy bizonyos szint, amelyet elérhet a tisztított vizek térnyerése, de én nem tartok tőle, hogy az így eladott mennyiség kiváltaná a természetes ásványvizet.

Hány százalékban szállít vendéglátóhelyekre a Szentkirályi?

A darabszámot tekintve csaknem 10 százalékot tesz ki a szállítás. Az otthoni fogyasztás mértéke megfigyelhetően nagyobb mértékű, ám az összes fontos hazai vendéglátóhelyen jelen vagyunk és biztosítjuk a vendégeknek a széles körű Szentkirályi kínálatot.

Hányféle formában, kiszerelésben forgalmazzák a vizeket?

A Szentkirályi abban a szerencsés helyzetben van, hogy minden kiszerelési igényre van megoldása. Termékeink elérhetők visszaváltható üvegben, valamint 100 százalékban újrahasznosítható PET-palackban is. A 0,33 literes variációtól az 5 literes ballonos ásványvízig összesen hatféle kiszerelést kínálunk fogyasztóinknak, ezek közt megtalálható szénsavas, szénsavmentes, és az extra dús szénsavas ásványvíz is. Mindenki megtalálja azt a kiszerelést, ami számára a legpraktikusabb, vagy a környezettudatossági nézeteinek legmegfelelőbb.

Balogh Levente üzletember

A magyar forrásból származó ásványvízen kívül külföldi márkákat is forgalmaznak. Ez mennyiben jelent környezeti terhelést, hiszen ezeket a vizeket utaztatni, szállítani is kell? 

Az ásványvizeknél az ideális kiszállítási terület 100-200 kilométer, ez most már beállt az egész világon. Azok a vizek, amelyeket importálunk például Olaszországból, összeladásunk elenyésző hányadát teszik ki, így ez környezetterhelés szempontjából nem jelentős.

Ha már környezeti terhelés, akkor a palackokból esetlegesen kioldódó mikroműanyag mennyire valós veszély az ásványvizes palackok esetében?

Egy csomagolóanyag használatának engedélyezését rendkívül szigorú egészségügyi vizsgálatok előzik meg, illetve különféle európai szabványok betartására is szükség van. Erre természetesen a Szentkirályi Magyarországnál is kiemelt figyelmet fordítunk, hiszen számunkra a fogyasztóink egészsége az első. A PET-palackokból nem oldódhat ki az emberi szervezetre káros mennyiségű mikroműanyag.

Súlyos tévhit, hogy a PET-palackba csomagolt ásványvíz tartalmazza a legnagyobb mértékű mikroműanyag-szennyezést,

amelynek több mint 60 százalékát valójában a közlekedés, az infrastruktúra és az építőipar okozza.

Hányszor lehet újrahasznosítani egy palackot?

A parlament döntése alapján 2023 végéig Magyarországon meg kell oldani a betétdíjas rendszer bevezetését, amelynek keretében a PET-palackokból a körforgásos gazdálkodás elveinek alapján újra és újra PET-palackok készülhetnek. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség eddig nem látott méretű összefogásban vesz részt, és mi is a zászlónkra tűztük a körforgásos modell megvalósítását, és az általunk kibocsátott PET-palackok újrafelhasználását. A PET-palackokat szinte veszteség nélkül lehet újrahasznosítani és újra-palackokat előállítani belőle. Azonban

a betétdíjas rendszer nélkül nem tudunk annyi jó minőségű alapanyagot visszagyűjteni, amennyire szükség lenne.

Arra kell ösztönöznünk az embereket, hogy szálljanak be a körforgásba és minél nagyobb mennyiségben gyűjtsék vissza a PET-palackokat.

Van, ami mozgatja az ásványvízpiacot?

Nincs. A gyártók reklámtevékenysége dönti el, hogy a vásárló milyen márkát választ, kinek a termékét veszi meg az üzletben. Van egy torta, és ez nem lesz nagyobb, a meghatározott fogyasztói igényt a gyártók nem tudják befolyásolni.

Balogh Levente üzletember

Sportolókat, iskolákat is támogatnak, a jótékonyság is hozzátartozik a tevékenységi körükhöz. Mi alapján választják ki, hogy ki érdemes rá?

A gyerekek jó embernek születnek, de azt, hogy a későbbiekben milyenné válnak, a környezet is meghatározza. Nekünk, vezető üzletembereknek kötelességünk támogatni a fiatalokat, hogy megvalósíthassák álmaikat és olyan körülmények között tudjanak élni, ahol jól érzik magukat. Ettől előbb-utóbb jobb világban fogunk élni. A Szentkirályon található általános iskolában 13 éve a kitűnő tanulóknak laptopot adunk útravalóul a középiskolai tanulmányaikhoz. Ezenkívül kórházak számára, rászorulóknak, az ukrajnai menekülteknek is küldtünk adományokat, a Magyar Gyermekmentő Alapítványt is támogattuk. A koronavírus-járvány legnehezebb időszakában a PepsiCo-val közösen összesen 40 millió forinttal támogattuk az Országos Mentőszolgálat és az Ökumenikus Segélyszervezet nélkülözhetetlen munkáját, illetve igyekeztünk a vendéglátóipar nehéz helyzetbe kerülő szereplőit is megsegíteni. A sporttal is hasonló a helyzet, a Szentkirályi Tehetségprogram keretében például anyagi és mentorálási lehetőséggel támogatjuk az utánpótláskorú sportolókat. A sport eredményessége összefügg a kiegyensúlyozott táplálkozással, az egészséges életmóddal. Ez a cél harmóniában van azzal, amit mi hirdetünk.

A borokat megfelelő ételekhez társítják. Az önök ásványvizét milyen ételekhez jó fogyasztani?

Az ásványvíz ízét ugyanúgy az összetétel határozza meg, mint a borokét. A Szentkirályi a kémiai összetételét tekintve egy édes típusú, mérsékelt ásványianyag-tartalmú ásványvíz. Napjainkra egyébként egyre elfogadottabb, hogy a borokhoz hasonlóan az ásványvizek is harmonizáljanak az egyes éttermi fogásokkal. Mi Herczeg Ági borszakértővel dolgozunk együtt, aki vízedukációs programunk keretében ismerteti meg kiemelt partnereinket az általunk gyártott és forgalmazott ásványvizek jellemzőivel, az ételek és ásványvizek párosításának és szervírozásának legfontosabb tudnivalóival. A programmal az a célunk, hogy a prémium éttermek és szállodák stábjai megismerjék az ásványvíz gasztronómiában betöltött szerepét, és az ételeken túl az ásványvizekkel kiválasztásával kapcsolatban is szakértő segítséget nyújthassanak a vendégek számára.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram