Hirdetés
Hirdetés

„Nem északi és déli part van, hanem Balaton” | Újabb szezonértékelő a Balatonról

2024. október 24.
A statisztikák szerint a vendégek érdeklődőbbek voltak a főszezonban a vidéki szálláshelyekkel és ennek köszönhetően a vendéglátóhelyekkel kapcsolatban is, mint egy évvel ezelőtt. Egy éttermet a déli partról és kettőt a Balaton északi partjáról kérdeztünk arról, hogy ők milyen tapasztalatokkal mondtak búcsút a nyárnak és vágtak bele az őszi-téli időszakba. Szóba került a munkaerő helyzete, a főszezon kezdetét befolyásoló tényezők, és az is, vajon van-e a különbség a két part szálláshelyei és ezáltal az éttermekben tapasztalható vendégforgalom között. A Pörc Bisztró, a Bistro Sparhelt és a Kistücsök Étterem számolt be a szezonról.
Hirdetés

A szezon indulásának és hosszúságának az egyik legmeghatározóbb eleme a Balaton partján az időjárás. Amennyiben már áprilisban vagy májusban jellemzőek a szép napos, meleg hétvégék, akkor már a tavasz folyamán a magyar tenger irányába tendálnak az utazók. Azonban legalább ennyire fontos szempont az is, hogy mikor ér véget a tanév a közoktatásban. „Összességében nagyon jónak értékeljük az ideit szezont, vendégszámban egy kicsit emelkedett is a tavalyihoz képest. A június kicsit nehezebben indult, hiszen egy héttel később kezdődött az iskolai nyári szünet, viszont az augusztus extrém erős volt, ami talán az elhúzódó jó időnek volt köszönhető” – részletezte Csapody Balázs, a Kistücsök Étterem tulajdonosa. A szintén a déli parton található Pörc Bisztró részéről arról mesélt Kocsis Jenő tulajdonos, hogy kifejezetten jó szezont zárhattak, ráadásul a munkaerőhiány se gördített nehézséget az étterem működése elé, amit meg kell becsülni a vendéglátásban. Ez elmondása szerint annak is köszönhető, hogy egész évben nyitva tartanak. „Egész évben működünk állandó személyzettel, így jellemzően egy biztos csapattal indulhatunk neki a szezonnak. A nyári hónapokban a családunk fiatal jelentkezői is csatlakoznak hozzánk, diákok, és olyan munkavállalók, akik szezonális munkavállalásra rendezkednek be.” Csapody Balázs elmondása szerint a Kistücsök Food & Roomba folyamatosan jelentkeznek olyanok, akik dolgozni szeretnének, így soha nem volt problémájuk a munkaerő kérdésével. „Most is egy nagyon jó csapatunk van, amihez nagyon sokan szeretnének csatlakozni” – hangsúlyozta a tulajdonos. 

A balatonfüredi Bistro Sparhelt részéről a Sparhelt Group CEO-ja, Kántor Zsuzsanna a másik két étteremmel ellentétben arról számolt be, hogy a tavalyi évhez képest visszaesés volt tapasztalható. „A vendégszám visszaesése érezhető és statisztikával is alátámasztható, hiszen a vendégszámot is vezetjük éttermeinkben. Egész évben megfigyelhető volt, ami a szezonra, 2024. június 1. és augusztus 31. között megvizsgálva is csökkent a 2023-as adatokhoz képest” – mutatott rá az ügyvezető igazgató. Elmondása szerint ennek ellenére sehol nem emeltek árat, mert tartottak tőle, hogy még nagyobb csökkenés realizálható majd. „A séfváltással a statisztikánkat megnézve viszont kicsit változott a vendégkör vagy a költési hajlandóság, hiszen a Sparhelt éttermünkben az árbevétel emelkedett, míg a vendégszám csökkent. Árat nem emeltünk, tartottuk magunkat a BIB Gourmand minősítéshez, amely a kiemelkedő minőségű, de megfizethető konyhát tartja fontos ismérvének.” 

Sparhelt Bistro

Azzal kapcsolatban is eltérő tapasztalatokról meséltek, hogy mennyire jellemző manapság, hogy a vendégek egy egész hetet töltenek a Balatonon. „A mi tapasztalataink alapján a nyári szezon során nálunk nincs számottevő különbség forgalomban a hét napjai között, igyekeztünk színesíteni a hétköznapokat zenés estekkel vagy tematikus napokkal, mint például a szmóker nap. A vendégeink jellemzően teljes hétre érkeznek a Balatonhoz, majd ezt kiegészítve, amikor lehetőségük akad, akár rövidebb időre, három-négy napra is ellátogatnak” – hangsúlyozta a Pörc Bisztró. Sok budapesti kötődésű vendégük van, akik nyugodtabb várost keresve döntenek a balatonkenesei nyaralási célpont mellett. Csapody Balázs szerint a hétköznapok is nagyon erősek, de azért nem összehasonlítható a hétvégi forgalommal. Ezt nem élik meg problémaként, ugyanis véleménye szerint kellenek azok a napok is, amikor nem kap extrém nagy terhelést egy étterem. Tapasztalatai szerint jellemzőbb a három-négy napos vendég, de ezek között olyan is van, aki inkább a hét elejére tervezi ezt a pár napot, és nem a végére. A külföldi vendégek körében viszont még mindig jellemző hogy egy hétre, tíz napra érkeznek a Balatonhoz.

Kántor Zsuzsanna megerősítette, hogy egyre több külföldi vendéggel lehet találkozni, megjelentek a külföldi turisták: németek, szlovákok, lengyelek. Elmondásuk szerint jóval olcsóbb Magyarországon nyaralni, mint például Horvátországban. „A Sparheltben a Bib Gourmand díj után volt érezhető, hogy több lett a külföldi vendégünk, akik skandináv országokból vagy akár Ázsiából érkeztek hozzánk, és sokan kifejezetten gasztroturisták, akik elmondásuk szerint több vidéki étterembe is ellátogattak utazásuk alkalmával. Ők érezhetően kevésbé árérzékenyek, mint a hazai turisták” – emelte ki a Sparhelt Group CEO-ja. 

A tavalyi évvel kapcsolatban készített évértékelő interjúkban felmerült, hogy az északi parton található vendéglátóhelyek versenyelőnyben vannak, ugyanis ott sokkal több olyan szálláshely található, amely az őszi és téli időszakban is elérhető. Kántor Zsuzsanna szerint azonban nem feltétlenül jelent előnyt, hogy lényegesen több hotel található az északi parton. „A legtöbb hotelnek nem érdeke kiengedni a vendéget és félpanzióval értékesítik szobáikat, a magyar vendégek többsége pedig nem is engedheti meg magának, hogy a szállás magas költsége mellett sokat költsön külső programokra.” Csapody Balázs sem látja feltétlenül helytállónak a korábban megfogalmazott észrevételeket, úgy gondolja, hogy nem északi és déli part van, hanem Balaton. Aki a magyar tengerhez érkezik, kirándul is és mindenhol igénybe vesz szolgáltatásokat. „Tartózkodás szempontjából van, aki inkább a déli partra szeret szálláshelyet foglalni, és az északira megy kirándulni és van, aki fordítva. Mindennek van előnye és hátránya, de vendégszámban ez kiegyenlíti egymást, minden évszakban” – hangsúlyozta a Kistücsök tulajdonosa. Hozzátette, hogy amióta megépült a szállodájuk, azóta változás történt a vendégek összetételében, és folyamatosan emelkedik a külföldi vendégek száma. Ez annak is köszönhető a Kistücsök tulajdonosa szerint, hogy Bib Gourmand minősítést kaptak a Michelin Guideban, így sok külföldi gasztroturista foglal hozzájuk. A Pörc Bisztróban azt tapasztalták, hogy egyre több étterem bővül szálláslehetőséggel, vagy épp fordítva. „Balatonkenese szállásadó helyeivel együttműködünk mi is, az a tapasztalatunk, hogy az emberek egy komplett élményt várnak el az itt tartózkodástól, így ha felénk megvan a bizalom, nagyon könnyen tudunk az igényeikhez illő szállást ajánlani” – részletezte Kocsis Jenő. 

Balatoni búcsú 

A pozitív tapasztalatok mellett sajnos az idei évben is akad olyan hely, amitől valamilyen formában búcsúzni kell. A vászolyi Zománc Bisztrócska bár nem zár be, azonban tulajdonosai úgy döntöttek, hogy szeretnék átadni a helyet olyan új üzemeltetőknek, akik hozzájuk hasonló lelkesedéssel, ahogyan ők fogalmaznak, „ugyanazzal az elhivatottsággal, hittel, törődéssel, alázattal és szenvedéllyel viszik tovább a bisztrócskát.” Bízunk benne, hogy a Zománc továbbra is a Balaton üde színfoltjaként várja majd vendégeit. 

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram