Hirdetés
Hirdetés

“Nem a bevételkiesés most a legfőbb gondom” – Hegyi Attilát kérdeztük

2020. március 16.
Hegyi Attila többszörös étteremtulajdonos, a Bajcsy-Zsilinszky úti Pasztell Étterem, valamint fővárosi irodaházakban müködő étkezdék üzemeltetője, nem utolsósorban pedig a neves Albatros Partyservice tulajdonosa és szakmai vezetője. Az üzletember a vendéglátás több szegmensében is érintett tehát napjaink eseményében. Sorozatunkban Csapody Balázs után őt kérdeztük.
Hirdetés

A hazai rendezvények múlt heti létszámkorlátozásával elindult a konferenciák, szakkiállítások és minden más nagyobb társasági esemény országos lemondáshulláma. A mai friss miniszterelnöki bejelentés szerint pedig létszámtól függetlenül minden nyilvános rendezvényt határozatlan időre beszüntetnek, az éttermek, kávézók pedig csökkentett nyitvatartással, délután három órai bezárással működhetnek tovább.

A válság begyűrűzése ma már nem kérdés, hanem tény. Az egyik legnagyobb kérdés most ellenben az, hogy milyen tartalékokkal rendelkezik egy adott vállalkozás. Elképesztő sebességgel érkeznek az újabb hírek és fordulatok, ami újra- és újraszámolásra kényszeríti a cégvezetőket. Hogy lássuk, milyen kaliberű összegekről van szó, arra kértük Hegyi Attilát, hogy árulja el, ők most mennyi idővel és veszteséggel számolnak – hozzátéve, hogy ez az elmúlt időszak eseményei láttán aligha pontosan megsaccolható.

Hegyi Attila a Pasztell Étterem látványkonyhájában

Hegyi Attila: A cégcsoportban jelenleg 2 milliárd forintos forgalomkieséssel kalkulálunk, és ez még mindig a legoptimistább számítás, hiszen ezzel azt feltételezzük, hogy őszre már visszaépül a piac. De ez jelenleg valóban csak becslés, és nekem jelenleg nem a bevételkiesés a legfőbb gondom. A munkaerő megtartása most a legfontosabb, emellett pedig a vállalkozások életben tartása, és ez a kettő szoros szimbiózisban áll egymással. Úgy érzem, hogy felelősséggel tartozom a kollégáim iránt, akiknek egy része családos ember, tehát több ember megélhetése is múlik ezen. Azt gondolom, hogy

most minden felelősen gondolkodó vezetőnek sok fejfájást okoz ez a helyzet.

Sokszor merül fel a 2008-as gazdasági válsággal való összehasonlítás, amit szintén túléltetek...

Túlélni mindenképpen túl akarjuk élni, és mindent meg is teszünk ezért. Két héttel ezelőtt azonban elképzelni sem tudtam volna ilyen összeomlást, a 2008-as válsággal szerintem összehasonlíthatatlan ez a mostani. Ez most nem visszaesés, hanem a rendezvénypiac például, mint olyan, megszűnt, és valami hasonló vár az éttermekre is. Tizenkét évvel ezelőtt a piac igazán rátermett szereplői képesek voltak még meg is erősíteni a státuszukat, a gyengébbek közül pedig sokakat elsodort a válság. Most viszont tényleg olyan, mintha atombombát dobtak volna le.

Milyen lépéseket tudtok most tenni?

Arra ösztökélek mindenkit, hogy ne menjünk le az árakkal! Ez a jelenség most biztosan fel fogja ütni a fejét, de az a cél, hogy erős szereplőkkel erős is maradjon a piac legyen, és azért, hogy megszerezzük egymás elől a drámaian megcsappant számú megrendeléseket,

ne menjünk egymás alá, mert azzal végképp magunk alatt vágjuk a fát.

Kényszerűségből most gyakorlatilag minden étterem a kiszállítást igyekszik kidolgozni.

Igen, de ezzel szintén nagyon óvatosnak és szakszerűnek kell lenni. Nem csak most, eddig is szigorú szabályai voltak az ételkiszállításnak, és a megfelelő higiéniai és technológiai felszereltség nélkül ez épp úgy veszélyforrás lehet. Ez is egy külön ágazat a szakmánkban, amire be vannak rendezkedve cégek, akik jól értenek hozzá, megvan ehhez a technológiai felkészültségük, a tárgyi eszköztáruk és a megfelelő szakembereik. Másrészről ugyanaz a jelenség tapasztalható itt is, mint a szájmaszkok és kézfertőtlenítők piacán, ugyanis az elmúlt héten rengetegen feleszméltek ezen a téren, mára pedig kijelenthető, hogy elfogytak a kiszállításra alkalmas dobozok a nagykereskedésekből.

Aki nem kapcsolt időben, el nem tudom képzelni, mibe fogják csomagolni a kiszállítandó ételeket, alufóliába vagy zacskóba?

A higiéniai szabályokat pedig extrémen szigorítani kell ahhoz, hogy ebben a szituációban ez teljesen biztonságosnak mondható legyen. Nekünk a catering múltunk miatt nagy tapasztalatunk van ezen a téren, és mi is megtesszük a lépéseket abban az irányban, hogy továbbra is tudjunk főzni és azt a lehető legbiztonságosabb módon eljuttatni a megrendelőinknek. Az egyik nagy céges ügyfelünk például a saját dolgozóinak szervez ételkiküldést, amit mi biztosítani is tudunk.

Mi a véleményed arról a kezdeményezésről, hogy az étterembe járó közönség ajándékutalványokkal támogassa az éttermeket?

Nagyon szép gondolat, de amennyi – ki tudja, mikor beváltható – ajándékutalvány felvásárolására szüksége lenne most a szektornak, azt én a jelen állapotokban kivitelezhetetlennek tartom. Az embereknek most nem ez a legfőbb gondjuk. Mi megpróbálunk átcsoportosítani a cégeinkben, és ahol lehetséges, ott munkát adni a dolgozóinknak. Folyamatosan keressük az ésszerű megoldásokat.

Hegyi Attila 2017 szeptemberében adott egy nagyon olvasmányos nagyinterjút a Dining Guide-nek. Határozottan NEM összehasonlítva a beszélgetésben leírt és a jelen helyzetet, de hadd idézzük fel a néhány évvel ezelőtt elhangzott szavait.

"18 éven át voltál szakács. Hogyan lettél – bár ez nem teljesen igaz – pályaelhagyó?

Hát, erről tudnék mesélni, de nem igazán szoktam. Több sikertelen vállalkozás után ezt a céget tulajdonképpen kényszervállalkozásként indítottam, egy szál mobiltelefonnal, tőke nélkül, kölcsönökből. Mondhatjuk, hogy padlón voltam… Egy nagyon erős bizonyítási vágy munkált bennem, hogy én ezt meg tudom csinálni."

Őszintén bízunk benne, hogy ezúttal (ismét) nem csak ő, hanem az egész szakma, az egész szektor meg tudja csinálni!

Olvassa el a korábbi teljes interjúnkat!

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram