Hirdetés
Hirdetés

Nagypapás imázs helyett francia sikk: Gulyás Csaba párlatszakértővel beszélgettünk

SZERZŐ: DiningGuide
2019. október 29.
Gulyás Csaba az egyik legismertebb hazai bártender, aki 1999 decembere óta dolgozik a Zwack családnak párlatszakértőként. Rendezvényeken éppúgy láthatjuk őt a pult mögött, mint újságcikkekben, és kikérik a véleményét akkor is, amikor egy új termék fejlesztése zajlik, vagy változás történik az italportfólióban. A megújult Lánchíd brandy kapcsán beszélgettünk italkultúráról és fogyasztói szokásokról is.
Hirdetés

Interjúnk a Zwack Unicum Nyrt. támogatásával született.

Hogyan fogyasszunk „helyesen” egy brandyt?

Gulyás Csaba: Önmagában fogyasztva szobahőmérsékleten, tulipános vagy ballonpohárból, de long drinkként is érdemes kísérletezni vele, akár otthon is. Tonikkal vagy zöld teával felöntve például, és persze jéggel gazdagon. Még mindig rengetegen félreértik ezt, hiszen ha egy koktélba sok jég kerül, nem spórolják ki belőle az alkoholt és a többi összetevőt, hanem a jég nagy mennyisége lehűti az italt, ezáltal nem hígul, a kevés jég viszont azonnal olvadni kezd és tönkreteszi. 

A Zwack párlatszakértőjeként mennyire ismerheted a receptúrákat, hogy néz ki egy termékfejlesztés?

Az italokat általánosságban úgy lehet csoportosítani, hogy vannak olyan eredetvédett termékek, mint a cognac, az armagnac, a skót whisky, a pálinka, a tequila, ahol szabályozva van, hogy csak helyben készülhetnek, meghatározott alapanyagból, bizonyos eljárási módok szerint. A likőrök viszont egy adott recepthez köthetők, az italra vonatkozó szakmai részletek nem publikusak.

A Zwack esetében is titkosak a receptúrák, az Unicum például családi recept, ami szigorú titoktartás mellett készül.

A cégen belül van egy csapat, aki a fejlesztésekért felel, komoly laborháttérrel rendelkeznek, ők kísérleteznek az ízekkel, és végzik az ellenőrzéseket, bevizsgálásokat, én tanácsadóként veszek részt ebben a munkafolyamatban. 

Láthatjuk, hogy épp ginkultusz van világszerte, miért épp a brandy került előtérbe a Zwacknál, ami az átlagfogyasztókat kicsit a Csengetett, Mylord? sorozatra emlékeztetheti? 

Valóban van egy nagypapás imázsa itthon, és Európában sem a fellendülés korszakát éli a brandy, viszont az Egyesült Államokban és az ázsiai piacon nagy mennyiségben fogy, mert ott menő, mert francia, elegáns, van presztízse. Még sokat kell dolgozni azért, hogy nálunk is erőteljesebb legyen a kortárs italkultúrában, de ha megnézzük, a régi mixerkönyvek tele vannak brandy alapú koktélokkal. Újra elő lehet venni ezt a vonalat, és kreatív ízekkel párosítani, úgy, hogy közben egyszerű maradjon. A trendek folyamatosan változnak, a ginek aktuális népszerűsége igaz, de ez azért is van, mert egyre nagyobb az igény a whiskyk iránt, számos új üzem nyílt Skóciában és Írországban, akik gabonapárlattal dolgoznak, ami a gin alapanyaga. A whiskyt pedig évekig kell érlelni, s amíg ezek a kezdő vállalkozások az alapwhiskykhez jutnak, van idejük gineket készíteni. Így most jelentősen megnőtt az új ginek száma a piacokon, pár év múlva pedig sok új ír és skót whisky jelenik meg, ezek szintén trendet formálnak majd. Itthon pedig elsősorban a pálinkamanufaktúráktól ered a ginkultusz.

A drága alapanyag és a törvényi szabályozás miatt csökkenő pálinkafogyasztás kényszerhelyzetet teremtett,

és a gin most egy új irány a kapacitás kihasználására, de előbb-utóbb ez is le fog csengeni. A Zwack egyébként a hazai gyártók között talán elsőként jelent meg saját fejlesztésű, fűszeres érlelt ginnel másfél éve, ez a Kalumba Madagascar Spiced Gin. A brandy pedig azért került most előtérbe, mert a cognac-kedvelőknek szeretnénk minőségi alternatívát mutatni egy megújult, innovatív, csúcsminőségű brandyvel. Tudni kell, hogy a brandy hordóban érlelt borpárlat, de nem egyenlő a konyakkal, ami helyesen cognac, és eredetvédett területen készül.

Miben lett más ez a brandy az elődjéhez képest?

Egy tradicionális italról beszélünk, ami eredetileg a Lánchíd 100 éves évfordulójára született meg a szocializmus kezdetén. Akkoriban a nyugati termékek már nem nagyon jöhettek be az országba, s ezt pótlandó készítettek itthon valamilyen színvonalú brandyt. A rendszerváltásig a likőripari vállalatnál volt a Lánchíd, abból a portfólióból került a Zwackhoz, és most érkezett el az ideje, hogy átalakuljon s előtérbe kerüljön. Ez már egyértelműen presztízstermék, 7 éves érlelésű, ami azért fontos, mert

a cognaci törvények szerint ez a VSOP és az XO közötti kategória, vagyis egy komoly cognacnak felel meg.

Tölgyfahordóban érleljük, az alappárlat Franciaországból jön, s a nemzetközi trendekhez is igazodva olyan többhordós érlelésen megy át, ami még izgalmasabbá teszi. A második érlelés gesztenyehordóban történik, ami egy lágy, virágos ízvilágot ad. Ez most jellemző irány a minőségi párlatoknál, hogy a komplexitást a különböző hordók használatával érik el. A Lánchíd esetében pedig nemcsak a párlat készítése, hanem a csomagolás, s az arculat is felfelé pozicionálja a márkát.

A gasztroszegmensben vagy a kiskereskedelemben lesz elérhető inkább a Lánchíd?

Az a tapasztalat, hogy az első lépés mindig a horeca, hiszen ha a bárokba, éttermekbe járó közönség találkozik ezekkel az italokkal, és kap egy jó fogyasztói élményt, akkor igényt lehet teremteni és keresni fogják a boltokban is. A trendek a gasztronómiában épülnek, onnan csorognak le a szélesebb közönséghez. Mi is szervezünk aktivitásokat, programokat, elsősorban például vacsorákban gondolkodunk, hiszen ha a párlatot valamilyen módon beépítjük a menübe – akár az ételek mellé, koktélként, vagy akár egyes fogások összetevőjeként – az felkeltheti az érdeklődést a foodie-k körében. 

Gulyás Csaba párlatszakértő

Az elmúlt húsz évben több termékfejlesztést is végigkísértél a Zwacknál, melyik lett a legsikeresebb? 

Az Unicum Szilva a legjobban sikerült fejlesztés, amire azért volt szükség, mert minden gyártó életében fontos az innováció, hogy ne öregedjen ki a fogyasztórétege, ezzel a termékkel pedig olyan fogyasztókat tudtunk megnyerni, akik addig nem ittak Unicumot. Manapság sok cég megjelenik az eredeti márka újabb verziójával, ami akkor sikeres, ha nem kannibalizálja az addigi vásárlóit, hanem új célcsoportot tud elérni. Az Unicum esetében pedig ez azért különösen fontos, mert egy jól ismert presztízstermékről van szó, 1790-ig nyúlik vissza a története, s a márka életében a Zwack család is aktív szerepel vállal mind a mai napig. Mondok egy konkrét példát: október elején jártunk a berlini Bar Convent kiállításon, ami mára a világ egyik legfontosabb italszakmai expója. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy egy igazán látványos és eredeti Unicum-standdal volt lehetőségünk megjelenni, ahol a Zwack testvérek, Sándor és Izabella is kivették a szerepüket a mindennapos munkából. A legtöbb nagy italgyártó nem tudja elmondani magáról, hogy a tulajdonosok, a márka névadói is részt vesznek a vállalat életében, s ez a családias cégkultúra nagyon sokat számít nálunk. 

Külföldön is van jelentősége a szakma vagy a fogyasztók körében, hogy ki áll a Zwack brand mögött? 

Onnantól fogva, hogy Zwack Sándor kezet fog és bemutatkozik, ez eléggé hitelessé teszi a márkát, és úgy láttam, ennek van ereje külföldön is, ugyanúgy, ahogy itthon mind a mai napig. 

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram