A világszerte legismertebb olasz tésztamárka kétségtelenül a Barilla. Az olasz cég nem kevesebbet mondhat el magáról, minthogy a legnagyobb tésztagyártó a világon – tehát nem csak az olasz mezőnyben. Immár 145 éve vannak jelen a piacon, és a cég elnöke ma is bizonyos Guido Barilla, ami jól mutatja a nagy múltú itáliai családi vállalkozások jelenlétét a világpiacon.
A Barilla sallangmentes, elegáns sötétkék doboza ma már kultikus, olyannyira, hogy egy divattervező még limitált kiadású női táskát is mintázott a tésztás dobozokról. Két ilyen csomagolású tésztát vett le a polcról két amerikai vásárló is: Jessica Prost és Matthew Sinatro 4, illetve 2 dollár értékben vásároltak Barillát. A dobozon feltüntetett olasz zászlócska és a doboz alján olvasható Italy's #1 Brand of Pasta" feliratot úgy értelmezték, hogy a jócskán Itáliára hivatkozó termék valóban Olaszországban készült.
A Párma-Illinois-Iowa-New York tésztatengely
A Barilla központja az olaszországi Pármában található, immár 1877 óta. Zöld-fehér-piros zászlócska ide vagy oda, az Egyesült Államokban értékesített tészták nagy részét iowai és New York-i üzemekben állítják elő, amerikai központjuk pedig Illinois-ban működik.
A Foodandwine.com beszámolója szerint a két felperes azért terelte jogi útra az „ügyet", mert becsapva érezték magukat a dobozon szereplő olasz eredet többszöri feltüntetése miatt. Jogi beadványukban kitartanak amellett, hogy „nem vásárolták volna meg a terméket, vagy nem fizettek volna többet annak állítólagos olasz származása miatt", ha tudták volna, hogy valójában az USA-ban készült.
Panaszában a két felperes azt állítja, hogy a Barilla „hamis és félrevezető módon" olasz termékként tüntette fel magát „a nyereség növelése és tisztességtelen versenyelőny megszerzése érdekében."
A Barilla arra hivatkozik, hogy minden információ szerepel a cég weboldalán. Az ott olvasható leírások szerint két tésztafajta – a tortellini és a lasagne – kivétel nem Olaszországban gyártják a pastákat. A Barilla közlése szerint az amerikai ames-i és avoni üzemükben használt gépek ugyanolyanok, mint amelyeket a pármai gyárukban használnak.
„A Barilla a világ minden tájáról vásárolja a búzát, hogy végül a legjobb búzát használhassák fel. A recept és a búzakeverék ugyanaz, mint amivel az olaszországi Pármában dolgoznak.”
A cég megpróbálta elérni, hogy a pert elutasítsák, arra hivatkozva, hogy „egyetlen ésszerűen gondolkodó vásárlót sem lehet megtéveszteni", hiszen minden Amerikában gyártott termékük csomagolásán szerepel a Made in the USA felirat, valamint a Barilla illinois-i székhelyének címe.
A Barilla elutasítási kérelmét Donna M. Ryu bíró azonban részben elutasította, és úgy döntött, hogy az ügyet tovább lehet vinni. Ennek nyomán a tésztagyártó multi egyelőre továbbra is használhatja a meglévő tésztás dobozait. A felperesek viszont azt akarják elérni, hogy a Barilla ne használhassa az olasz zászlócskát és ne tehessen más. Olaszországgal kapcsolatos állításokat a dobozokon. Ezenkívül anyagi kártérítést is követelnek. A jogi herce-hurca tehát folytatódik.
Tovább olvasok:
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.