Hirdetés
Hirdetés

„Mindenki a legjobbtól akar venni, attól, akitől presztízs vásárolni” | Andrejszki Richárddal, a Chef Market tulajdonosával beszélgettünk

2024. május 14.
Az Üzlet rovat
támogatója a
Andrejszki Richárd végzettségét tekintve jogász és közgazdász, emellett a több mint tízéves Chef Market tulajdonosa, ám ő mégis szívesebben definiálja magát vállalati menedzserként. Az üzletemberrel vállalati értékekről és irányelvekről, a hazai vendéglátás beszerzési igényeiről, illetve arról beszélgettünk, hogy mit tud hozzáadni egy vállalkozó életéhez a diploma.
Hirdetés

Jogi és közgazdász végzettséggel is rendelkezel, amelyek nem elengedhetetlenek, ám minden bizonnyal előnyösek a cégvezetés során. 

Mostanában gyakran tárgyalok fiatalokkal és le vannak döbbenve, mert manapság inkább a mielőbbi önmegvalósítás van fókuszban, az pedig kevésbé, hogy beüljenek az iskolapadba. Ráadásul sokan vannak az országban, akiknek úgymond „csak” érettségijük van, mégis milliárdosok lettek és nem lehet elvitatni a sikerüket. A diplomáról gondolhatjuk, hogy nem ad olyan sokat tudás vagy gyakorlat szempontjából, azonban ami nagyon fontos, hogy ad egy tartást. 

Bár ügyvédi irodád is van, azonban befektetőként is kiveszed a részedet az üzleti életből, a Chef Market például egyre nagyobb szeletet szerez a hazai élelmiszer-kereskedelem piacán. Minek köszönhető a sikeretek? 

A Chef Market tavaly volt tízéves, amelynek én egyrészt a tulajdonosa vagyok, másrészt vezérigazgatói minőségben vezetem. Én úgy látom, mint egy multinacionális cégnek például egy magyarországi leányvállalatát, ugyanis nálunk a folyamatok teljesen úgy épülnek fel, mint egy multinál. Van egy operációs igazgatónk, akihez a logisztika és minden kiszolgálási folyamat tartozik, továbbá egy kereskedelmi igazgatónk, aki az értékesítéssel, beszerzéssel, marketinggel és ügyfélszolgálattal foglalkozik. A gazdasági igazgatónk felel a könyvelésért, a kontrollingért és a pénzügyért, illetve vagyok én. Ez azt jelenti, hogy van egy négy főből álló boardunk, amely vezeti a céget. Ebben mások vagyunk, mint az átlagos magyar vállalkozások: itthon ugyanis az a jellemző, hogy valaki nulláról felépít valamit, ami egyre nagyobb céggé válik, és közben nehezen adja ki a kezéből az irányítást, emellett pedig minden egyes folyamatot továbbra is felügyelni szeretne, mint a kezdetekkor. Én ezzel szemben bízom a munkatársaimban, tehát ilyen szempontból technokraták vagyunk és amerikai a szemléletünk.

"Ha létrejön egy csoport, ott szükség van szabályokra, azonban hiszek az egyén szabadságában."

 Ez a gyakorlatban miben nyilvánul meg? 

Én magam is nagyon nyitott személyiség vagyok – manapság ezt és a szabadelvűséget összemossák, pedig nem ugyanaz. Ha létrejön egy csoport, ott szükség van szabályokra, azonban hiszek az egyén szabadságában. A vállaltunk egyik alapértéke az egyenrangúság, tehát senkit sem érhet hátrányos megkülönböztetés amiatt, amit ő hozott magával. Ennek az az eredménye, hogy mindannyian mások vagyunk, nagyon érdekes a csapatunk. Bármikor, amikor jön új kolléga, el van ájulva, hogy mennyire befogadó a közösségünk, és mennyire jó ez a munkakultúra. Azonban nem csupán egymásra figyelünk, hiszen a legelső helyen a vevőközpontúság áll. 

Ez talán nem olyan meglepő, hiszen szokás mondani, hogy mindig a vendég, vagy hát jelen esetben a vevő az első. 

Ez nálunk egészen pontosan azt jelenti, hogy az összes munkatársunknak úgy kell dolgoznia, hogy amit csinál, azzal a vevőnket szolgálja. Ennek kell a szeme előtt lebegnie, függetlenül a beosztásától. Ebbe beletartozik, hogy egy raktáros hogyan rakja össze az árut vagy a gépjárművezető hogyan viszi ki azt. Ez valamelyest összekapcsolódik a következő filozófiai alappillérünkkel, ami nem más, mint a becsületesség, tehát nincsen kenőpénz, nincsen fekete árbevétel. Bármelyik kollégám olyan, mintha én lennék, ráadásul, ha hibázunk, azt egymás felé is be kell látnunk. Az utolsó érték pedig, ami legalább olyan fontos, mint a már említett három: a fejlődés iránti elkötelezettség.

Ennek minden egyes vállalkozás esetében alapvetésnek kellene lennie, ha jól gondolom.  

Sokan vélhetően úgy gondolják, hogy ez csak egy multis lózung, de a valóságban azt jelenti, hogy a cégünk évről évre növekszik, a munkatársainknak pedig vele párhuzamosan kell gondolkodásban fejlődniük. Van, hogy valakinek átalakul a feladata mert szűkül a terület, amivel foglalkozik, de abban professzionálisabban kell dolgoznia. 

Honnan hozod ezeket az értékeket és ezt a gondolkodásmódot? 

Ezt nem otthonról hozom, ez amerikai menedzsment irodalom. Minden cégemnél így csinálom, egyszerűen így megy a folyamat. Amikor leülsz, és egy új cégen vagy projekten dolgozol, akkor egy vízióval kell kezdeni, majd ennek az alapértékeit meghatározni, illetve azonosítani a célokat és ehhez terveket készíteni. Azt hiszem, hogy ebből a fajta mentalitásból ered az is, hogy jobban szeretem magamat vállalati menedzserként, mintsem tulajdonosként titulálni. Tudom, hogy annak, ha valaki tulajdonos, bizonyos esetekben vagy körökben van jelentősége. Viszont számomra nagyobb érték a munka szempontjából, ha valaki menedzser lehet. Magyarországon sokan nem hajlandóak belátni, hogy attól, hogy valaki tulajdonos, még nem biztos, hogy ért egy adott területhez. Nálunk a cégen belül például természetes, hogy nekem is szólnak a kollégáim, ha nem vagyok alkalmas egy feladatra, én pedig hallgatok rájuk, hiszen ők kívülről látnak engem.  

A vevők mitől lesznek manapság boldogok és elégedettek? Mik a prioritások, amelyekre a beszállítónak is kiemelt figyelmet kell fordítani?

Az a legfontosabb, hogy készleten legyen az áru, ugyanis nincs miről beszélni, ha valaki szolgáltatást tud adni, de nincs készleten az áru, amit a vevő meg akart rendelni. Kiemelten fontos az is, hogy időben megkapja a rendelést, minőségben és mennyiségben pontosan azt, amire előzetesen számít. Mindezek mellett elengedhetetlen, hogy a lehető legjobb piaci áron kapja meg, illetve a kommunikációnak is kifogástalanul udvariasnak és üzletiesnek kell lennie.  

Akkor az ár mégsem feltétlenül olyan fontos szempont, mint ahogy sokan gondolják? 

Inkább úgy mondanám, hogy előfordul, hogy az ár nem számít, és ilyenkor mindenki a legjobbtól akar venni, attól, akitől presztízs vásárolni, és hivatkozni rá mint beszállító. Éppen ezért nagyon fontos, hogy hitelesek legyünk, tehát teljesíteni tudjuk, amit ígérünk, emellett pedig kiemelkedő legyen a termékválasztékunk. De ez önmagában nem elég! Abban, hogy valaki a legjobb, benne van az is, hogy a kollégák szimpatikusak, a professzionalizmus mellett megvan a kellő lazaság, közvetlen kapcsolattartás. Így a vásárlók kötődnek a márkához, büszkék rá, hogy vele dolgoznak együtt – nekünk is ez a célunk.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram