Hirdetés
Hirdetés

Mihályi László, a sztárcukrász, aki forradalmasítja a magyar cukrászatot

SZERZŐ: Mautner Zsófia
2009. február 12.
A 2009. január 25-26-án, Lyon-ban megrendezett tekintélyes cukrász-világbajnokságra első ízben jutott ki magyar csapat. Hazánkat Nesztovidisz Zoltánné (Ica), az Intercontinental cukrásza és M. Tóth Zsolt jégszobrász kíséretében, Mihályi László, a Váci Desszert Szalon tulajdonosa és a megújuló Centrál Kávéház főcukrásza képviselte. Tapasztalatairól, pályájáról és a magyar cukrászat állapotáról kérdeztük.
Hirdetés
A nekem tetsző elemeket ötvözöm a saját egyéniségemmel. ebből alakul ki a "mihályis" stílusom

A Váci Desszert Szalon egy régi álmom beteljesülése volt, hogy legyen egy picike, saját üzletem, ahol megvalósíthatom saját magamat. Szerencsére nagyon jó volt a fogadtatása, nagy volt az érdeklődés, és ez újabb kapukat nyitott meg. Így találkoztam Somody Imrével, aki a Centrál Kávéház teljes gasztronómiai megújítása kapcsán keresett meg, amelynek fontos része a cukrászat. A feladatot azért vállaltam el, mert –bár a váci háromasztalos kis cukrászda jó megnyilvánulási forma –nagyobb tömeghez nehezen tud eljutni. Ha viszont én küldetésszerűen szeretném népszerűsíteni a szakmai filozófiámat, akkor azt szélesebb rétegekhez kell eljuttatni. Számomra az volt ebben a kihívásban vonzó, hogy a Centrál pontosan ezt tudja. Törekedni fogok rá, hogy a váci üzlet is megtartsa az identitását és minőségi színvonalát, érdemes legyen oda látogatni, akár kuriózumokért. A Centrál volumene és vendégköre miatt nyilván kicsit másfajta munkát igényel, természetesen azonban az is az én stílusomat tükrözi majd.
Milyen a csapat és a körülmények?
Öt fiatalt vettem fel, akik a szakmai irányításom alatt fognak dolgozni, amihez teljes szabadkezet kaptam. A Centrál Kávéház biztosítja a komoly felszereltségű műhelyet és a csúcscukrászati körülményeket. A napokban már elkezdtük az elméleti munkát, a felszolgálók is lent dolgoznak a műhelyben. Látniuk és tudniuk kell, hogy hogyan készül például a joconde massza - ez nagyon fontos számomra, hiszen ők azok, akik a termékeinket kommunikálják a vendég felé.
Alapanyagok tekintetében a cukrászat is hasonló nehézségekkel küzd, mint a gasztronómia?
Talán valamivel kevésbé, de azért küzdünk, főleg a friss gyümölcsök terén. Kaphatóak, de számos egzotikus, mediterrán gyümölcsöt nehezen szerzünk be. Használnánk mi mindent, áfonyát, egrest, szedret, mangót, ezek kaphatóak ugyan, de nem folyamatosan jó minőségben –erre nem lehet kollekciót építeni. Liszt, tejtermékek vannak, hazai jó minőségűek is. Pl. Sándor Tamás, a Bükki sajtmanufaktúra mestere kiváló vajat, tejszínt készít, de mivel kézműves, nem tud volument termelni. Általában jellemző, hogy nincs folyamatosság. Rákényszerülünk a külföldi, többnyire francia termékekre, amelyeknek viszont az itthoni forgalmazója monopolhelyzetben van, ezért olyan irdatlan árakat tud diktálni, amelyek borzasztóan megnehezítik az árképzést és kalkulációt.
Mekkora szerepe lehet a régi- új szemléletű cukrászatban a közönség ízlésének? Nyitottak a vendégek a különlegesebb ízpárosításokra, az extravagánsabb kreációkra?
A magyar ízlelőbimbó és agykéreg közötti kapcsolat még nem éppen a legjobb. Hadd meséljek el egy konkrét példát: a világ egyik legjobb, dűlőszelektált, magas kakaótartalmú csokoládéjából elkészítettem, úgy érzem, pályafutásom egyik legjobb csokoládéfagylaltját. Egy vendég megkóstolta, majd felháborodva odahajította, és közölte, hogy ez a fagylalt savanyú. Gondoltam, ez nem létezik, friss alapanyagból készítettem, saját kezemmel. Megkóstoltam, és könny futott a szemembe, annyira jó volt. A vendégnek azért volt savanyú, mert hozzá van szokva az agyoncukrozott, tejporozott, geil ízekhez, nem érzékeli a csokoládé telítettségét, karakterét, nem tudja értékelni a természetes ízét. Ha a munkámat küldetésszerűen fogom fel, akkor ízlésformáló hatásunk is kell, hogy legyen, és feladatunk, hogy a minőséget eljutassuk, kommunikáljuk az emberek felé. Ennek másik oldala a kialakuló igény: kísérleti jelleggel készítettem pl. kókusztejes zöldborsófagylaltok, amelyet először ódzkodva fogadtak, majd miután megkóstolták, másnap már hiányolták. Ugyanígy említhetném pl. a gyömbéres mangót, a levendulás barackot, vagy a mentás epret. A Centrál annyiban más műfaj, hogy egy speciálisabb, vegyes közönség látogatja, köztük számos turista, aki a hagyományos magyar termékeket keresi. Picit óvatosabb duhajnak kell lennünk, de azért nem tagadjuk meg önmagunkat.
Mi lesz a Centrál Kávéház emblematikus, zászlós desszertje?
Megpróbálunk ilyet készíteni. Az én fejemben már megvan, el is készült, de ez majd úgyis magától fog kialakulni, a vendégek döntik el. Elképzelhető, hogy teljesen más lesz, mint amit az én ízlelőbimbóm gondolna. Hajdanán, a nagy cukrászdinasztiáknál is úgy volt, hogy az vált ilyenné, amit a vendégek szerettek. Nálunk, a Váci Desszert Szalonban így lett ez pl. a Málta elnevezésű desszert. A csokoládé, karamellizált narancs és praliné kombinációja olyan telitalálatnak bizonyult, hogy a vendégek szó szerint megtiltották, hogy kollekcióváltáskor levegyük a kínálatból. Ebből fogy a legtöbb, mindenféle formában készítettük már, tortaként, mini kiszerelésben, pohárban.

A csokoládé, karamellizált narancs és praliné kombinációja

Mikortól lehet a Centrálban kóstolni a desszerteket?
Óvatosan azt mondanám, február végétől. Elvitelre is lehet majd vásárolni, és a terveink szerint catering igényeket is ki tudunk majd elégíteni, a műhely abszolút alkalmas erre, azon dolgozunk, hogy a szakembergárda is megfelelően felkészült legyen.
Végül, a jelenlegi kollekciódból Neked melyik darab a személyes kedvenced?
A tonkababos csokoládétárt. Nagyon szeretem az illatokat, gyakran inspirálnak, amikor desszerteket, ízeket kreálok. Nagyon kedvelem a jó parfümöket, az egzotikus tonkabab pedig a parfümipar egyik alapanyaga. Egyébként ez a fűszer nagyon jól viselkedik a vaníliával és mindegyik csokoládéval. Olyan kellemes illata van, hogy még a kocsimban is ezt tartok illatosító gyanán.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram