Hirdetés
Hirdetés

Mi az a seltzer? Rákattanunk-e erre a színtelen, fermentált, alkoholos frissítőre?

SZERZŐ: Noszvai Anna
2021. augusztus 25.
Legyen szó hagyományos reklámokról, vagy YouTube-on felbukkanó hirdetésekről, a hard seltzert nem lehet egykönnyen megkerülni. A különösen Amerikában hypolt italokból származó bevétel idén négy milliárd dollár körül jár, ami a becslések szerint 2027-ig még további tizenhat százalékkal fog emelkedni. De pontosan miből is áll ez ital? És igaz lenne, hogy kevésbé káros opciót kínál egy hagyományos koktélhoz képest?
Hirdetés

Alkohol, szódavíz és valamilyen gyümölcsös aroma, ízesítés. Vodka-szóda-lime formájában már mindannyian próbáltuk ezt a kombinációt, a hard seltzerek esetében viszont nem vodkáról, hanem simán csak alkoholról beszélhetünk. Mint minden szeszes ital esetében, a titok a fermentációs folyamatban rejlik. A folyamat egyszerű: amikor az élesztő elfogyasztja a rendelkezésére álló cukrot, megszületik az alkohol. Borok készítésénél ez a cukor például a szőlőből érkezik, a seltzerek esetében viszont ez gyakran nem más, mint egyszerűen csak egy kis adag nádcukor.

A hard seltzerek többsége egyébként gluténmentes, kivéve akkor, ha a csomagoláson felbukkan a maláta, az árpa vagy az árpamaláta, mivel a felhasznált cukor akár ezekből a gabonákból is származhat. Érthető, hogy ezekre az italokra a sörgyártó cégektől is egyre nagyobb figyelem érkezik, hiszen ezek a cégek már eleve rengeteg tapasztalattal rendelkeznek a fermentálás területén. Amerikában a White Claw, a Bon & Viv és a Truly a legnépszerűbb, itthon a Dreher indította el a Viper-t és a Borsodi is elkészült WAI Moment nevű hard seltzer termékével. A trendről ugyanis lemaradni nem lehet, még akkor sem, ha rizikós a fogadtatása.

Az italok alkoholtartalma jellemzően négy és hat százalék közé esik, ami egy könnyed sörrel vonható párhuzamba, de van néhány intenzívebb seltzer is tizenkét százalék körüli értékkel. A kisebb alkoholtartalom alacsonyabb energiatartalmat is jelent: egy kis üveg ital körülbelül száz kalóriát és három grammnyi cukrot tartalmaz. Bár erős túlzás lenne ezek alapján kevésbé rombolónak nevezni bármilyen alkoholtartalmú italt, de egy Piña Colada-hoz vagy egy Long Island Iced Tea-hez képest mindenképpen visszafogottabb választás.



A kilencvenes évek elején egyébként volt már próbálkozás pontosan egy ehhez hasonló jellegű ital kifejlesztésére. A világ egyik legnagyobb sörgyártója, a Coors 1993-ban piacra dobta a Zima-t, ami akkor egy rövid ideig közröhej tárgya volt. David Letterman, műsorvezetőként rengeteg utalást tett arra, hogy csak bolond politikusok vagy Elvis szelleme inna ilyesmit. Az időzítés igenis számít: a hard seltzerek jelenlegi népszerűségéhez erősen hozzájárul az elmúlt évek egészségtudatos trendjeinek növekedése.

A vásárlók egyre inkább keresik a természetes, alacsony szénhidrát- kalória- és cukortartalmú termékeket az alkoholos frissítők között is, és függetlenül attól, hogy ezeknek az elkészítése egyszerűen nem megoldható cukor felhasználása nélkül, bizonyos változatok így is nagyobb prioritás élveznek. A marketingesek gyakran “bűntudatmentes berúgás”-ként referálnak az italra, és igyekeznek kidomborítani a hard seltzerek pozitív tulajdonságait. Az egyik legfontosabb talán a színezékmentesség — a seltzerek nagy százalékban színtelen italok. Gyakran az ízek kiemeléséhez viszont rengeteg egyéb természetes cukrot - például agave vagy kukoricaszirupot - adalékanyagot, vagy tartósítószert adnak a keverékhez, hogy meghosszabbíthassák a termék lejárati dátumát.

Hirdetés

Hogy itthon az 1993-as Zima sorsára jut-e a seltzerkultúra, vagy óriásit menetel majd, azt talán jövőre ilyenkor már látni fogjuk. Egy nyári szezon alatt az ízesített, alacsony alkoholtartalmú/alkoholmentes sörök sem mentek a mennybe, mára mégis természetessé váltak a hűtőpultokban. 

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram