Hirdetés
Hirdetés

Meztelen bevásárlás – Valóban szép új világ: New World

SZERZŐ: Méhész Zsuzsa
2019. március 20.
Reméljük, nem okozunk csalódást azzal, hogy a cikkben most bizony semmiféle huncutság nem következik. Bár egy időben létezett pucértakarító-szolgáltatás, amelynek hála tollseprős, alulöltözött lányokat lehetett igényelni pókhálózásra, a meztelen bevásárláshoz nem szükséges ledobálni magunkról a ruhát.
Hirdetés

Új-Zélandon mindig is voltak másképpen gondolt dolgok. Most azzal állt elő egy üzletlánc, hogy zöldség- és gyümölcspultjain teljesen pőrén, csomagolás nélkül sorakozik az áru. “Meztelen zöldségek” – vagyis a korábban megszokott porciók és csomagolás helyett természetes voltukban kínálják magukat a termékek, akárcsak egy régi piacon.

Mi ebben olyan nagy újság?

Hiszen a csomagolásmentes üzletek már korábban is léteztek. Az a különös, hogy a New World hagyományos üzletek csoportja, nem egy alternatív, csomagolásmentes öko-biobolt. Hogy a csomagolás adja el a terméket, azt ez esetben cáfolják a számok.

Az üzletláncban 300%-kal megugrott a zöldségvásárlási hajlandóság.

Mikor először pakolták tele a polcokat a „meztelen zöldségekkel”, az áruház igazgatóját gyermekkorába repítette vissza a látvány: édesapjával a zöldségesnél még érezte a halmokba rakott citrusfélék és a zöldhagyma illatát. Valóban, egy áruházi zöldségosztály agyoncsomagolt, steril termékeivel ezt az élményt már nem adja meg nekünk.

Valljuk be, valójában nem tűnik ez az egész nagy dolognak. Mégis, a legtöbb pozitív visszajezés ennek kapcsán érkezett a vásárlóktól. Az intézkedés csak egyetlen apró fogaskerék a műnyag-csomagolást visszaszorítani kívánó törekvések rendszerében.

A New World áruházlánc pultja / Kép forrása: inhabitat.com

A világban évi 300 millió tonna műanyagszemét keletkezik. Ennek a fele egyszeri használat után köt ki a szeméttelepen, és mindössze 9 százaléka hasznosítható újra. A messzi Új-Zélandon 252 ezer tonna műanyagot dobnak ki évente, aminek egy része sajnos a tengerbe kerül, újabb problémákat okozva...

Az igazgató reményei szerint a többi lánc is követni fogja a példájukat. Igazság szerint ők is egy amerikai tanulmányúton nyúlták az ötletet a roppant sikeres és divatos – ennek következtében drága is – Whole Foods szupermarketeket látva. Hazatérve egyeztetésekbe fogtak a beszállítóikkal, és onnantól csomagolásmentesen vették át az árut. Mindehhez a polcok hűtését is átterveztették, illetve automatizáltan érkező tisztítottvíz-permettel tartják frissen a zöldségeket és gyümölcsöket. Nem csak a színüket és állagukat, de vitamintartalmukat is jobban megőrzik így.

A változás lassú és sokszereplős, de nem elszigetelt gerillaakciók keretében történik, és nem csak szubkultúrák érzik magukénak, hanem egy lépésenként megvalósítandó, általános és mindenkire ható terv részeként működik. Okos, ugye?
A New World áruházlánc polcai / Kép forrása: stuff.co.nz
Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram