Merre tart a világ gasztronómiája? A 2022-es év 10 legfontosabb étkeztetési trendje

SZERZŐ: diningguide
2022. augusztus 14.
a Lounge rovat
támogatója a
Gyorsabban változik a világ körülöttünk, mint valaha. Az éttermi élet szereplőinek is igazodnia kell a folyamatosan változó mikro- és makrogazdasági környezethez, az együttélés szabályaihoz (lásd pandémia) és a vendégek igényeihez. Lássuk, mik adják a fő csapásirányokat 2022 vendéglátóiparában.
Hirdetés

1. Fogyó emberi munkaerő: robotizáció

Lassan lehetőség nyílik rá, hogy még optimálisabbá tehessük a konyhák működését: az első lépések az automatizált csomagolás vagy válogatás lesz, hogy csökkentsék a konyhai munkaerőt. A fejlesztők pedig azt remélik, hogy az elkövetkező években a teljesen automatizált konyhákat már széles körben elfogadott koncepcióként fogjuk köszönteni.

A mesterséges intelligencia konyhákban való használat a jövő nagy témája lehet, de igazi felfutását talán nem idén tapasztalhatjuk még meg, hiszen széles körű elterjedése finanszírozás problémákba ütközhet a magas indulási költségek miatt. 

2. Nem múló trend: növényi alapú étkezés

A növényi alapú étkezés egyre több embert szólít meg: 2021-ben már az Oscar-gála és más nívós események menüje is lekövette ezt a trendet, ami ezzel is bizonyította, hogy nem csupán egy múló hóbortot, hanem a jövő étkezési stílusának egyik komoly útját jelenti. Ma már szinte minden élelmiszerből tudunk vegán változatot is beszerezni, legyen szó növényi alapú húsalternatívákról, vagy a tejmentes „tejtermékekről”, mint a mandula- vagy a zabtej. Emellett pedig egyre több vendéglátóhelyen is feltűnnek a növényi alapú alternatívák: míg vannak helyek, amelyek kifejezetten erre építik az egész koncepciójukat, addig más helyek csak megpróbálják egy szélesebb vendégkör igényeit kielégíteni.

3. Alkoholmentesen

Az utóbbi években kiélezetten előtérbe került az egészségtudatosság, ami valószínű, a pandémiának is köszönhető. Az emberek jobban odafigyelnek rá, hogy mit és mennyit fogyasztanak. A járvány alatt a szórakozás háttérbe szorulásával elmondhatjuk, hogy az alkoholfogyasztás is visszaszorult. Egyre több olyan bár nyílik a világ metropoliszaiban, melyek kizárólag alkoholmentes koktélok, azaz mocktailok árusításával foglalkoznak.

Megfigyelhető, hogy az éttermekben az alkoholmentes kínálat ugyanolyan színes lett és ár tekintetében is igencsak közel került az alkoholos termékekéhez.

4. Közösségi média-jelenlét nélkül az étterem nem létezik 

A vizuális tartalmak térhódításával nyert teret magának először az ételfotózás. A gasztro képek rivaldafénybe kerülésével egy időben azt érezhettük, sokak számára fontosabb maga az ételről alkotott kép, mint az étkezés élménye vagy a fogás által közvetített ízek. Ez a roham azóta sem csillapodott, sőt a közösségi média felületeken rengeteg rövid főző videót, receptet ismerhetünk meg. A szakácsoknak és éttermeiknek friss, gyakran megújuló online jelenlétet kell produkálniuk, hogy relevánsak maradhassanak az online tartalomfogyasztás 21. századi világában. Ebben a figyelemért folytatott harcban pedig a Michelin-csillagos éttermek épp úgy részt vesznek, mint a gasztronómia világának kevésbé elismert versenyzői.

5.  Laboratóriumban létrehozott élelmiszerek

A szója az alternatív fehérjetartalmú termékek leggyakoribb összetevője, azonban a borsó-, alga-, hínár-, zab- és repcefehérjékre fokozott figyelem irányul manapság. Az élelmiszer-innováció felé való törekvés új lehetőségeket nyit meg: nemrégiben indították el a világ legnagyobb borsófehérje üzemét az alternatív fehérjék iránti növekvő globális kereslet kielégítésére. Más cégek pedig egyre nagyobb támogatást kapnak a befektetőktől, hogy új alternatív fehérjetermékeket dobjanak a piacra, amelyek szélesebb fogyasztói kört mozgatnak meg.

A laboratóriumi körülmények között létrehozott élelmiszerek tekintetében a fermentációs sejtes mezőgazdaság egy viszonylag új módszer az alternatív fehérjetermékek előállítására az állattenyésztés visszás következményei nélkül. Ennek a kereskedelembe hozatalához azonban szükség lenne olyan vendéglátókra, akik meg akarják enni, és olyan vendégekre, akik meg akarják enni ezeket az alternatív módon létrehozott fehérjéket.

6. Átalakuló vendégterek

A járvány következményeként sok olyan étterem állt át a kiszállításra, akiknél korábban ez fel sem merült lehetőségként. A pandémia lazításait követően természetesen voltak, akik továbbra sem érezték maguknak ezt a működési formát, míg voltak olyanok is, akik ráébredtek, hogy ez hiányzott az eddigi üzleti koncepciójukból. Sok hely ébredt rá, hogy felesleges hatalmas üzlethelyiséget bérelniük, mikor a vendégeik többsége elvitelre, vagy házhozszállításra rendel tőlük. Így a nagy vendégtereket felváltották a teljes körű szolgáltatási és szállítási igények kielégítésére épített konyhák.

7. Nem éhséget csillapítani, hanem éttermi élményért menni étterembe

Az éttermek lényege nem csupán a funkcionális étkezés, hanem maga az élmény is, amit egy hely adni képes. Megfigyelhető az utóbbi időszakban az a tendencia, hogy az éttermekben háttérbe szorulnak az ételek, és csupán az élmények kiegészítői, ahogy ezeken a helyeken minden más is. Végül az összhatása lényeges.

8. A pandémia kihatása: szellemkonyhák és virtuális éttermek

Ez a típusú vendéglátási forma is az utóbbi két évben vált egyre elfogadottabbá: ezeknek a helyeknek egyáltalán nincs vendégterük, csupán az ételek készülnek itt. Így jóformán, akár valakinek a lakásán is elképzelhetünk egy hasonló kifőzdét. Jóllehet, a sikeres szellemkonyha kulcsa megfelelő konyhatechnológiai háttér és a rugalmas munkafolyamat, mivel ezekben a virtuális éttermekben minden napról napra változhat.

9. Világkonyha

Sokaknak hiányzott az elmúlt években az utazás, ami korábban oly szervesen az élet részét képezte. A világ egy kis időre azonban most bezárult. Talán az egyik legintenzívebb módon azonban úgy lehetett megidézni a külföldi kiruccanások élményét, ha a gasztronómiát hívtuk segítségül. A konyhaművészet az otthon elkészíthető és házhoz rendelhető élelmiszerek révén globális kalandra szólított minket a világ kultúrái között. A globális ízek integrálva lettek az emberek mindennapi életébe: így alapvető elvárássá vált a sokszínűség.

10. A jövőnk alapfeltétele: fenntarthatóság

A zöld jövőre való törekvés a fiatal generációnak kifejezetten a szívügye, így ez a működési struktúra valóban igazi befektetést jelenthet bizonyos cégek esetében a saját jövőjükbe, hiszen így lehet könnyebben szólítják majd meg a leendő munkavállalókat. Számos étterem tulajdonos és befektető tart attól azonban, hogy a fenntarthatóságra való átállás igen költséges. Azonban mivel azoknak a cégeknek, akik zöldszolgáltatásokat ajánlanak céljuk, hogy minél több vendéglátóegység térjen át erre a típusú működésre, ezért egyre vonzóbb alternatívákat próbálnak meg létrehozni. Ma már nem kell, hogy megfizethetetlen legyen a zöldüzemelés, a fenntarthatóság pedig trend helyett idővel egy alapvető igénnyé kell, hogy váljon.

Forrásaink voltak:

1, 2, 3

Tovább olvasok:

Tovább olvasok
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram