A The Guardian étteremkritikusa és borszakírója, Fiona Beckett írta le gondolatait a 0,5 százalékos alkoholtartalmú borok megjelenéséről a piacon.
Alkoholmentes borok? Valljuk be: sokunknak már maga az elnevezés is kiábrándítóan hangzik. Olyan dolgok juthatnak eszünkbe róla, mint a csökkentett zsírtartalmú sajtok vagy az alacsony zsírtartamú avokádó. Az alkoholtartalommal együtt vajon az ital lelke is távozik a palackból?
Az utóbbi években folyamatosan nő az alkoholmentesített italok piaca. Már nem csupán az év elején – tehát az újévi fogadalmakat követően – nő meg irántuk ugrásszerűen a kereslet. Egyre jobb minőségű alkoholmentes vagy minimális alkoholtartalmú sörök közül választhatunk, a bárok kínálatában pedig egyre több igényes mocktail, vagyis alkoholmentes koktél szerepel.
Az efféle italok célközönsége korábban elsősorban az autóvezetők és a terhes vagy szoptató anyák közül került ki. Az egészségtudatos táplálkozási trendekhez igazodva a gyártók manapság jóval szélesebb rétegeket próbálnak megszólítani.
Az alkoholmentes borok és pezsgők mindeddig egyet jelentettek az elsősorban gyerekeknek szánt, üdítőként funkcionáló, túlédesített italokkal. Bár korántsem újdonságról van szó, mostanában egyre gyakrabban találkozhatunk olyan elenyésző alkoholtartalmú (kevesebb, mint 0,5%) borokkal, amelyek – a gyártó szerint legalábbis – alkoholos társaikkal is felveszik a versenyt.
A diétázók számára előnyt jelent, hogy az alkoholmentes bor jóval kalóriaszegényebb, mint az eredeti, alkoholos fajták.
Egy örök dilemmával állunk szemben: tud olyan jó lenni az alkoholmentes, mint az eredeti?
Nem csak szőlőlevet próbálnak eladni nekünk elegánsabb kiszerelésben?
Nem árt tudni, hogy az alkohol kivonása döntően megváltoztatja a bor ízét, zamatát. Hiába használ a gyártó minőségi szőlőből készült bort és a legmodernebb alkoholmentesítő technológiákat, a 0,5-ös verzió ízvilága el fog térni a megszokottól.
Forrás.