„Már nem a klasszikus rántott hús jelenti a fő vonzerőt” | Helyzetjelentés a győri Lamareda Étteremből

2025. február 28.
Győr belvárosának szívében, egy történelmi épület falai között működik a magyar gasztronómia északnyugati régiójának egyik meghatározó szereplője, a Lamareda Étterem & Bisztró. A lassan két évtizede működő vendéglátóhely a 2024-es Dining Guide Év Étterme Kalauzban 38. helyen végzett, ezzel az ország top éttermei között foglal helyet. A Michelin Guide ajánlását ismét kiérdemelték a tavalyi évben is, ami nemcsak szakmai elismerést hozott, hanem a vendégforgalomra is pozitív hatással volt. Szabó László tulajdonossal az elmúlt év tapasztalatairól és az idei várakozásokról beszélgettünk.

„Nem panaszkodhatunk, a tavalyi évünk kifejezetten sikeres volt. A Michelin Guide ajánlása mellett a TripAdvisor és más platformok értékelései is segítettek abban, hogy egyre több vendég találjon ránk” – kezdi Szabó László. Győr idegenforgalma folyamatosan fejlődik, a belváros pedig mára teljes pompájában tündököl. A Lamareda történelmi környezetben, egy 1716-ban épült ingatlanban kapott helyet, ami tovább növeli az étterem vonzerejét. A nyári szezon kimagaslóan sikeres volt, annak ellenére, hogy a belvárosi fekvésből adódóan a hőség kihívásokat jelentett. „Szinte minden este teltházzal működtünk, ami óriási elismerés volt a csapatunk számára. Különösen jó érzés volt látni, hogy a vendégek ilyen nagy számban választanak minket. Emellett számos rendezvénynek adtunk otthont, legyen szó nagyvállalati eseményekről vagy meghitt családi összejövetelekről” – meséli a tulajdonos.

Megváltozott fogyasztói szokások, növekvő igényesség

Az elmúlt évben egyértelmű tendencia volt, hogy a vendégek egyre tudatosabban választanak ételeket. „Már nem a klasszikus rántott hús jelenti a fő vonzerőt, hanem az étlap különlegesebb fogásai. Akik pedig sietnek, számukra rövidített étlapot is biztosítunk” – mondja Szabó László.

Meglepő módon a prémium italok iránti kereslet is nőtt: „Bevezettünk többféle francia pezsgőt és luxuskategóriás röviditalokat és azt tapasztaltuk, hogy ezek is kifejezetten jól fogynak. Hasonlóképpen az étlap prémium tételei, például a 15-18 ezer forintos bélszín is nagy népszerűségnek örvend. Nagyon vigyázunk, hogy honnan vásárolunk és milyen árut szerzünk be, hiszen számunkra kiemelten fontos a minőség. Az újításokat nagyon pozitívan fogadták, ami számunkra is megerősítés volt abban, hogy jó irányba haladunk.”

Körte mousse, mandula, yuzu, étcsokoládé

A konyha és a szakmai háttér

Az étteremben komoly és jól szervezett csapat dolgozik: kilenc szakácsuk van, mellettük négy konyhalány, hat felszolgáló dolgozik és természetesen a család tagjai is aktívan részt vesznek a mindennapi munkában. „Ez viszonylag nagy létszám, de elengedhetetlen ahhoz, hogy az étterem megfelelő színvonalon működjön. A munkarend is ennek megfelelően van kialakítva: a csapat reggel kilenckor kezd – egy részük este kilencig, másik részük akár tizenegyig is dolgozik. Gyakran előfordul, hogy egyszerre öt szakács is a konyhában van – sokan meg is lepődnek ezen, de ez szükséges ahhoz, hogy minden fogás a lehető legmagasabb minőségben készüljön el. A konyha pályákra oszlik, és mindegyiknek megvan a saját felelőse minden nap.

Alapanyagok és beszerzési filozófia

Az alapanyag-beszerzés története tulajdonképpen a közvetlen környezetük felfedezésével kezdődött. „Az éttermünk mindössze 50 méterre van a helyi piactól, amely minden szerdán és szombaton megtelik friss árukkal. Itt ismerkedtünk meg számos termelővel, akik kiváló minőségű tejfölt, zöldpaprikát, paradicsomot és más alapanyagokat kínálnak. Ezek a kapcsolatok idővel elmélyültek, és hamar kiderült, hogy sokan nemcsak a piacon árulnak, hanem nagykereskedőknek is szállítanak – így stabilabb beszerzési lehetőségek is nyíltak számunkra” – részletezte a tulajdonos. „Később kitekintettünk nemzetközi irányba is: először Ausztriában vizsgáltuk meg, hogy ott hogyan működik az alapanyag-beszerzés, és a híres Naschmarkton is gyakran vásároltunk. Bár ez a piac főként turistákra épít, és így sok termék túlárazott, mégis hasznos tapasztalatokat szereztünk. Idővel Magyarországon is megjelentek azok a cégek, amelyek prémium minőségű alapanyagokat kínálnak. Különösen a húsbeszállítóinkkal alakult ki szoros kapcsolatunk – szinte minden héten vagy kéthetente érkezik tőlük valaki, hogy bemutassa az aktuális újdonságokat és ajánlásokat tegyen az étlapunkhoz.”

Külföldi vendégek által beáramló turizmus

Az étterem vendégköre az elmúlt években egyre nemzetközibbé vált. „A külföldi vendégek száma jelentősen megnőtt, és ami igazán izgalmas, hogy tudatosan választanak minket. Gyakran már előre kinézik az asztalt az interneten, és pontosan tudják, mit szeretnének enni” – meséli Szabó László. A határ közelsége miatt a szlovák vendégek aránya is folyamatosan nőtt. „Kezdetben azt hittük, hogy inkább bevásárlás után térnek be hozzánk, de aztán egyre több esti foglalást kaptunk Szlovákiából, ami azt mutatta, hogy célzottan az éttermünk miatt érkeznek” – mondja. Emellett egyre több távoli országból is érkeznek látogatók. „Van olyan utazási iroda, amely például heti rendszerességgel hoz turistákat Győrbe, hétfőnként akár 4-5 busznyi utassal. Spanyol és dél-amerikai vendégek is megfordulnak nálunk, ami azt mutatja, hogy Győr egyre vonzóbb úti cél.”

Jövőbeli kilátások és stabil növekedés

Az étterem számára az egyik legnagyobb megtiszteltetés az Audi sajtóvacsorájának évek óta tartó megrendezése. „Már 15-20 éve mi szervezzük ezt az eseményt, amelyen az Audi a sajtót tájékoztatja terveiről. Emellett számos kisebb és nagyobb cég is nálunk tartja üzleti rendezvényeit” – meséli a tulajdonos. A jövőben továbbra is a minőség és a vendégélmény fejlesztésére összpontosítanak. „A vendégek egyre tudatosabbak, és számunkra is kihívás, hogy minden szempontból a legjobb szolgáltatást nyújtsuk. Az idei évben is arra törekszünk, hogy a Lamareda a régió egyik legmegbízhatóbb és legmagasabb színvonalú étterme maradjon” – zárta gondolatait Szabó László.

Hirdetés
Tovább olvasok
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram