Hirdetés
Hirdetés

Keresd a nőt egy sikeres cégben! Nagyinterjú Kertész Mirjammal

2021. március 14.
Kertész Mirjam és cége, a Coninvest neve jól ismert és jól csengő a hazai vendéglátó szakmában. Először szólaltatjuk meg a sikeres üzletasszonyt és szakembert a Dining Guide-on, a vele készült interjúval pedig talán mi is hozzá tudunk járulni a tevékenységük körüli előítéletek lebontásában, és Kertész Mirjamból is többet meg tudunk mutatni, mint amennyit eddig láttatott magából. Tartsanak velünk!
Hirdetés

Első pillantásra – és nyilván sztereotípia, amit mondok – nem feltétlenül nézném ki a megjelenésedből a nagy, akár üzemi konyhák kiépítésének munkálatainak vezényletét az ipari környezetben.

Kertész Mirjam: Sztereotípia vagy sem, a kezdetekkor, a '90-es évek elején szabályosan megijedtem a konyhai nagygépektől. Idő volt megszoknom ezt a világot.

Ha jól gondolom, egy erősen férfias szakmában dolgozol, mondhatjuk, hogy úttörőként is női vezetőként egy prosperáló vállalkozás élén. Van előnye is ennek a helyzetnek?

Ó, hogyne. Ez egy férfias világ, tény és való, de én azt mondom, hogy keresd a nőt egy sikeres cégben! Talán nekem is megvan a saját érdemem abban, hogy a növekedésünk ellenére is egy családias hangulatú, szerethető munkahely maradtunk.

Kertész Mirjam, Coninvest

A pozíciód ugyanakkor nyilván megköveteli a keménységet.

A kezdetekben egyébként próbáltam én is keményen, férfiasan küzdeni a munka világában, de mára ez teljesen megváltozott. Ha bemegyek egy nagy, sáros építkezésre egy konténerbe, ahol húsz férfiember ül körbe, ott először nyilván senki nem vesz engem komolyan. El kellett jutnom odáig, hogy ma már ez engem nem zavar. Felismertem ugyanakkor, hogy igenis sokkal segítőkészebbek a férfiak a nőkkel. Ezt idő volt kitapasztalnom, néhány fontos előd kivételével sokáig az egyedüli nő voltam az ipari konyhás piacon itthon.

Az tehát a titok, hogy ne vegye zokon ezeket a szituációkat az ember?

Tudod, mi a titok? Hogy ne állítsd magadat versenybe a férfiakkal. El kell ismerni mindazt, amiben ők jók, úgy fogadnak el könnyebben egy nőt is. Ha te elismered a másik tudását, kompetenciáit, ő is sokkal könnyebben el fogja ismerni, hogy neked például erősebb a szépérzéked vagy a projektszervező képességed.

A Coninvest vezetőivel: (balról) Kovács Dénes projektmenedzser, Papp Tibor cégvezető, Rácz Ákos kereskedelmi igazgató

Veszíthet megrendelést egy cég amiatt, mert első találkozásra a csinos szőke hölgy üzleti szempontból esetleg nem elég meggyőző, nem a klasszikus cégvezető képét nyújtod?

Hát, ez is egy érdekes kérdés. A legközelebbi kollégáim az említett klasszikus cégvezető és menedzser benyomását keltik, akik adott esetben ott vannak támaszként velem. Van olyan megrendelő, akinél ez döntésbefolyásoló tényező lehet.

Szomorúnak tartom. Ha a küldetéseteket az ismert marketingüzenetek – csúcstechnológia, minőség – elkerülésével kellene megfogalmazni, miben lehet megfogni a missziótokat? A hazai üzemi és éttermi konyhák tekintetében köztudottan van hová fejlődni itthon.

Hirdetés

Ami ellen én leginkább küzdöm, az az igénytelenség. Én egyszerűen nem tartom korrektnek, ha te azon céged dolgozóinak munkakörülményein spórolsz, aminek a profitjából meg tudod építeni a nagyobb házadat, meg tudod fizetni a szebb nyaralásodat. Volt olyan nagy megrendelőnk, aki azért keresett meg minket, mert a konyhájukon nyáron 40 fokban kellett dolgozniuk az embereinek egy forró, levegőtlen helyiségben, és egyszerűen ott hagyták őket, kimentek Ausztriába dolgozni, sokkal jobb körülmények közé. Nem is csak a bérkülönbségről van szó, hanem a bánásmódról. Arról nem is beszélve, hogy milyen lesz annak a munkának az eredménye, ami ilyen körülmények között születik meg. Azt gondolom, hogy ez tarthatatlan. Hozzá kell tennem azt is, hogy nem is feltétlenül hanyagságból gondolkoznak így hazai vállalkozók. Ők mindig is ezt látták itthon, a balatoni lángosozót a fabódéban a tömény olajszagban, a koszos kockás terítővel.

Essência étterem

Ugyanakkor nem is a lángosozók és kis piszkos étkezdék adják az ügyfeleiteket.

Ott vagyunk mi jelen, ahol óriási mennyiségben termelnek, mint a közkonyhák, kórházak, iskolák, termelőközpontok, gyárak; a másik részről viszont olyan konyhákat építünk, ahol nagyon kevés ember jelenik meg, a legmagasabb színvonalú éttermeknek dolgozunk. A középréteg hiányzik a portfóliónkból a legjobban, az alsóbb és a felső rétegben képviseltetjük magunkat.

Mi ennek a magyarázata?

Azokon a konyhákon, ahol napi tízezer adagok készülnek, elvárás a professzionalitás, hiszen nem állhat le a kiszolgálás. A felsőbb rétegben pedig presztízsberuházások zajlanak. Egy Michelin-csillagra aspiráló helyen, ahol kifinomult környezetben, üvegfal mögött csipeszelve tálalnak, mi igen jó esélyekkel indulunk.

A budapesti Pasztell étterem konyhája

Elterjedt rólunk, hogy mi csúcstechnológiával dolgozunk, ennek fejében drágák is vagyunk. Ez egy klisé, ami ellen én keményen küzdök, különböző kampányaink is vannak erre, mint a Hello Balaton és Hello Vidék. Tény és való, hogy van egy bizonyos igényszint, ami alá nem szeretnénk menni. Van egy bizonyos szolgáltatási csomagunk, ami eleve meghúz egy minőségi határt. Igaz az is, hogy amikor megversenyeztetnek minket, mi mindig a felső árszintet képviseljük. Az is biztos ugyanakkor, hogy ahol egy Coninvest-csapat volt konyhát építeni, ott később nincsen keserű szájíz. Mi csak úgy hagyjuk el a terepet, hogy mindent tökéletesen hagyunk a hátunk mögött.

Az olcsó lesz végül a drágább esete?

Pontosan. Szerencsére megéltük azt az első egy-két generációváltást, amelyeket még az jellemzett, hogy a legolcsóbbat kell felkutatni. Mára zajlott le az a folyamat, hogy megvették a középkategóriásat vagy a még olcsóbbat, ami mára kihullott alóluk, és azt gondolom, hogy most jön a mi éránk. Gyakran futunk bele olyanba, hogy kiküldjük a komplex árajánlatunkat, majd azt a visszajelzést kapjuk, hogy ők találtak az interneten olcsóbb vitrint és fritőzt, ez így nem éri meg. Egy konyhatechnológiai cég nyilván nem ezeket a tárgyakat vásárolja csak föl, hanem a többfős csapatunk ától cettig mindent elintéz, akár hossz hétvégéken is, akár éjszakába nyúlóan is, hogy a megrendelőnknek semmi gondja ne legyen a projekttel.

Kertész Mirjammal, a Coninvest Konyhatechnológia & Belsőépítészet tulajdonosával beszélgettünk

Úgy dolgoztok, akár csak a vendéglátósok?

Három ünnepnap az évben, amikor a szervizünk nem veszi fel a telefont, úgyhogy mondhatjuk így is.

Mivel lehet hatni, meggyőzni a potenciális megrendelőt arról, hogy ne az addigi keretekben gondolkodjon?

Erre kitaláltunk önálló programokat is Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestülete elnökével. 50 fős csapatokat vigyünk ki Nyugat-Európába, hogy a kinti helyszíneken mutassuk meg nekik, miként néz ki egy mai elvárásoknak megfelelő konyha. Busszal mentünk, és volt velünk a csapatokban szakács, éttermi vállalkozó, cateringes – bárki jelentkezhetett a szakmából. Kétszer vittem őket Olaszországba, egyszer Ausztriába, valamint Bajorországba. Fenomenálisan sikerült mindegyik túra. Sikerült olyan helyekre elvinni őket, kinyittatni olyan konyhákat, mint a müncheni Hofbräuhaus, az Allianz Arena vagy a Käfer Service GmbH termelőkonyhája, de voltunk sörgyárban, fűszergyárban is, Bolognában a Carpigiani fagylaltegyetemén, franciacorta és prosecco borvidéken. Tizenöt-húsz éves szakmai kapcsolatainkat vetettem be. Kiváló partnerünk az olasz Angelo Po, akik abban segítettek, hogy a Lamborghini üzemi konyhájára léphessünk be, a német Meiko mosogatógépgyártó pedig azt az összeköttetést biztosította, hogy a Käfer új konyháját mutassam be a magyar szakembereknek. Folyamatosan tolmácsoltam, vezettem a túrát, óriási szakmai élmény volt mindenkinek.

Gasztrotúra Bolognában

A későbbi lehetséges ügyfélszerzésen túl tehát edukációs is céllal is.

Hogyne. Később örömmel láttam, hogy több dolgot ellestek kint, és már így csinálják itthon. Volt, hogy csak emlékeztetnem kellett a túrán résztvevőt, hogy emlékszel, kint olyan átlátszó üveg válaszfalakat húztak fel az előkészítőben, és a séfnek az irodájában csak fel kellett emelnie a fejét, és belátta az egész sort? Ez egyetlen példa a sok közül, de élőben, személyesen tesznek igazán mély benyomást ezek a megoldások.

Fabio Lamborghini a Lamborghini tesztvezetésen

A hazai vállalkozások zöme számára ugyanakkor teljesen elérhetetlen az, ami a Lamborghini gyárban látható.

Még mindig nagy a lemaradás, persze. Az elmúlt évtizedekben lezajlott fejlődés itthon azonban fantasztikus. Folyamatosan találkozom persze a különbségekkel a nyugati és a magyar sztenderdek között. Építünk most például egy négycsillagos szállodakonyhát, és amikor vesszük át az építési helyszínt, és a német megrendelő a részletesen beszél a szigetelési rétegekről, hogy a víz soha ne szivárogjon, csöpögjön semmi mögé, akkor sajnos én is csak szét tudom tárni a kezem, ő ugyanis most építtet először Kelet-Európában. Nálunk más a mérce, mi pedig igyekszünk nagyon sokat tenni azért, hogy emeljünk a színvonalon.

A Covid-okozta krízis megkerülhetetlen tény. A legtöbb interjúalanyunk szavait áthatja az aggodalom és az apátia. A te szavaidból mégis erő és bizakodás sugárzik.

Rengeteget dolgozunk azóta. Tudatosan törekedtünk arra, hogy újragondoljuk a dolgokat, és amiben jelenleg csak lehetséges, fejlődni tudjunk. A nagytakarítástól kezdve a számítógépes archívumokban, régi dossziékban, az alkatrészraktárunkban és szervizfurgonjainkban való rendet rakásig ezer dolgot csináltunk meg az elmúlt egy év passzívabb időszakai alatt. Minden veszteség és nehézség ellenére igyekeztünk úgy tekinteni ezekre a hónapokra, mint egy soha vissza nem térő alkalomra, egy kis pihenőre az óriási hajtás után. Tisztában vagyok vele, hogy ez anyagi kérdés is. Mi az elmúlt évek alatt kinőttük a budaörsi telephelyünket, amit egy volt családi házból alakítottunk ki, jövőre pedig kiköltözünk a sóskúti ipari parkba. Itt egy hatalmas, közel 400 négyzetméteres, egybefüggő multifunkcionális teret tervezünk, ahová akár egy pódiumot is felhúzhatunk lelátóval, kihangosítással, ahová akár ötven főt is le tudunk ültetni egy színpadi látványkonyha elé, és előadásokat tudunk tartani. Nagyon régóta szerettem volna ezt megvalósítani, abban is gondolkodom, hogy neves külföldi séfeket lássunk vendégül. A pandémia elindított minket egy új iránykeresésben is, amivel hamarosan megmutatkozunk a közönség előtt, ami nem más mint, a most oly felkapott street food és grill ételek igényes gépesítése. Mi igyekszünk előre nézni és előre dolgozni, hogy amikor rendeződik a helyzet, megújult erővel vághassunk bele az új munkáinkba.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram