Ansel Mullins az Egyesült Államokból költözött Isztambulba, hogy notesszal, fényképezőgéppel és jó étvággyal felfegyverkezve egye végig magát a városon. Az Istanbul Eats című blog és könyv szerzőjét, a Culinary Backstreets gasztroséták kiötlőjét, a SAVEUR Magazin az év gasztrobloggerének választotta. A blog Törökország különböző régióinak kultúráját, embereit mutatja be, az ételeiken és éttermeiken keresztül.
Hogy lett önből isztambuli lakos?
Eredetileg chicagói vagyok, a feleségemmel érkeztem ide és mindkettőnket rabul ejtett a város. Eddig minden szilveszterkor azt gondoltuk, lehet, hogy ez lesz az utolsó évünk itt. Ennek már tíz esztendeje.
Mi késztette a blogírásra?
Nagyon szeretünk enni, és ebben a témában komoly tapasztalatokat szereztünk Isztambulban. Sokan ki sem mozdulnak a Kék Mecset–Bazár–Aranyszarv-öböl háromszögből, pedig nagyon izgalmas helyek és még izgalmasabb emberi történetek bújnak meg a mellékutcák homályában. A társammal, Yigal Schleiferrel rájöttünk, hogy erről még nem írt senki komolyabban. Ezután tudatosan kerestük az ismeretlen étkezdéket, ahová csak az ott élők járnak és ebéd vagy vacsora közben sokat beszélgettünk a tulajjal – aki legtöbbször szakács és pincér is volt egy személyben. Rengeteg érdekes és különös sztori tárult fel, innen már csak egy lépés volt formába önteni ezeket.
Mi a blog üzenete?
A blog célja, hogy teret biztosítson a helyi kifőzdéknek, lokantáknak, melyeket a nagy programszervezők és útikönyvek figyelembe se vesznek. Isztambul tele van csodás látnivalókkal, de a várost, sőt az országot leginkább a konyhája által lehet megismerni. Az Istanbul Eats-et útmutatónak szánjuk azok számára, akik hozzánk hasonlóan a város valódi arcára és ízeire kíváncsiak. Szeretnénk hitelesen bemutatni Isztambul rendkívül sokszínű gasztronómiáját az utazóknak és rávilágítani azokra a helyekre, melyeket maguktól nem biztos, hogy megtalálnának.
Nem tart attól, hogy ezek a helyek elveszítik eredetiségüket, ha a turisták tömegesen elkezdik látogatni őket?
Valóban, a blognak köszönhetően megnőtt ezeknek az egyébként teljesen ismeretlen helyeknek a látogatottsága is, és ez jó dolog. Turistarohamról szó sincs, egyelőre a tulajdonosok csodálkoznak, hogy japán turisták jelennek meg a kifőzdéjükben, melyet addig csak teherautósofőrök vagy helyi kereskedők látogattak. Inkább megerősíti őket abban, hogy jó a hagyományos út, amin járnak.
Az angol és török nyelvű blogot az Istanbul Eats – Exploring the Culinary Backstreets című zsebkönyv követte, majd Ansel ötlete nyomán kóstolókkal gazdagított gasztrosétákat szerveztek. Mullins szerint a gasztroturizmus feljövőben van és egyre többen fognak útnak indulni azért, hogy valamit megkóstoljanak vagy megnézzék, hol és hogyan készül.