Hirdetés
Hirdetés

"Ideje kilépni a kényelmesből" - augusztus 19-én Restaurant Day Magyarországon is

SZERZŐ: Mihály Kamilla
2012. augusztus 14.
A Helsinkiből induló Restaurant Day idén először jegyez magyarországi résztvevőket, az esemény hazai kommunikációját biztosító Sipos Melindával arról beszélgettünk, hogyan nyithat éttermet bárki egy nap erejéig, és milyen vonzatai lehetnek mindennek.
Hirdetés

A Helsinkiből induló Restaurant Day idén először jegyez magyarországi résztvevőket, az esemény hazai kommunikációját biztosító Sipos Melindával arról beszélgettünk, hogyan nyithat éttermet bárki egy nap erejéig, és milyen vonzatai lehetnek mindennek.

A tavaly először Helsinkiben megrendezett mikrorendezvényből egy világszerte adaptált sikersztori lett, szerinted minek köszönhető ez a népszerűség?

Ennek biztosan több oka is van. Az egyik nyilvánvalóan az étkezéshez, az evéshez és főzéshez kapcsolódó közösségteremtő hatás, az alacsony belépési küszöb: az emberek szeretnek enni, kóstolni, vendégségbe menni. Olyan ez mintha ezen a napon bárkihez mehetnénk vendégségbe. Ugyanakkor fontos szempont a személyesség, hogy látod, netán ismered azokat, akik készítették az ételt, beszélgethetsz velük a főztjükről, vagy bármi másról. Az árak is ehhez igazodnak, Finnországban a szolgáltatás általában nagyon drága, a Restaurant Day, ha csak egy napra is, de alternatívát nyújt, hiszen a forgalom becsületkassza alapon, illetve jelképes bekerülési árakon bonyolódik. Rengeteg érdeklődőt hoz a városi terek, illetve a magántereink újszerű használata is, annak az íze, hogy az ember csinál valamit a szűkebb környezetén kívül, és ezzel hatással van. És hát a fotókat elnézegetve van egy erős fesztivál, "a miénk itt a tér hangulata" is.

Hirdetés

Elég toleránsak vagyunk egy ilyen esemény lebonyolításához?

A puding próbája az evés, meglátjuk augusztus 19-e után. Illetve én hiszem, hogy igen, kialakult már egy olyan réteg, aki érti az ügy lényegét, és pozitív vagy akár nevelő hatással tud lenni.
A RD teljességgel alulról szerveződő jellege miatt a Based on Pig kutatói formációval csak a kommunikációt segítitek. Több olyan ellenvetést hallottam, hogy a szervezés nem elég butabiztos, erősebb mentorálásra lenne szükség. Ti miben tudjátok segíteni a jelentkezőket?
Mi közvetítjük az üzenetet, az ötletet, a felmerülő kérdésekre igyekszünk legjobb tudásunk szerint válaszolni, biztatni, bátorítani a résztvevőket, hírverést csinálni neki. Mi magunk is csatlakozunk, hogy első kézből szerezzünk tapasztalatot, és persze mert hiszünk benne. Ugyanakkor azért sem szeretnénk túl nagy szerepet vállalni, mert a rendezvény lényege, hogy az embereket a saját motivációjuk hajtsa, és amellett, hogy ez jó móka, a felelősséget is tudják vállalni. Itt az ideje kilépni a kényelmesből, nem kell, hogy minden butabiztos legyen. De ahogyan az előző kérdés kapcsán, itt is csak azt tudom mondani, hogy okosabbak leszünk vasárnap után.

A RD szabályzata nem irányítja a helyszíneket, az instant éttermek éppúgy nyílhatnak magánlakáson, mint köztereken. Valóban nyílhatnak? Szükség van bármiféle engedélyeztetésre, vagy a RD ennyiben meghagyja magának a spontaneitás jogát?

Számos paramétert be kell tudni lőni egy átmeneti étterem üzemeltetéséhez is. A nehézséget nem feltétlenül a nagy számokban gondolkodás, hanem a számok ismeretének hiánya jelenti. Meg tudjátok becsülni, hogy nagyjából milyen érdeklődéssel számolhatnak a listázott vendéglátók?

Ezt nekik kell megbecsülniük. Nagy segítség azonban, hogy amikor jelentkeznek, megadhatják, hogy mennyi lesz a hely kapacitása, ebből nekem mint étteremlátogatónak jelezve van, hogy ahol 20 fő a kapacitás, ott előre érdeklődöm, vagy nem megyek oda zárás előtt öt perccel. Minden étteremnek lehet saját FB eseménye, meghívója, és az ott érkező visszajelzésekből is lehet következtetni. Legrosszabb esetben maximum nem jutok hozzá a finom falathoz, csak a hangulathoz, és keresek egy másik helyszínt. Ez persze nyilvánvalóan ott működik igazán, ahol már több száz RD pont alakult, ahogy Helsinkiben is.

Hirdetés

Szükséges valamiféle elismervény, egységes vizuális megjelenés, ami az éttermeket összeköti?

Nem kötelező, de mi ajánljuk, hogy legyen RD logó, plusz persze saját arculat, ha van kapacitás kidolgozni. A finnek azt mondják, minél eredetibb, leleményesebb az "éttermed" stílusa, annál nagyobb sikerre számíthatsz.

A Based on Piggel a budapesti résztvevőket terelgetitek, mi a helyzet a fővároson kívüli helyszínekkel?

A Based on Pig csapat megcsinálja a maga helyszínét, ezen kívül pedig működteti a RD Budapest FB oldalt, ami nem csak a fővárosiaknak segít. Az infók általánosak és a kommunikációnk sem szűkül le Budapestre. Az első magyar regisztrált jelentkező például siófoki volt, erre külön büszkék vagyunk. Viszont mi itt élünk, illetve közösségi oldalt általában olyan városok hoznak létre, ahol arra számítanak, hogy a város rendszeres résztvevője lesz az RD-nek. Ettől függetlenül mi igyekszünk mindenről hírt adni.

A Based on Pig csapata többek között islerrel készül | fotó: Sipos Melinda

A Based on Pig csapata többek között islerrel készül | fotó: Sipos Melinda


 

A Based on Pig is nevező az augusztus 19-ei RD-en, mivel készültök? Mennyiben lesz tetten érhető a csoportra jellemző mentalitás?

Mi islert és linzert sütünk, mellé házi jeges teát kínálunk. Többek között azért, mert ezek mindegyike az élelmiszeripar által jelentősen torzult termék, és néha nem árt felidézni milyen is az igazi ízük, igazi alapanyagokból.

Kiket bátorítanál a részvételre?

Tulajdonképpen bárkit, de a türelmet és a vidámságot ne hagyjuk otthon. Itt magánemberek főznek, nem profi konyhák, ne várjuk, hogy 1 perc alatt kiszolgálnak, és már ott sem vagyunk. Biztatnám azokat, akik haboznak, hogy legközelebb belevágjanak-e, ez ugyanis kiváló alap a tapasztalatcserére.

Minden további kérdésre itt és itt lehet választ kapni.

Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram