A Thuisbezorgd.nl a TasteAtlasra és az Instagrmra támaszkodva hozta össze a kontinensekre, és külön-külön országokra lebontott listákat, melyek a legtöbb hashtaggel rendelkező nemzeti fogásokat említik. Haladjunk a legnagyobb szórástól a mi saját kis hagymánk szívéig, és csodálkozzunk, vagy éppen bólintsunk, hogy "mi megmondtuk".
Európában a legtöbbet használt étel-hashtag a #pizza, amin nem lepődtünk meg, hiszen egyrészt pár éve óriási pizzaforradalmat élünk, másrészt több felmérés bizonyította már, hogy a világ egyik legkedveltebb étele az olasz specialitás. A #sushi követi a pizzát, Ázsiának köszönhetően. Afrikában a #shawarma megy a legnagyobbat (a fotók száma viszont elenyésző a pizzához és a sushihoz viszonyítva). Észak-Amerika is marad a sztereotípiáknál, hát persze, hogy a #burger-t jelölik meg a legtöbben. Mindegy, hogy gyönyörűen folyik-e róla a cheddar, vagy csak egy kevésbé menő, laposabb változatról van szó, szeretik megmutatni. Dél-Amerikában a #asado hasít. Ausztráliában pedig a húsos pite, azaz a #meatpie a legkedvesebb.
Ha rápillantunk az infografikára, ahol nemzetenként is felvezetik a legnépszerűbb fogásokat, látható, hogy Németországban például a #spatzle, a franciáknál a #quiche, Spanyolországban a #paella, az Egyesült Királyságban a #fishandchips a befutó. De mi vezeti a ranglistát Magyarországon?
Minket meglepett, de a #lecsó. A nyári kedvenc, a bográcsban, tűzhelyen is elkészíthető, napízű zöldségekkel parádézó egytálétel, amit minden háznál másképp variálnak. Népszerűsége töretlen, mindig az volt, de vizuálisan azért bőven találunk nála mutatósabb, csinosabb ételeket. Pláne annak árnyékában, hogy milyen szép lehet egy francia ratatouille a maga hajszálvékony rétegeivel, vagy akár egy cserépedényben tálalt, tojással kínált shakshouka is mennyire szemnek kedves látvány. De a lecsó örök, értékét nem szeretnénk alábecsülni, csupán tudjuk, hogy leginkább modern változatai lehetnek dekoratívabbak.
A #lecsót a #paprikáscsirke követi, de arányaiban 10-szer kevesebb hashtag tartozik hozzá, a Thuisbezorgd.nl szerint. A szép fényes galuska, a tejfölpettyek, a savanyúság is mind olyan körítések, melyektől még szemrevalóbb a #paprikáscsirke (nem beszélve a csirkecomb, a dobverő kontúrjáról), de eszerint a felmérés és táblázat szerint a kanyarban sincs. Következő versenyző a #pogácsa, aminél szóba jöhet az apró otthoni, a családi túrós és burgonyás, a nagyobb formátumú, vajas-sajtos, vagy a hajtogatott, irdalt tetejű tepertős is. Negyedik helyen áll a #pörkölt, mely tényleg szülhet tetszetős képeket, pláne, ha bográcsozásnál készülnek, vagy egy mély színű vadpörköltről beszélünk, roppanós savanyúval, kovászos kenyérrel. Őt követi a #töltöttkáposzta, ami bármelyik hagyományos változatával ízlésesen tálalható, szintén az elmaradhatatlan tejföllel, karéj kenyérrel, egyeseknek serclivel.
Hatodik a #halászlé, bajai és szegedi változatokban is, halfilével, haltejjel, belsőséggekkel, kis bográcsban, nagy bográcsban, gyufatésztával, még tűz fölött lobogva. Csak hetedik helyre futott be a #túrógombóc, ami, ha profin készül, aligha találunk nála ínycsiklandóbb és vonzóbb desszertet. A porcukor, az esetleges fahéj, a tejföl, a különböző habok, netán bogyósgyümölcsös kísérők mind hozzátesznek a túrógombóchoz, ráadásul az elmúlt időkben sok modern bisztró is beemelte a kínálatába, különösebb újragondolás nélkül.
Csak most jön a #húsleves, ami valójában minden vasárnap alfája és omegája, de előbb elfogy, mielőtt bárki lefényképezné. Lehetnek benne szép színes répák, kavargó cérnametélt és házi csigatészta is, de még leveshúst is szaggathatunk bele — íze és hatása mindig előrébb jár, mint az összkép. Kilencedik helyre kerül a #gulyásleves, ami meglepően hátra szorult, ráadásul a TasteAtlasban kezdetek óta a legnépszerűbb magyar fogásként szerepel. A sereghajtó a #rakottkrumpli, ami otthoni, hagyományos készítéssel nagyjából ugyanolyan esetlen is lehet, mint az első helyen álló #lecsó. Persze, léteznek belőle reprezentatív megoldások is, de itt is inkább az ízharmónia, amiért annyira kedveljük, mintsem a kinézet. Mégis sokan fotózzák, sütőbe kerülése előtt, kivétel után és tányéron is.
Megosztó téma, hogy fontos-e egyáltalán a hashtag-ek mennyisége, hogy mit tesz hozzá egy étel reputációjához az Instagram. Egyesek szerint elengedhetetlen rendezőelv ez, mások teljesen lényegtelennek tartják. Mi valahogy a kettő között állunk. Egyrészt jól tudjuk, hogy általánosítani nem lehet egy-egy fogást, hogy szép-e, vagy sem, hiszen háztartástól, séftől, étteremtől függ a milyensége, külleme is. Láttunk már nagyon dekoratív lecsót, de még vonzóbb töltött káposztát is. Másrészt, ha egy új országba utazunk, meglehet, hogy bizony rákeresünk a közösségi médiában a kedvenc, ikonikus ételekre. A kérdés nyitva marad, de lecsótól rakott krumpliig, az összes listán szereplő ételünket szívesen megmutatjuk a külföldi ismerősnek, a messziről jött barátnak. Hogy az Instán kap-e fotót ez a jelenet... azt nem ígérjük.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.