Többet hallunk vegán hamburgerről és nápolyi pizzáról, mint gyros tálról, amin nincs mit csodálkozni. Míg a vegán vonalnak komplett világküldetése van (a bevitt kalóriák mellett), a nápolyi pizzának valóságos kultusza, a remek alapanyagok mellett. De hogy is alakulnak a valós választásaink a mindennapi étkezéseink során? Több kimutatás napvilágot látott a tavasszal karanténba kényszerült lakosság ételrendelési szokásairól, három toplistát közlünk, didaktikus tanulságok nélkül.
Időről időre napvilágot látnak ételtoplisták, amelyek legkézenfekvőbb gyűjtőfelülete az online tér, ahol ha akarjuk, ha nem,
gyűlnek az adatok az életünkről, szokásainkról.
Legyen az a Google Trends kimutatása vagy ételrendelő gyűjtőoldalak statisztikája, beszédesek az eredmények, hiszen arról az országról, városról, kisebb-nagyobb közösségekről mesélnek, melyek összkeresései alapján kirajzolódik egy kép a helyiek étkezési kultúrájáról is.
2020 ezen a téren is nagyot robbantott, hiszen először a pánikvásárlásnak, a karanténnak, majd a megváltozott étterembe járási, nyaralási szokásainknak köszönhetően az étkezésünk is formálódott. Világjárvány ide vagy oda, valami azonban nem változik meg hónapok leforgása alatt: ez pedig az emberek ízlése. Mit fogyasztunk mi – és milyen ételekre nem mozdulunk?
Választásaink, ha senki sem látja
A házhoz rendelés a legőszintébb műfaj. Míg létezik az a réteg, amelynek tagjai a vélt vagy valós szociális elvárásoknak megfelelően ragaszkodik az uborkával érkező gin-tonichoz, a "mentes"-vegán süteményhez és a specialty kávéhoz akkor is, ha szíve szerint – és ha senki nem látná – egy kólát kérne jéggel, a lehető legbűnösebb sütemény kíséretében. A nagy számok persze sosem a trendi rétegről mesélnek, hanem a lakossági fogyasztásról, ez adja tehát egy közösség igazi, hamisítatlan tükörképét.
Pillantás a tengerentúlra
Lássunk először egy távolabbi példát, mégpedig a kultúránk annyi frontján példát adó Amerikai Egyesült Államokból. A tavaly 1,3 milliárd USA dollár bevételt elkönyvelő Grubhub ételkiszállító cég az államok teljes területét lefedi. Több mint kétszer annyi aktív felhasználójuk van, mint Magyarország összlakossága, ezért támaszkodhatunk a statisztikáikra, ha képet szeretnénk kapni arról, mi a menő odaát.
Mindenféle előjel és értékítélet nélkül, érdekességképpen következzen az idei top 10 rendelt étel az USA-ból.
Az étel-ital nevek mögött a népszerűségük százalékos növekedését tüntettük fel.
1. Fűszeres csirkés szendvics (rántott csirkével, ropogós bundában) «« 299%
2. Vegán hamburger (kizárólag növényi hozzávalókból) «« 291%
3. Vaníliás shake «« 273%
4. Jeges latte «« 261%
5. Chilis bab «« 228%
6. Fahéjas tekercs «« 205%
7. Chimichanga (sült töltött tortilla) «« 195%
8. Burrito marhahússal «« 181%
9. Burgonyás taco «« 169%
10. Tárós-tejes tea (a táró Ázsiában honos gumós növény) «« 168%
Amerikában egyértelmű a mexikói konyha intenzív behatása. Nálunk sem ismeretlen a csilis bab, a taco vagy a burrito, de slágernek nem nevezhetők. Évek óta cikkez róla a média, minket is beleértve, a vegán ételek térnyeréséről, izgalmas "műhús"-kísérletekről, vegán street foodról, de az biztos, hogy jó ideig nem fogják a babpogácsás burgerek és szejtánvirslis hotdogok leverni az asztalról a poharat.
Szembeötlő, hogy az USA-ban nagyobb kultúrája van az italok rendelésének, ami Magyarországon egyelőre nem jellemző. Míg az amerikai behatás megérkezett hazánkba is a Starbucks-kávés poharakkal való pózolásban, az egyáltalán nem elterjedt, hogy shake-et, teát és a többit rendeljünk házhoz, ahogyan még a karantén hónapjaiban sem volt jellemző, hogy péksüteményt (mint a fahéjas csiga) rendeltünk volna, habár kézműves pékségek beszámoltak a jelenségről.
Gyros tál, palacsinta, Hawaii pizza
Az egyik nagy hazai ételrendelő cég áprilisi adatai szerint ezek voltak országosan a legnépszerűbb ételek, avagy
a magyarok kedvencei:
1. Gyros tál
2. Palacsinta
3. Hawaii pizza
4. Magyaros pizza
5. Rántott sajt
És ha nem hinnénk az egyik cégnek, íme, egy másik nagy kimutatása a 2019-es év rendeléseinek összegzésével:
1. Hasábburgonya
2. Gyros
3. Hawaii pizza
4. Magyaros pizza
5. Sajtburger
Érdekes megfigyelni, hogy a magyar komfortételeket egyedül a palacsinta képviseli, a vendéglős retró klasszikusok közül pedig csak a rántott sajt van jelen. Közös bennük, hogy mindkét ételt jelentősen megviseli a csomagolás, utaztatás.
Az utcai büfék bajnoka az online térben is az, a gyros ár-érték aránya nagy valószínűséggel sokat nyomhat a latba. Azt pedig harcedzett gasztromegfigyelőkként is kisebb meghökkenéssel vettük tudomásul, hogy a mémszerűen sok poénkodásra okot adó Hawaii pizza letaszíthatatlan a dobogóról.
Ha nem is ezt instázzuk, és nem is ezt dobjuk fel Facebookra, valójában ezt esszük mi, magyarok.
A Dining Guide szerkesztőségének munkáját SAMSUNG okostelefonok segítik 2024-ben.