Hirdetés
Hirdetés

Gerendai Károly nem „méregzöld”, de új projektjével határozottan zöldül

SZERZŐ: Tardi Zsuzsanna
2022. május 16.
„Természetesen bennem is van klímaszorongás, és az eddigi vállalkozásaimban is igyekeztünk környezettudatos megoldásokat keresni, de azt gondolom, hogy egy vállalkozó akkor tehet a legtöbbet a fenntarthatóságért, ha olyan dologba fektet, ami valós megoldást jelent” – mondta el a beszélgetésen Gerendai Károly.
Hirdetés

Korábban beszámoltunk róla, hogy Gerendai Károly, az első hazai Michelin-csillagos étterem, illetve több más vendéglátóegység és élményhelyszín tulajdonosa úgy döntött, hogy 100 millió forinttal részesedést vásárol a BiBo Franchise Kft-ben. A hír sokaknak felkeltette az érdeklődését, így az üzletember úgy döntött, hogy egy háttérbeszélgetés keretében Juhász Andrással, a Cleaneco alapítójával, Kertész Balázs okleveles környezetmérnökkel, környezetvédelmi tanácsadóval, a Hulladékvadász.hu üzemeltetőjével és Dr. Tábi Tamással, a BME Polimertechnika Tanszékének egyetemi docensével megvilágítja döntése indokait és jelentőségét.

„...nagyon figyelemreméltó, hogy a BiBo termékek hatásfoka semmivel sem kisebb a nem környezetbarát tisztítószerekénél, és egy olyan rendszert dolgoztak ki, mely lehetővé teszi, hogy az árak is abszolút versenyképesek a hagyományos, környezetet terhelő termékekkel. A BiBo termékeinek nincs környezettudatossági felára.” (Gerendai Károly)

Hirdetés

Ma már szinte lehetetlen úgy végig tekinteni a különböző média tartalmak között, hogy rövid időn belül ne botlanánk bele valamilyen a környezettudatossággal vagy a klímaváltozással, az ökológiai katasztrófahelyzettel kapcsolatos tartalomba. A természettudatosságra való érzékenyítés sokszor egyáltalán nem visszafogott, hanem nagyon is tudatos és agresszív marketingként talál ránk, ennek pedig talán az is az oka, hogy a Gerendai Károly által csak „méregzöldekként” emlegetett aktivisták, akik egy-egy ilyen kampány mögött állnak tisztában vannak vele, nem könnyű rávenni az embereket a változásra.

Fotó: BiBo • Cleaneco Dunakeszi

Másrészről viszont divatossá is vált így gondolkodni, oda figyelni a környezetünkre, ezért sok cég csatlakozik hasonló kezdeményezésekhez. Olyan vállalkozást már ritkábban találunk, melynek tulajdonosa nyíltan felvállalja, hogy korábban azért nem szimpatizált a zöld megoldásokkal, mert a bevett módszerekkel ellentétben elképesztő felárat kell fizetni értük. Magyarország legismertebb gasztrovállalkozója, Gerendai Károly habár keresi az ökotudatos megoldásokat, nyílt lapokkal játszik: eddig túlzónak találta azokat a költségeket, amit a zöld működés kívánt volna meg a Costestől. Most azonban sikerült találnia egy olyan magyar céget a piacon, akik bár ökológiai úton lebomló tisztítószerek és eszközök gyártásával és forgalmazásával foglalkoznak, mégis egy környezet kímélően vezetett háztartás vagy vállalkozás esetében is megfizethető árakkal operálnak.

Fotó: BiBo • Cleaneco

A BiBo egy magyar cég, amely egy kis garázsból indulva 2011-ben, 11 év alatt odáig jutott, hogy önerejéből, közpénz nélkül felépített egy saját üzemet, ahol a világon is egyedülálló, a fenntartható vendéglátásban is alkalmazható megoldásokat fejlesztett ki és gyárt a környezettudatos termékek és csomagolások területén. Viszont kevesen tudnak még róla. Azzal, hogy a Sziget alapítójaként is ismert Gerendai Károly úgy döntött, 20%-os részesedést vásárol a BiBo Franchise Kft.-ben nem csak saját vállalkozásainak megreformálása volt a célja, de az is, hogy felhívja a figyelmet erre példátlan kezdeményezésre, mielőtt más, már a piacon régebb óta működő multik a sajátjukként prezentálnák a vásárlóiknak a BiBo termékeit. A történelem során legalábbis nem ez lenne az első eset, hogy ellehetetlenítenek egy feltörekvő, de egyelőre még kevésbé a vásárlók köztudatában élő vállalkozást.

Fotó: BiBo • Cleaneco

A BiBo legismertebb márkája a Cleaneco, amelyet nem csak környezettudatos vállalkozások, de háztartások is használnak itthon. A Cleaneco mellett a BiBo által forgalmazott többi termékről is általánosan elmondható, hogy a gyártás, a használat és a lebomlás során is környezetkímélő, természetes úton lebomló termékekről van szó. Ez azt jelenti, hogy a csomagolásuk újrahasznosítható vagy komposztálható: tehát nem kell azzal a hatalmas ökológiai lábnyommal számolunk a használatukkor, amelyet más, nem ökológiailag lebomló környezetbarát termékek csomagolása esetében illene figyelembe vennünk. A BiBo körforgásos rendszerében a termékeket elektromos autóval szállítják ki a partnerekhez, majd gyűjtik be tőlük a használt csomagolásokat, amikből később komposzt készül. A cég termekéinek csomagolása azonban akkor sem károsítja visszafordíthatatlanul a környezetet, ha a lakossági felhasználók csak a kommunális hulladékban találnak neki helyet, hiszen a gyártok tisztában vannak vele, nem lehet mindenkit ökotudatosságra nevelni, ezért ők próbáltak alkalmazkodni áruikkal a legrosszabb lehetőségekhez.

Fotó: BiBo • Cleaneco

A cégen belül hosszú kutatómunka eredménye az, hogy rátaláltak PLA-ar (politejsav), amely nem más, mint egy kukorica alapú hőre lágyuló poliészter, amelyből a cég termékeinek is a csomagolása készül. A PLA-t a legszélesebb körben a 3D nyomtatásban használjak, de 2010-től ez egy egyre népszerűbbé váló bioműanyaggá vált, ami azért olyan közkedvelt, mert megújuló erőforrásokból gazdaságosan állítható elő. Habár a bioműanyag kifejezésben érezzük az ellentmondást, mégis valóban ez talán, ami a legjobban kifejezi a PLA tulajdonságait.

Fotó: BiBo • Cleaneco

A BiBo által készített flakonok pedig azért lehetnek nemzetközi szinten is igazán innovatívak, mivel a gyártónak sikerült a PLA tulajdonságait úgy megváltoztatniuk, hogy azok tökéletesen illeszkedjenek az általuk forgalmazott fő árucikkek, a tisztítószerek és fertőtlenítőszerek tárolásához. A kínálatuk emellett pedig még mosó- és mosogatószerekből, valamint baba termékcsaládból áll össze.

Fotó: BiBo • Cleaneco

A BiBo termékeit jelenleg a legkönnyebben a saját honlapjukról, a BiBo – the eco lifestyle shop webáruházából lehet beszerezni, de ezen kívül két üzletet is működtetnek, az egyiket Dunakeszin, míg a másikat Baján. Azonban hamarosan a Budapestiek is beszerezhetik majd személyesen is kedvenc BiBo termékeiket, mivel harmadik boltjukat a Gozsdu Udvar vonzáskörzetében nyitják majd meg.

 

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram