Hirdetés

Legutóbb egy masszív bokaficam okán került elő egy csomag zöldborsó a fagyasztóból. Gyakran felbukkan megszokott, konyhai szerepében is. Rá tudnék tenni egy közepes összeget arra, hogy mindenkinek lapul egy csomaggal a fagyasztójában. A zöldborsó a legnépszerűbb fagyasztott élelmiszer azóta, hogy a húszas években Clarence Birdseye rájött: ha a borsószemeket fagyasztás előtt rövid ideig forró vízben blansírozzuk, élénkzöld színüket képesek hosszasan, jégbe zárva is őrizni.

Hirdetés

Clarence Birdseye a modern zöldségfagyasztás ősapja, akinek tapsot érdemel találmánya, amivel túlzás nélkül forradalmasította az alapanyagokkal kapcsolatos elképzeléseinket.

Godoljunk csak bele, hogy eleink mennyit kísérleteztek, hogy a szezonális termékek frissességét valahogyan megőrizzék. Aszalás, befőzés, az almák újságpapírba csomagolása egyesével, a zöldség elvermelése télire homokba, a dinnyehéj lemeszelése és hűvös pincében tárolása, hogy tavaszig élvezhető legyen – ezek a tevékenységek mind ezt a célt szolgálták.

A fagyasztás egy kiváló vitamin- és ásványianyag-megőrző tartósítási eljárás. A modern alkalmazásához azonban a teljes folyamatot ki kellett egyszer valakinek találni, a technológiától a csomagolásig, és bármennyire egyszerűnek is tűnik, ez komoly munka volt. Birdseye kíváncsi és nyughatatlan embernek számított, fel is épített egy új üzletágat, mely mára 240 millió dolláros, globális biznisszé vált.

Fiatal éveiben Újfundland és Labrador terlületén dolgozott, így volt alkalma megfigyelni, hogy a különösen hideg területen hogyan vészelik át a kemény mínuszokat az egyszerű körülmények közt élő őslakos eszkimók,

akiknek arról szólt az életük, hogy túléljenek tavaszig, miután vége a halászati szezonnak. A hidegben sokáig elállt, amit kifogtak.

Birdseye később az Egyesült Államok Halászati Szövetségéhez került, ahol bevezette, hogy a halakat a piacig megtett úton hűtött konténerben szállítsák, így frissebbek maradnak és jobban el is lehet őket adni. Ám a frissen fogottakhoz nem volt így sem hasonlítható a minőségük. A fagyasztással kezdett kísérletezni.

Ahogy a jég széles körben elérhetővé vált, a fagyasztás is fejlődni kezdett. Ha a folyamat lassú volt, kiábrándító eredmény született: gusztustalanul megfolyt, jégtömbbe összeállt holmik. A túl lassan lehűlö termékekben nagyobb méretű jégkristályok keletkeztek, melyek szétroncsolták az anyag szerkezetét.

Így azok felolvasztva elég hervasztóan néztek ki.

1826-ban már volt fagyasztott áru a halpiacon, de nem aratott nagy sikert. Birdseye-t nem hagyta nyugodni a gondolat, hogy lehetne ezt jobban is csinálni. Az eszkimók gyorsfagyasztásos módszere jutott eszébe, amihez ki is dolgozta egyedi módszerét. Nem ezt egyedül – volt vagy kétszáz találmánya emellett. 1923-ra megalapította a General Seafood Company nevű vállalatát.

Meg kellett oldania a csomagolás problémáit is, és ebben is sikerült új területre tévedni. Ne maradjon benne levegő, bírja a nedvességet, feliratozható legyen. Létezett már a franciák találmánya, a celofán, de az rendesen elszottyosodott használat közben. Birdseye a DuPont céget kérte fel, hogy hozzák létre a vízhatlan verziót. Ezt jó ideig csak Birdseye vállalata használta csomagolásra, mielőtt robbanásszerűen népszerűvé és általánossá vált.

1927 nyarán több mint ezer tonna tengeri herkentyű hagyta el a gyár futószalagjait. A nagykereskedőknél és az üzletekben innentől terjed el a fagyasztók intenzív használata, Birdseye cége pedig kiterjesztette a feldolgozást a zöldségekre és egyéb alapanyagokra is. A fagyasztott élelmiszer az emberek fejében korábban egyenlő volt a siralmas minőséggel,

szezonon kívüli zöldségeket vagy az óceántól távoli, belső területeken tengeri halat fogyasztani azonban komoly luxusnak számított.

A nagyobb szupermarketek és a méretes, folyosónyi frigók megjelenésével a fagyasztott élelmiszerek is egyre általánosabbá – és népszerűbbé váltak. Birdseye nem csak az emberek fejében lévő képet változtatta meg, és nem csak magának csinált óriási biznisz, ráadásként az amerikai hűtőgépgyárakat is felvirágoztatta.

FACEBOOK TWITTER GOOGLE PLUS