Hirdetés
Hirdetés

Finn példa: Kidobás helyett “boldog órák” az üzletekben

SZERZŐ: Méhész Zsuzsa
2019. október 7.
Happy hour. A bárok elé kitett táblákon általában a nap vendéglátós szempontból leggyengébb részében próbálják kedvezményekkel becsalogatni a vendégeket. A finn 900 S-Market vásárlói számára is boldog órák kezdődnek este kilenctől éjfélig: minden áldott nap nagy kedvezménnyel kínálják a szavatosságukat másnap elveszítő élelmiszereket. A kidobás helyett. 
Hirdetés

Rendszeresen és következetesen ehhez szoktatva a hozzájuk járókat. Az üzlet egy kétéves kampányt tervezett meg, mely során szeretné elérni, hogy a lehető legkevesebb élelmiszer kerüljön a szemétbe. Ezt az elemét Happy hournak nevezték a bárok gyakorlatának mintájára. 

Nálunk is kiszórják sokszor a leértékelt pultra a hasonló termékeket az üzletek. Finnország abban más, hogy ott az élelmiszerpazarlás közügy, beszédtéma és politikai kérdés. 

Helsinkiben a Vallila nevű munkásnegyed vásárlói pontosan tudják, hogy ha spórolni szeretnének, kimondottan abban a három órában érdemes megjelenni az üzletben a bevásárlókosaraikkal. 

Az S-Market húzásával mindenki jól jár: az üzlet, a vásárlók és a környezet is. A csökkentett árú termékek 30-60 százalékkal olcsóbban vihetők. Az üzlet bevételt csinál abból, ami pár órán belül a konténerekbe kerülne – ráadásul a hulladékkezelésért még fizetnie is kellene. 

A jóléti országokban sok helyen a megtermelt élemiszer mintegy egyharmada kerül kidobásra vagy tönkremegy. A kidobott élelmiszerek rothadása következtében keletkező metángáz pedig károsabb a környezetre, mint az autók által termelt szén-dioxid. 

Vannak, akik halálra aggódják magukat azon, mekkora a karbonlábnyomuk, de gondolkodás nélkül dobják a szemetesükbe a fonnyadt, fel nem használt zöldségeket vagy az ételmaradékot a konyhájukból. A saját élelmiszerpazarlásunk mérséklése kis lépésnek tűnik, de sokkal hatékonyabb, közvetlenebb módon ható környezetbarát megoldás, mint a “jóembervagyok-akciók”, amikor például távoli országok jól kommunikált problémáira küldünk egyszeri adományt. A szokásaink átalakítása még akkor is nehezebb feladat, ha nem gyökeres változásra törekszünk, csak jobban átgondoljuk a fogyasztási beidegződéseinket.

Forrás.

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram