Hirdetés
Hirdetés

Feszes formalitás helyett lényegi üzenet: a 2 Michelin-csillagos Hiša Franko új egyenruhái

2021. augusztus 9.
A szlovéniai Hiša Franko a márkaépítést épp olyan eleganciával és profizmussal űzi, mint a gasztronómiát. Aktuális újításuk is tovább emel a szépen kitalált összképen, és mint minden Ana Roš körül, az új uniformisoknak is üzenete van.
Hirdetés

Ana Rós, Szlovénia séfcsillaga Matea Benedetti divattervezőt kérte fel a ruhák megalkotására, a munkában pedig ő is részt vett. A szintén szlovén Benedetti aktív környezetvédő is a ruhatervezés mellett, márkája – kissé szerencsétlen magyar megfogalmazásban – etikusan működő luxusbrandként van jelen a piacon. A túlpörgetett ruhaiparban éhbérért dolgoztatott munkások, a kontinensek közötti szállítmányozás okozta környezetterhelés, és a fast fashion márkák okozta óriási szeméttermelés együttese a legsürgetőbb problémák, amelyeket meg kell(ene) oldani a ruházkodásunk kapcsán, és közel sem fedi le a teljes textil- és ruhaipar egészség- és környezetkárosító hatásainak összességét.

Fotó: Primož Lukežič @Hišo Franko Facebook

Fotó: Primož Lukežič @Hišo Franko Facebook

Ana Rós és Matea Benedetti gondolkodásának közös metszete egyértelmű: a lokális erőforrások használata, a helyi termelés és fenntarthatóság alapelve hatja át mindkettejük munkásságát. A Finedininglovers beszámolója szerint a közösen kreált kollekciót a Hiša Frankóban rendezett divatbemutatón láthatta először a közönség, és láthatja a továbbiakban is bármikor, ha az étteremben vendégeskednek. Az új egyenruhák anyaga "poli-" előtagú műanyagok helyett organikus, és fenntartható forrásból származnak.

A virágos, növényes nyomatokat a környező erdők-mezők természetes flórája és a termesztett zöldségek-gyümölcsök ihlették, sőt

a vadnövényeket is felsorakoztató éttermi menü alapanyagai között is szerepelnek a ruhák mintái.

Fotó: Primož Lukežič @Hišo Franko Facebook

Fotó: Primož Lukežič @Hišo Franko Facebook

Magyar szál a Hiša Frankóban

Májusban készítettünk interjút Ogl Mária jogászból lett sommelier-vel, akinek új elkötelezédéséről örömmel adtunk hírt:

"Ogl Mária (...) a gasztronómiával szorosan összefonódó története az Innio étteremben kezdődött, beszélgetésünk apropója pedig új munkahelye, amit Budapest helyett a szlovén Soča folyó völgyében kell keresni. Ana Roš és Valter Kramar séf-sommelier étteremtulajdonos házaspár étterme, a Hiša Franko 2020-ban egyből két Michelin-csillagot kapott, Marcsi pedig a közelmúltban csatlakozott a csapathoz."

"Az éttermek, ahol dolgoztál, mind a farm-to-table-koncepcióját követik. Mit jelent számodra a természetközeli gasztronómiai szemlélet?

Ogl Mária: Fontos, hogy ne azért kövessek valamit, mert az népszerű, hanem azért, mert belülről fakad, igazi és őszinte. Én ezért jöttem a Hiša Frankóba. A farm to tableeszméje a konyhában ennek a világszemléletnek, ennek a zsigeri hitnek a része. Nem kell magyarázni a natúrborok koncepcióját, mert magától értetődik, hogy kizárólag őszinte borokat választunk. Csak olyan ételekkel dolgozunk az étteremben, amik igaziak."

(Az Ogl Máriával készült teljes interjú itt olvasható.)

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram