Érzéki örömök - Kulináris utazás a Harrods Food Hallja

SZERZŐ: Nagy Ramóna
2023. március 13.
a Lounge rovat
támogatója a
A Harrods a vásárlás Mekkája. Mohamed Al-Fayed egykori tulajdonos szerint különleges hely, amely örömet okoz az embereknek.
Hirdetés

Mit nyújthat ma a gasztronómia és az étkezés iránt érdeklődőknek egy olyan patinás áruház, amely egykor arról is híres volt, hogy elefántot vagy kokaint árult? Angliában elsőként telepítettek ide mozgólépcsőt 1898-ban, olyan megrázkódtatást okozva ezzel a vásárlóknak, hogy a tetején szíverősítővel kellett kínálni őket. Története során egyszer porig is égett, de romjaiból felépülve még fényesebben tündökölt, a vásárlásnak pedig máig egyik kihagyhatatlan állomása a brit fővárosban. 

Harrods / Fotó: Facebook

A válasz viszonylag egyszerű, mindenből csak a legjobbat, legszebbet, legfrissebbet. Akár élelmiszerekről, akár dizájner termékekről legyen szó, a Harrods kimerítő gyűjteménye mindannak, amit ma luxusnak nevezünk. Kizárólag prémium minőségű áruttartanak, legyen az csak egy alma, egy csomag kávé vagy éppen egy szelet steak. 100 ezer m²-ével ugyan nincs a világ legnagyobb alapterületű üzletei között, a leghíresebbek között biztosan örökös helye van.  Nem véletlenül kihagyhatatlan úti cél: a csábítóan kínált holmik garmadának képtelenség ellenállni, hiába az eget verő árak, a Harrodsba naponta 300 ezer ember tér be vásárolni.

Fotó: Facebook

Kevés olyan áruház van a világon, amely több mint 150 éve folyamatosan működik. Alapítója, Charles Henry Harrod egykor pici tea és élelmiszerboltot nyitott, de üzlete néhány évtized alatt virágzó kereskedéssé nőtte ki magát, ahol gyógyszert, parfümöket és ruházatot is árultak. Harrod kereskedői és vendégbarát üzletpolitikáját az őt követő utódoknak és későbbi tulajdonosoknak is minden bizonnyal sikerült megőrizniük, ez lehet annak a töretlen sikernek a kulcsa, ami napjainkban már évi 15 millió vásárlót eredményez.

Az épület lassan 120 éve áll jelenlegi helyén, London Knightsbridge negyedében. A Harrods mottója a kezdetektől fogva Omnia Omnibus Ubique, ami magyarul körülbelül annyit tesz: mindent, mindenkinek, mindenhol. Noha a Harrodsban tényleg bármit megtalálunk, arculata mára összeforrt a luxussal és ez nem csupán a dizájner-termékekre vagy ékszerekre vonatkozik.

Fotó: Facebook

Az épületben hatalmas élelmiszer-részleg terül el, ahol a pultokban csak csúcsminőséget találunk. Az óriási, úgynevezett Food Hall kisebb csarnokokból áll össze. Ezek egyike a Fresh Market Hall, ahol elsősorban friss élelmiszereket vásárolhatunk az egzotikus gyümölcsöktől és zöldségektől kezdve a sajtokon át egészen a prémium húsokig. Találunk itt szicíliai citromot, rambutánt, fügekaktuszt és ha szezonja van, tropeai édes hagymát vagy éppen kék héjú tököt. 

Fotó: Facebook

A Roastery and Bake Hallban mindig ínycsiklandó illatok terjengenek: itt van az épület sütödéje, ahol csodás kenyerek, perecek, scone-ok, minitorták és fánkok sokaságát készítik nap mint nap. S hogy a vásárlókat ne csak az illatok navigálják az élelmiszer-paradicsomban, minden fél órában csengő jelzi, hogy kisültek már a kalácsok. De nincs messze innen a cukrászsütemények pultja sem, ahol szívdobogtatóan szép desszertek sorakoznak: pehelykönnyű eclaire-fánkok, változatos krémes-réteges édességek vagy éppen -ahogy ők maguk hirdetik- dekadens csokoládés sütemények. A még mindig népszerű délutáni tea szertartásához természetesen nem csupán kísérőket kínálnak, teából is exkluzív választékot tartanak: megvásárolhatók itt a híres East Indian Tea Company termékei is, de egyedi keverékeket is készítenek, ha arra van igény.

2017-től kezdődően a Harrods teljes körű felújításon esett át. A legnagyobb átalakítást a Food Hall részlegen végezték, és a négy évig tartó munka után 2021-ben nyitották meg a Chocolate Hallt, ami nem csak a világ prémium csokoládékészítőinek portékáit kínálja, hanem a Harrods saját csokoládémestereinek alkotásait is. Ráadásul élőben figyelhetjük a munkafolyamatokat, mintha csak egy csokoládészínházban lennénk.

Fotó: Facebook

A Fine Wine and Spirits részlegen találjuk az alkoholokat házban, ez körülbelül 1400 palack bort és 400 féle szeszesitalfajtát jelent. A kezdő kóstolók és a kifinomult, határozott ízlésű vásárlók is jó helyen kérnek tanácsot, ha a Harrods szakértőihez fordulnak, sommelier segít a választásban.

Amennyire hangsúlyos az üzletpolitikában a csúcsminőségű élelmiszerek eladása, annyira jelentős az itt található éttermek jelenléte is. Minden szempontból igen széles skálán mozog a kínálat. Két brit sztárséf, Gordon Ramsay és Tom Kerridge is éttermet működtet a Harrodsban. A több Michelin-csillagos éttermet is irányító Ramsay egy prémium burgerezőt nyitott itt, ahol olyan különlegességeket kínálnak, mint a garnélás-homáros vagy a vegetáriánus burger, amit portobello gombával készítenek.

Fotó: Facebook

Találunk ázsiai, közép-keleti, brit, olasz és persze északi ihletésű konyhát is a házban. Az épület legtetején nyílt meg például Björn Frantzén étterme, a Studio Frantzén. A Svédországban három Michelin-csillagot szerzett étterem, a Frantzén séfjének ázsiai ihletésű konyhája egy késő estig nyitva tartó, fantasztikus tetőterasszal rendelkező hely, ami térben is egészen újszerűen igyekszik szolgálni a minél magasabb gasztroélményt. A helyiség közepén egy nyüzsgő étkező helyezkedik el, amelyet meghitt fülkék, és egy privát étkező szegélyeznek, de a konyhapultnál is helyet foglalhatunk, ahonnan egészen közelről láthatjuk, hogyan készülnek az ételek. A konyhát Marcus Rohlen vezeti, az étlapon olyan fogásokat kínálnak, mint a füstölt csontvelővel érkező porterhouse-steak, a homár curry, valamint a fürj szárított lucfenyővel, méhpollennel és vaníliás-fekete borsos szósszal.

Fotó: Facebook

A Harrodsnak tehát nem csak gazdag múltja és jelene van. Úgy tűnik, biztosított a jövője is, hiszen egyre bővíti szolgáltatásait, segítenek, ha otthon szeretnénk kipróbálni egy különleges alapanyagot, de ki is szállítják a vacsorát, ha épp azt szeretné a vendég: épp olyan magas színvonalú itt a kiszolgálás, mint a termékek, amiket árulnak. A sikert a számok is igazolják; évről évre magasabb nyereséget produkálnak, köszönhetően az ázsiai vásárlók növekvő számának. Úgy látszik, ennek kulcsa –a vásárlásban is- egyre inkább a személyre szabottság, melyhez elengedhetetlen a magas minőség. Charles Henry Harrod valószínűleg igencsak meglepődne, ha látná, hogy a nevével fémjelzett áruház logója ma jobban csillog, mint valaha.

Forrásaink voltak:

1, 2

Tovább olvasok:

Hirdetés
Tovább olvasok
Hirdetés
Kisfaludy Program – Támogatás
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram